Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 7kg halva mot vanligt? startström?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • Jaha nu har sabotören vart i garaget några timmar Har tagit bort handbromswire på båda sidor. På höger bak (den som var ur funktion), så hade de kärvat fast i det sista fästet. Men lite hammrande och tålamod så gick det ganska fort. MEN sen skulle jag ge mig på att försöka plocka bort avgassystemet. Som ni ser på den första bilden här så sitter där en rörklämma? precis innan katalysatorn här ifrån sett. Den gick av efter några försök. Använde bara max handkraft med en vanlig nyckel så jag vart lite förvånad. Så det får väl bli ett jobb för vinkelslipen antar jag. Resten gick lätt att få bort, har lämnat sista fästet vid sista ljuddämparen dock. Två frågor:
      1. Fästena vid mellandämparen, kommer ju inte att behövas sen. Men känns inte bra med hålen d. Hur har ni gjort med det? 2. Behövs en ny rörklämma? sen när det nya avgaset sätts dit?

      Click image for larger version

Name:	DSCN5454.jpg
Views:	1
Size:	122.4 KB
ID:	251888Click image for larger version

Name:	DSCN5455.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	251889
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Så nu är klämman bortopererad. och bakre dämparen hänger nu på en pallbock. Men hur fasiken ska man få bort röret ifrån katten? Våld? ännu mer våld?
        Ska man använda befintliga fästen och gummin för det nya systemet sen eller ska man köpa nytt? Vad behövs mer, någon tätning etc?

        Fick förövrigt i listen vid sidorutorna i dessa små plastpluggar idag, pjuh...
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Originally posted by Fredriksda View Post
          Så nu är klämman bortopererad. och bakre dämparen hänger nu på en pallbock. Men hur fasiken ska man få bort röret ifrån katten? Våld? ännu mer våld?
          Ska man använda befintliga fästen och gummin för det nya systemet sen eller ska man köpa nytt? Vad behövs mer, någon tätning etc?

          Fick förövrigt i listen vid sidorutorna i dessa små plastpluggar idag, pjuh...
          Om det bara var muttrarna som gick av å borde de väl gå att knacka bort klämman med några små stötar, annars får du ta en vinkelslip det är nog lättast i ditt fall då du ser ut att stå på pallbockar?
          Det nya avgassystemet borde det följa med nya klämmor, annars var inte snål och köp nya!
          Eftersom det är modellanpassat avgassystem du köpt så borde det vara byggt efter orginalupphängningen, men bli inte förvånad om inte alla fästen kommer brukas på nya!

          Har du ingen bild på det nya? =)
          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

          Comment


          • Om jag uppfattat dig rätt så skruvade du av fästen som sitter i bottenplattan för avgassystemet? Det är onödigt, jag hade lämnat kvar de och bara plockat av gummiupphängningen. Sen får du hammra på försiktigt för att få loss röret som sitter närmast katen. I värsta fall värma lite, enklast är om man varmjör bilen och aktar sig för att inte bränna sig och slita av röret.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Originally posted by Torsten 20vt View Post
              Om det bara var muttrarna som gick av å borde de väl gå att knacka bort klämman med några små stötar, annars får du ta en vinkelslip det är nog lättast i ditt fall då du ser ut att stå på pallbockar?
              Det nya avgassystemet borde det följa med nya klämmor, annars var inte snål och köp nya!
              Eftersom det är modellanpassat avgassystem du köpt så borde det vara byggt efter orginalupphängningen, men bli inte förvånad om inte alla fästen kommer brukas på nya!

              Har du ingen bild på det nya? =)
              Nä muttern satt kvar, den rörde sig inget. Det var själva rörklämman runt röret vid katten som gick av. Men vinkelslipern löste det problemet.
              Det lär bli några gamla fästen över ifrån det gamla ja. Det jag menade var om de gamla gummina ska användas eller om det är brott att göra det

              Har inga bilder nej, men jag ska ta ett par nästa gång jag är nere

              - - - Updated - - -

              Originally posted by 84jr0 View Post
              Om jag uppfattat dig rätt så skruvade du av fästen som sitter i bottenplattan för avgassystemet? Det är onödigt, jag hade lämnat kvar de och bara plockat av gummiupphängningen. Sen får du hammra på försiktigt för att få loss röret som sitter närmast katen. I värsta fall värma lite, enklast är om man varmjör bilen och aktar sig för att inte bränna sig och slita av röret.
              Ja du uppfatta mig rätt. Men jag fick inte bort gummit lätt, så skruvade ner det. Men kom på nu i efterhand att det var onödigt, för jag måste ju ändå få bort det om jag ska använda samma gummin till det nya.

              Okej, det är bara att kämpa på med andra ord
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • [QUOTE=Fredriksda;151432]Nä muttern satt kvar, den rörde sig inget. Det var själva rörklämman runt röret vid katten som gick av. Men vinkelslipern löste det problemet.
                Det lär bli några gamla fästen över ifrån det gamla ja. Det jag menade var om de gamla gummina ska användas eller om det är brott att göra det

                Har inga bilder nej, men jag ska ta ett par nästa gång jag är nere

                - - - Updated - - -

                Nej inte använda dom gamla, köp nya fina, de kanske tom följer med, skulle gissa att det gör de! Så det hänger styvt! Inga gungande avgassystem!
                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                Comment


                • Nja, det var inget mer än själva rören och dämparen plus klämmorna som är fastsvetsade då. Kan det vara dessa mån tro? https://www.skruvat.se/Gummiupphangn...em-P74866.aspx
                  Ser ju likadana ut i vart fall.
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Originally posted by Fredriksda View Post
                    Nja, det var inget mer än själva rören och dämparen plus klämmorna som är fastsvetsade då. Kan det vara dessa mån tro? https://www.skruvat.se/Gummiupphangn...em-P74866.aspx
                    Ser ju likadana ut i vart fall.
                    inte en aning faktiskt! Men det märker du om inte annat när du monterar det nya avgassystemet, prova med dom gamla och se om dom passar.. Eftersom det är modellanpassat så borde det ju egentligen passa med original!
                    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                    Comment


                    • Click image for larger version

Name:	DSCN5461.jpg
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	251929

                      Så efter lite upptagna helger osv. Så nu har jag fått dit det och förhoppningsvis är det tätt Men jag är inte 100% nöjd med att jag inte fick dit utblåset precis i mitten, det var omöjligt med det gamla fästet. Så har satt lite extra buntband och dragit det så långt det går till vänster (på bilden). Och jag bävar för att göra om det, vet inte hur fan jag ska lyckas få det mer i mitten. Det sitter väldigt stabilt nu också, så jag tror ändå det kommer funkar.
                      Click image for larger version

Name:	DSCN5463.jpg
Views:	1
Size:	115.2 KB
ID:	251930

                      Sen kan vi ju gå in på dagens problem. Lossade justeringsmuttern till handbromsen så jag kunde sätta dit de nya wirena. Tyvärr lite för mycket så den muttern lossnade och själva bulten/"pinnen med gänga" åkte ner ett slag. Plus någon annan grej som trillade ner. Hann aldrig se vad det va. Måste jag plocka bort hela mittkonsolen för o komma åt och sätta grejerna på plats eller?
                      Last edited by Fredriksda; 5 January 2016, 16:48.
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Om någon utav er skulle vilja vara vänliga och knäppa en bild innanför handbromsen? Bara knäppa upp korrborrbanden och ta en bild så jag ser hur det ser ut, när jag väl får upp grejerna.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Kommer nog inte kunna hinna åka ut till bilen denna veckan! Hoppas nån annan kan fixa en!
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment


                          • Ingen brådska så sätt, men tänkte att jag frågar i tid
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • Lite hjälp från ePer:

                              Click image for larger version

Name:	Coupe handbroms 1.png
Views:	1
Size:	12.7 KB
ID:	251947Click image for larger version

Name:	Coupe handbroms 2.png
Views:	1
Size:	9.9 KB
ID:	251948
                              Punto 60 | Lancia Y | Alfa 147 2.0 | Peugeot 407 2.2 SW
                              Tidigare italienskt: Coupé 20VT | Coupé 16VT | Coupé 16V | Punto GT | Punto 80 | Panda 4x4 | Barchetta | Alfetta GTV

                              Comment

                              Working...
                              X