Announcement

Collapse
No announcement yet.

Desperat hjälp behövs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Desperat hjälp behövs

    Hej, Desperat hjälp behövs.

    Till min X1/9 Turbo (Uno Motor) har vi stött på problem. Denna kontakt, vad går den till? Tändspole, Digibox?
    Alla sladdar är kopplade till den silverfärgade tändboxen av märke Magneti Marelli.
    Jag saknar denna så om det är någon som har en liggandes och vill sälja den säg till.
    Attached Files
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

  • #2
    Om den inte går till digiplexen så kanske till den andre lille svarta tändboxen vad den nu heter. Edit: "tändmodul" såklart.
    Ser lite för liten ut för att sitta på Jetronic-boxen?
    Last edited by per; 18 July 2015, 11:35.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Här va en bra pdf kanske... http://aido.ucoz.ru/FIAT/didzhipleks-2.pdf

      Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2015-07-16 kl. 18.51.32.jpg
Views:	1
Size:	71.3 KB
ID:	251477
      Last edited by pazzo; 16 July 2015, 18:54.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Originally posted by per View Post
        Om den inte går till digiplexen så kanske till den andre lille svarta tändboxen vad den nu heter.
        Ser lite för liten ut för att sitta på Jetronic-boxen?
        Tack båda, vet nu efter mycket eftersökning att detta går till tändmodulen, som jag saknar.

        Fråga, verkar vara svårt att få tag på en, någon som har en liggandes.
        Samt letar oxå efter en tändspole till samma motor.
        Har fått reda på att samma tändmodul till Uno Turbo är oxå.

        Coupé 2,0i 93-96
        Croma I 2,0i 86-95
        Croma I 2,0i Turbo 86-95
        Tempra 2,0ie Kombi 91-95 & Tempra Sedan 90-96
        Tipo 2,0i 16v 91-95
        Tipo 2,0i 8v GT 90-95
        Uno Turbo 1,3i Turbo 01-87 - 12.87
        Uno Turbo 1,3i Turbo 04.85 - 08.89
        Uno Turbo 1,4i Turbo 09.89 - 09.93
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #5
          Men om du har kvar tändspolen-klumpen från donatorbilen (UnoT) så sitter tändmodulen och tändspolen ihopmonterad i samma block. Annars har jag kompletta enheter.

          PS! I kapitel 13 i Haynes manualen beskrivs UNO Turbons tändsystem i detalj.
          Last edited by TurboB; 17 July 2015, 11:34.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Här ett schema för 1301 cc.
            Click image for larger version

Name:	UnoTurbo- Ignition.gif
Views:	1
Size:	26.8 KB
ID:	251483
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Tändmodulen, är det en liten svart klump? Har annars den silvriga styrenheten för Tempra 2,0 liggandes.

              Comment


              • #8
                Tempran, Croma m.fl. har Digiplex, ett annat system.
                Uno Turbon har Microplex.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TurboB View Post
                  Men om du har kvar tändspolen-klumpen från donatorbilen (UnoT) så sitter tändmodulen och tändspolen ihopmonterad i samma block. Annars har jag kompletta enheter.

                  PS! I kapitel 13 i Haynes manualen beskrivs UNO Turbons tändsystem i detalj.
                  God morgon,

                  Först, tack för alla svar och bilder m.m

                  Hoppas nu att jag inte gjort något dumt och köpt en tändmodul som inte passar. Hmmmm

                  Låt oss först klargöra en sak så jag förstår, Microplex är den silverfärgade boxen (den finns)
                  Samt att jag har den andra, Svarta boxen (insprutning)
                  Så dessa 2 finns.

                  Philip & Boris har sagt är att det är en (Ignition Module/Amplifier Unit) som behövs till kontakten, alltså en tändmodul.
                  Har även visat Morgan på Meca i Bandhagen alla bilder och vi har kommit fram till att detta är det som behövs.

                  Ang att tändmodul/tändspole ska vara en enhet har vi kommit fram att så är inte fallet, utan 2 separata enheter.
                  Kan det vara på typiskt Fiatmaner att man tagit vad man hade den dagen och satt i det man hade? *asgarv*

                  Bara att hålla alla tummar på att så är fallet
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment


                  • #10
                    Det är som jag skrev att det är en huvudenhet och en tändmodul och det var så man gjorde på den tiden, det är likadant i Argentan t.ex. Tändspolen är en tredje enhet.

                    Den där skrönan om "tog vad som fanns på hyllan" har nog ungefär noll (0) verklighetsförankring, påhittad av folk som glömt att Fiat var europas största biltillverkare med den längst gångna automatiseringen, samt med fördomar om olika "folkslag".
                    Däremot har folk svårt att ta in att de gjorde många uppdateringar, konstant, på varje modell. Dyrt kanske, men hade de resurserna så.. Tydligt på Fiat Coupe t.ex. Detta medför att det finns många varianter, vilket förvirrar dem som trodde det fanns 1 variant.
                    Jaja, rant over!
                    Last edited by per; 18 July 2015, 13:43.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per View Post
                      Det är som jag skrev att det är en huvudenhet och en tändmodul och det var så man gjorde på den tiden, det är likadant i Argentan t.ex. Tändspolen är en tredje enhet.

                      Den där skrönan om "tog vad som fanns på hyllan" har nog ungefär noll (0) verklighetsförankring, påhittad av folk som glömt att Fiat var europas största biltillverkare med den längst gångna automatiseringen, samt med fördomar om olika "folkslag".
                      Däremot har folk svårt att ta in att de gjorde många uppdateringar, konstant, på varje modell. Dyrt kanske, men hade de resurserna så.. Tydligt på Fiat Coupe t.ex. Detta medför att det finns många varianter, vilket förvirrar dem som trodde det fanns 1 variant.
                      Jaja, rant over!
                      Per jag drev nog lite.. vet att det är en skröna, men tänkte att det kan vara en liten rolig kommentar

                      en lite parentes i det hela är.. med en STOR suck!!

                      Detta är ett brev skickat till Mekonomen.. Jag beställde en Tändmodul... men fick en liter Olja (dyr olja det där )

                      Ordernummer: W128050

                      Jag beställde en tändmodul med artikelnummer 18-ZM061 den 17 Jul, för att få den levererad till Butiken i Segeltorp.
                      Jag frågade specifikt om att jag behövde denna del idag, Lördag och killen på E-handel sa att med största sannolikhet skulle den levereras den 18 Jul.
                      Fick både email att varan var på väg, samt ett SMS att den hade kommit till butiken.

                      När jag kom dit för hämta min vara så istället för en tändmodul så fick jag en liter olja av märket Magnatec 5W-40 C3.

                      Naturligtvis så tog jag inte emot varan utan den lämnades kvar i butiken och killen där skulle kontakta er också.

                      Jag hade sett framemot att få denna vara för att kunna jobba vidare med mitt projekt och har ytterligare en person som är beroende av att varan hade kommit så vi kunde jobba.

                      Jag är INTE imponerad och speciellt glad över denna situation som uppstått.
                      Jag kan inte förstå att man kan skicka en liter olja istället för en tändmodul.

                      Ser fram emot ert svar

                      med vänlig hälsning

                      Uffe
                      Stockholm
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • #12
                        Snackade med Henke och har mailat dig nummret.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Haha en liter olja istället för en modul.. Sjukt. Vet inte om den modul jag hade över hade passat men den brann iaf upp. Bildelsbasen?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Tack för all hjälp.

                            MEN här kommer lite mera, Vi har en del andra kablar som vi inte vet var det går.
                            Kan någon hjälpa till.

                            Rosa kabel grönt hölje, går till rosa vid växellåda + en röd. Jord?
                            OBS! denna kabel satt redan i bilen!!

                            Röd kabel från relä, +?

                            Vit kabel, svart stift kontakt från relä

                            1 st från tändning

                            Bränsle kabel härvan, blå hon - kontakt

                            1 st från bränsle

                            2 st grå/gula kablar, blå kontakt

                            Grön/svart + röd från bränsle

                            OBS! dessa är alla i bränsle kabelhärva

                            Vit - grön prickig från tändning

                            Svart/grå hane stift kontakt oxå tändning

                            1 st svart och 1 st lila från tändning

                            nedan följer bilder, 1000 tack för all hjälp eller idéer
                            1 st från tändning
                            Attached Files
                            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                            Mina Bilar.. Past & Present!

                            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                            Comment


                            • #15
                              Jag kan tipsa om att i Haynesmanulen till Uno finns kopplingsschema med färger utmärkta, väldigt bra hjälp i ett läge som detta. Det ser inte ut att vara original kabelskor på bilderna, men det kanske du redan visste? Det kan göra att kablar som inte hör ihop ändå går att koppla ihop, så var lite försiktig. Lycka till! Är det något specifikt du undrar så kan jag kolla under huven på min bil vid tillfälle.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment

                              Working...
                              X