Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eurotrip+Nürburgring 2015

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eurotrip+Nürburgring 2015

    Blev en liten tripp neråt för att köra några varv på Ringen samt allmänt semestra. Packade Civicen och kl 04:45 på en onsdag bar det iväg. Första pausen blev strax innan Jönköping, snabbt kiss- och dryckesstopp.

    Click image for larger version

Name:	20150708_065845.jpg
Views:	1
Size:	125.4 KB
ID:	259032
    Last edited by Putt; 19 July 2015, 18:23.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Körde vidare mot Helsingborg och lyckades tajma in 10:00-färjan till Helsingör helt perfekt, var sista bil ombord Blev en snabb lunch på McDonalds Helsingör och kunde konstatera att det är lika äckligt där som i Sverige.

    Istället för Rödby-Puttgarden körde jag långa vägen genom Danmark, via Stora Bält-bron. Är ca 15 mil längre och en timme mer, men troligen sparar man tid gentemot färjan då man slipper köerna ombord. Sen tycker jag det är skönare att bara köra istället för massa stopp, har man barn är det en annan femma.

    Jag kom iaf fram till Lübeck vid 17-tiden, hotellet var inte det modernaste och låg mitt i ett villaområde, men var rent och sjukt billigt, typ 350 kr inkl frukost.

    Drog in till centrum och käkade lite, kunde konstatera att det inte är någon bilvänlig stad med enkelriktade gator, kullersten och förbud överallt. På väg tillbaks krockar två bilar mitt framför mig men som tur är uppstår inga personskador. Somnar tidigt.


    Dag 2:
    Gick upp innan 7 för att packa ihop allt och komma iväg så tidigt som möjligt. Åt en stor frukost och diskuterade med ägarinnan av hotellet om jag borde köra runt Hamburg eller om man kunde ta A1 utan att hamna i långa köer. Hennes råd var A1, vilket också visade sig fungera helt utan problem - full framkomlighet trots morgontrafik!



    Click image for larger version

Name:	20150709_102255.jpg
Views:	1
Size:	32.6 KB
ID:	251486
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • #3
      Var framme i Nürburg runt 16-tiden och körde till pensionatet. Damen där verkade väldigt förvånad över min ankomst, och kollade bokningarna - ingen bokning fanns! Troligen har det blivit något tekniskt strul när jag bokade via deras hemsida.

      Hon ringde iaf runt lite grann och jag blev hänvisad till Pensionat Schürrer, som ligger 25 m från det ursprungliga pensionatet. Skitsvårt att hitta då man inte hade några skyltar på huset, utan jag fick fråga mig fram... undrar om det kan ha bidragit till att jag var enda gästen på stället? Aja, 30€ per natt med eget badrum och frukost, samt ev hyfsad utsikt;

      Click image for larger version

Name:	20150709_161045.jpg
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	251487
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Körde ner till insläppet ca 30 min innan öppning för att kolla bilar och känna på stämningen. Hyfsad blandning av bilar och lika trångt som vanligt med den vansinninga lösningen vid påsläppet - varför de inte bygger om den är en gåta eftersom det krävs två personer för att hela tiden dirigera trafik.

        Nytt (för mig) var också att de hade typ parkeringsvärdar som promenerade runt och såg till att ingen blockerade. För er som inte varit på Ringen tidigare kan jag starkt rekommendera att ni alltid följer personalens uppmaningar - annars kan man bli portad.

        Snackade lite skit med en svensk snubbe med en M3 E46 som han och hans son körde tillsammans, schysst med en sån farsa

        Blev fyra varv denna dag och trafiken höll sig på en ganska anständig nivå med de brittiska MC-åkarna som enda störningsmoment. Nöjd med varven blev det färd ner till Adenau och en liten pizza

        Click image for larger version

Name:	20150709_172533.jpg
Views:	1
Size:	107.9 KB
ID:	251488

        Click image for larger version

Name:	20150709_200056.jpg
Views:	1
Size:	131.0 KB
ID:	251489
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Dag 3 inleddes med en enorm frukost, om det är något tyskarna kan förrutom att förlora krig så är det frukost Drog sen på mig vandrarskorna, ställde bilen i Adenau och vandrade runt banan;

          Click image for larger version

Name:	20150710_101126.jpg
Views:	1
Size:	159.9 KB
ID:	251490

          Click image for larger version

Name:	20150710_104909.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	251491
          Borde vara vid Hohe Acht ungefär

          Vid Brünnchen stötte jag på pappan och sonen med M3an, pratade lite med dem och det visade sig att banan tydligen öppnade kl 14 idag Vandrade tillbaks till bilen och körde till pensionatet för klädbyte och duschning.

          Första varvet för dagen gick riktigt bra, hade helt fritt varv och kunde stå på ordentligt. Min kamera ville inte funka så det blev ingen film Strax innan Schwedenkreuz kom jag upp i 205 km/h och nere i Fuchsröhre gick det nästan lika fort. Civicen gick riktigt bra, kul med en originalbil som funkar på ringen.

          I slutet av femte varvet kändes bromsarna lite konstiga, jag lät bilen vila nån timme och körde ett sjätte varv - nu kändes bromsarna nästan obehagligt dåliga. Inte kan de..? Jo, visade sig i efterhand att beläggen hade överhettats. Bilen gick fortfarande att köra normalt men med skum känsla i pedalen och bankörning var inte att tänka på. Typiskt att man hade belägg och verktyg liggandes hemma i Sverige
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            https://www.organicconsumers.org/new...lthy-fast-food
            Attached Files
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Dag 4 inleddes med samma slags frukost som dagen innan och sen siktades nosen på Hyndan västerut, mot Belgien. Körde småvägar och besökte St Vith, som trots namnet är tyskspråkigt. 15 km längre bort ligger Malmedy där jag besökte ett museum över Ardenneroffensiven 44-45, mkt intressant ställe. I museumshoppen sålde de metallbyster på Hitler

              Färden gick vidare och jag fick bekanta mig med det belgiska motorvägsnätet - fy faaan vilka dåliga vägar! Grov asfalt och ojämnheter gjorde färden till en plåga, speciellt i Civicen där komfort inte har prioriterats. Kom fram till staden Charleroi som flera gånger utnämnts till Europas fulaste stad vilket jag nog kan instämma i Min kamera strejkade just då men googla Charleroi så kan ni själva se Europas Detroit som det kallats.

              Käkade lunch och åkte vidare till dagens slutdestination som var Bryssel. Kom mitt i eftermiddagsrusningen och fick köa en hel del inne i stan. Till slut kom jag fram till hotellet och kunde fräscha upp mig lite för att sen gå ut och turista. Kan inte påstå att jag gillade Bryssel så jättemycket, bitvis väldigt fint men gick man en gata åt sidan så var det rena slummen. Billig öl dock vilket ju är bra . Slog följe med några engelsmän och käkade middag på nåt skumt anarkist-hak på en sidogata, men maten var god. Alldeles för många öl senare gick jag hemmåt och gick givetvis vilse och hamnade nere vid Gard du Midi, INTE en bra plats om man är full turist! Frågade en kvinna med hund om vägen och kom till hotellet till slut.

              Click image for larger version

Name:	20150712_075912.jpg
Views:	1
Size:	161.9 KB
ID:	251493
              Click image for larger version

Name:	20150711_175300.jpg
Views:	1
Size:	108.3 KB
ID:	251494
              Click image for larger version

Name:	20150711_181324.jpg
Views:	1
Size:	108.2 KB
ID:	251495
              Last edited by Putt; 19 July 2015, 20:07.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                Dag 5
                Vaknade bakis käkade frukost och gick runt på stan lite innan jag körde vidare mot Brygge, en mycket trevligare stad än Bryssel. Massvis med turister är nackdelen, annars kan jag starkt rekommendera Brygge som resmål.
                Click image for larger version

Name:	20150712_140254.jpg
Views:	1
Size:	113.4 KB
ID:	251496
                Click image for larger version

Name:	20150712_143925.jpg
Views:	1
Size:	129.2 KB
ID:	251497
                Click image for larger version

Name:	20150713_084616.jpg
Views:	1
Size:	135.9 KB
ID:	251498
                Click image for larger version

Name:	20150712_110129.jpg
Views:	1
Size:	120.3 KB
ID:	251499

                And thats it! Hemresan var inte mkt att orda om, så det lämnar jag därhän
                Last edited by Putt; 19 July 2015, 18:22.
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Mycket trevlig läsning. Tråkigt att bromsarna inte pallade, varför sparar biltillverkare idag alltid på bromsar? Kanske för att de flesta fiskör sin sportbil inkl jag själv. Apropå resvägen genom Tyskland, jag körde A7 och det var fritt fram hela vägen. Tror att lastbilarna har förbud dagtid.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Trevlig kvällslektyr!
                    Vad gäller Rödby - Puttgarden så är det rena skitfärjan. Full av folk och alla svinar ner. Fy fan! Nä hellre färja från Rostock. Då kan man ta sig en lur och vakna i Skåne.

                    Putt: kör du med original bromsbelägg? Jag kan meddela fisåkaren Almir att mina originalbromsar på Coupén såg riktigt sorgliga ut efter en dag på Kullen. Jag körde skiten ur dom. Men vad kul det var
                    Alltså bilarna är inte gjorda för bankörning. Helt andra påfrestningar på grejerna på bana än på gata. Porsche GT3 funkar på bana med originalbelägg. Ska du stå på och pusha rejält så får du allt köpa fina bromsdelar.
                    Och till sist billtillverkare sparar in på allt. Inte bara bromsar utan på alla detaljer. Så gör även tillverkare inom andra industrier t.ex. dataindustrin.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Tack för kommentarerna.

                      Freddan; jag körde på EBC Redstuff... läst mycket skit om dem och det stämmer. De ska vara gjorda för snabbare landsvägskörning typ. Saken är den att Ringen inte är lika tufft för bromsarna som t ex Mantorp eller kullen, det går fort och bromsas hårt men inte alls samma takt som på "vanlig"bana. Sen är ju Type-R gjord för att tåla hyfsat hård körning och väger bara 1250 kg så lite högre tankar hade jag om beläggen. Men får se det som en läxa till nästa gång.

                      Edit;

                      Click image for larger version

Name:	20150714_161143.jpg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	251500
                      Last edited by Putt; 20 July 2015, 00:32.
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • #12
                        Jag räknar med att du Freddan kör skiten ur dina bromsar, det gjorde jag också på coupén en gång sen köpte man riktiga grejer. Har inte pressat puntos bromsar lika hår som coupéns men man får hoppas att ferodo ds2500 håller bättre än standardbelägg.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Putt View Post
                          Tack för kommentarerna.

                          Freddan; jag körde på EBC Redstuff... läst mycket skit om dem och det stämmer. De ska vara gjorda för snabbare landsvägskörning typ. Saken är den att Ringen inte är lika tufft för bromsarna som t ex Mantorp eller kullen, det går fort och bromsas hårt men inte alls samma takt som på "vanlig"bana. Sen är ju Type-R gjord för att tåla hyfsat hård körning och väger bara 1250 kg så lite högre tankar hade jag om beläggen. Men får se det som en läxa till nästa gång.

                          Edit;

                          [ATTACH=CONFIG]17011[/ATTACH]
                          Vilka däck körde du med?
                          Däcken påverkar bromsprestandan. R-däck ger magiskt bra bromsverkan. Man kan bromsa mkt sent och ändå få ner farten rejält på kort sträcka.
                          Redstuff har jag aldrig testat. Mina Yellow har funkar bra på bana. Hade jag kört max med bilen så hade jag uppgraderat till Carbotech eller dylikt.
                          Hur man bromsar är också avgörande. Håller man länge på bromsen så bygger det värme.
                          Var bromsvätskan fräsch?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Freddan72 View Post
                            Vilka däck körde du med?
                            Däcken påverkar bromsprestandan. R-däck ger magiskt bra bromsverkan. Man kan bromsa mkt sent och ändå få ner farten rejält på kort sträcka.
                            Redstuff har jag aldrig testat. Mina Yellow har funkar bra på bana. Hade jag kört max med bilen så hade jag uppgraderat till Carbotech eller dylikt.
                            Hur man bromsar är också avgörande. Håller man länge på bromsen så bygger det värme.
                            Var bromsvätskan fräsch?
                            Körde på budgetdäck av okänt märke som satt på när jag köpte bilen, tänkte köra slut på dem och sen satsa på kvalitétsprylar. Kan inte säga att det är något jättegrepp i dem.

                            Jag bromsar kort men hart vilket väl är korrekt, bromsvätskan byttes på senaste servicen ca 2 månader sen så den är fräsch. Ska jag köra mer bana blir det uppdatering till Carbotech XP8 eller Ferrodo DS2500.
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Putt View Post
                              Körde på budgetdäck av okänt märke
                              Och du undrar varför bromsarna var kassa. Allt blir ju sämre med skitdäck. Kurvhastighet, toppfart, acceleration, bromsar, väghållning m.m.. Fattar inte varför du inte köpte premiumdäck innan resan och sparade budgetdäcken till skolgårdens gungor, där de hör hemma.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X