Announcement

Collapse
No announcement yet.

Desperat hjälp behövs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Ante View Post
    Jag kan tipsa om att i Haynesmanulen till Uno finns kopplingsschema med färger utmärkta, väldigt bra hjälp i ett läge som detta. Det ser inte ut att vara original kabelskor på bilderna, men det kanske du redan visste? Det kan göra att kablar som inte hör ihop ändå går att koppla ihop, så var lite försiktig. Lycka till! Är det något specifikt du undrar så kan jag kolla under huven på min bil vid tillfälle.
    God morgon Ante,
    Tack för tipset, har hittat manuals på nätet faktiskt när du sa det.
    Sedan fanns en massa bilder också med kopplingsscheman så vi får försöka luska ut vad det är.
    Om du av en händelse har tid och lust och kan gå ut till din bil och kolla upp ett par grejer.
    Den grön/vit prickiga var går den om du ser?
    Samt att vid relät på bild 4, så är det en tjockare röd kabel samt en rosa kabel (Vid expansionkärlet) var går dessa?
    om det syns, skulle uppskattas i massor

    Typiskt att det inte finns en bil i Stockholm som man kan kolla på
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • #17
      På den här länken finns scheman med alla färger markerade och alla komponenter. Tror det är den enklaste vägen att komma vidare. Leta efter kabelfärgerna och se vilken komponent dom är anslutna till. Så skulle jag gjort iaf Lite svårt att leta i blindo, även på en bil där allt är inkopplat.

      http://www.uno-turbo.de/download.php...51f9f444a6a84b
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #18
        Originally posted by Ante View Post
        På den här länken finns scheman med alla färger markerade och alla komponenter. Tror det är den enklaste vägen att komma vidare. Leta efter kabelfärgerna och se vilken komponent dom är anslutna till. Så skulle jag gjort iaf Lite svårt att leta i blindo, även på en bil där allt är inkopplat.

        http://www.uno-turbo.de/download.php...51f9f444a6a84b
        1000 tack för det. ska ta hjälp av in tyska bok
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #19
          Har nu suttit och kollat igenom alla olika manualer, både Haynes & den tyska sidan som Ante skickade, satt och översatte allt men går faktiskt helt bet över detta.

          Behöver fråga ytterligare en sak.

          Det sitter en bränsleregulator (guldfärgad) med 2 kablar. Någon som har koll på var dessa 2 kablar ska kopplas?
          Attached Files
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #20
            Det där sista är inget man hittar på en uno. Ingen aning om vad den gör. Har du inte redan en överströmningsventil på railen som sköter bränsletryck. Sen så ska ju bränslepumprelät slå av om nåt händer så den fär grejen verkar onödig om du har de andra prylarna.
            JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

            Min X1/9-sida


            Skaffa Firefox nu!

            Comment


            • #21
              Originally posted by exxy19 View Post
              Det där sista är inget man hittar på en uno. Ingen aning om vad den gör. Har du inte redan en överströmningsventil på railen som sköter bränsletryck. Sen så ska ju bränslepumprelät slå av om nåt händer så den fär grejen verkar onödig om du har de andra prylarna.
              Skickat PM och email till dig
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #22
                Tjena igen.
                Sakt men säkert går allt framåt.
                Men frågar igen här, söker högt och lågt ang detta.
                Ifrån Microplex boxen går kabelhärvan, och i denna finns en kontakt med uttag för 3 hanar.
                Det är kopplat 4 kabalr intill denna kontakt.
                2 st Röda, 1 st Grön och 1 ljusblå.
                Det verkar som detta är original, men kan inte får vårt liv förstå vart det går till.
                Är det någon lycklig stjärna som kan kasta lite ljus på detta?

                Med vänlig hälsning,

                Uffe

                - - - Updated - - -

                Ytterligare 2 bilder

                - - - Updated - - -

                Ytterligare 2 bilder
                Attached Files
                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                Mina Bilar.. Past & Present!

                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                Comment


                • #23
                  Iom att det är till microplexen så har du ju schema på vad de olika pinnarna i stora multikontakten går till till. Då kan ni ju bara kolla med en multimeter vilka pinnar ni får kontakt med från den mystiska kontakten. (kolla bilden: ECU pin out mm i uno-mappen dropbox) Om det inte finns något där så tror jag att det kan vara samma som min röda och vita kabel i reservhjulsbaljan (de senaste bilderna) Click image for larger version

Name:	2015-08-05 12.29.53.jpg
Views:	1
Size:	65.4 KB
ID:	251546 som jag dragit till en vippströmbrytare i brist på bättre ( skiljer lite i tomgångsvarv när bilen är varm, tror det är förhöjd tomgång för ac eller liknande) sen hittade jag ju denna också: Click image for larger version

Name:	2015-08-05 12.30.49.jpg
Views:	1
Size:	89.4 KB
ID:	251547 som kanske kan vara nåt liknande.
                  JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                  Min X1/9-sida


                  Skaffa Firefox nu!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by exxy19 View Post
                    Iom att det är till microplexen så har du ju schema på vad de olika pinnarna i stora multikontakten går till till. Då kan ni ju bara kolla med en multimeter vilka pinnar ni får kontakt med från den mystiska kontakten. (kolla bilden: ECU pin out mm i uno-mappen dropbox) Om det inte finns något där så tror jag att det kan vara samma som min röda och vita kabel i reservhjulsbaljan (de senaste bilderna) [ATTACH=CONFIG]17080[/ATTACH] som jag dragit till en vippströmbrytare i brist på bättre ( skiljer lite i tomgångsvarv när bilen är varm, tror det är förhöjd tomgång för ac eller liknande) sen hittade jag ju denna också: [ATTACH=CONFIG]17081[/ATTACH] som kanske kan vara nåt liknande.
                    Tjena där..
                    Tack igen Mr.
                    Har kollat det du skickade flera ggr om och om igen efter det när vi pratade,
                    kändes dock som vi satt fast.
                    Ta verkligen inte illa upp
                    Nu tror jag att det ev har löst sig.. Återkommer
                    Tack igen
                    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                    Mina Bilar.. Past & Present!

                    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                    Comment


                    • #25
                      Nu är vi tillbaka här igen.
                      Behöver er hjälp desperat igen, eller den som kan.
                      Allt är inkopplat MEN vi får ingen gnista när vi vrider om och kör på startmotorn.
                      Ovan så visade jag en kontakt, skickar den igen tillsammans med en bild från kopplingsschemat.
                      Denna kontakt sitter i kabelhärvan som kommer från tändboxen

                      Är det någon salig sate därute som vet.

                      in i kontakten kommer:

                      2 röda = Plus
                      1 blå = varvräknare

                      MEN var går den gröna? ström? jord? enl schemat finns det ingenting?
                      Samt från denna kontakt ska det vara en rosa/svart kabel



                      HJÄLP!!!
                      Attached Files
                      Last edited by Fiat Abarth; 21 June 2016, 06:44.
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • #26
                        Ser ut som de fattas en sladd i kontakten, enl. schemat möts 6 st?
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by pazzo View Post
                          Ser ut som de fattas en sladd i kontakten, enl. schemat möts 6 st?
                          Detta är kruxet, enl schemat som vi läst det så går det in 4 st in i kontaktstycket, men bara 1 el 2 ut från andra sidan.
                          Allt är inkopplat, uppmätt och fortfarande ingen gnista när man vrider om nyckeln och försöker starta
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • #28
                            Schemat är inte helt klargörande. Den gröna går till pin23 på Marelliboxen och är inte dokumenterad. Jag tror att det är avsedd att användas i samband med test eller diagnostik (pin 7, 8, 22) och har inget anslutet normalt.

                            Dom 2 röda är +12V som går ut tillsammans är matningsspänning till tändspolens +pol samt Marelliboxen (grövre).
                            I kontakten ansluter den till tändningslåset (när man vrider startnyckeln till läge 1 strömsätts kretsen) med en orange eller röd kabel.

                            Den blå går ut från tändspolens -1 anslutning och utgör pulser till varvräknaren.
                            Den andra blå kabeländen som är ansluten till samma punkt på tändspolen går till utgången på tändmodulen (pin 6).

                            Från samma anslutning (på tändspolen) går också kabel med pulser till både Boschboxen och bränsle/insprutningsreläet. Båda måste känna av att motorn är igång, dvs det finns tändpulser.

                            Marelliboxen kräver följande för att fungera:
                            1 - matningspänning (från tändlåset) och jordanslutning (pin 11 lila kabel till chassi)
                            2 - signal från TDC (sitter mot vevaxeln på kamremssidan)
                            3 - signal från Engine Speed Sensor (Sitter mot startkransen)

                            Sen finns det några inputs som inte är nödvändiga:
                            - Knacksensor
                            - Övertryckskontakt

                            Tändmodulen:
                            Pin 5 & 7 inte ansluten.
                            Pin 6 insignal från Marelliboxen
                            Pin 3 signaljord från Marelliboxen (pin15)
                            Pin 4 +12V enligt ovan
                            Pin 1 utsignal till tändspole (en transistor kortsluter spolen som skapar en kraftig EMK vilket genererar tändpulsen)
                            Last edited by TurboB; 21 June 2016, 08:45.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #29
                              Mr Turbo B,

                              1000 tack, ska vidarebefordra detta och visa detta för Boris på PC så tar vi nya tag.

                              Vi funderade på om det möjligtvis var så att givaren (den vita kontakten) på vevaxeln var trasig och detta stoppade oss oxå.

                              Återkommer gärna med fler frågor om detta stoppar oss.

                              men för nu.. TACK!!
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment

                              Working...
                              X