Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjena,

    Jo jag var iväg och testade. Det gick inget vidare.
    Jag har försökt få kontakt med Leighton utan resultat, men jag vet inte om det är där det felar..

    Det lät som att den tjuvdrar luft någonstans ifrån insuget. Sen bytte jag dumpventil, men är osäker på vilken fjäder jag ska ha. Det blev inte rätt nu i vart fall, då den öppnar vid boost peak. Haha. Vilken färg ska det vara på fjädern?

    Då jag inte har något extra lambda-uttag så mätte han upp via avgasröret - vilket tydligen bara gav en indikation. Den pumpade in 25% för mycket bränsle över 4000RPM, men om den nu tjuvdrar lite luft så kanske det har med det att göra?
    För jag hade ungefär 25% mindre hästar än vad jag borde haft. Så jag drog en enkel koppling där..

    Har inte kört bilen sen dess. Jag ska felsöka och ta tag i det, men har haft annat för mig nu. Så det får bli senare i sommar sen.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Öppnar den av laddtrycket sitter den åt fel håll.. Det ska vara omöjligt!
      Jag hade blå fjäder, funkade bäst.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Nä men vad pinsamt Haha fan, jag har suttit och funderat på detta - googlat osv. Logiskt så borde den suttit åt andra hållet (som du säger), men ville minnas att originaldumpen satt så som jag monterade nu.
        Blå fjäder - okej tack!
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Hur vet du förresten att den öppnar vid boost peak? Har du den monterad ut i luften så den pyser högt?

          Kan vara ide att kolla över alla slangar ändå ja, så att du inte har ngt tryckläckage nånstans.

          Du skulle ha 1.3bar max enl Leighton och vad har du nu?
          Last edited by per; 14 June 2017, 15:58.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Originally posted by Fredriksda View Post
            Tjena,

            Jo jag var iväg och testade. Det gick inget vidare.
            Jag har försökt få kontakt med Leighton utan resultat, men jag vet inte om det är där det felar..

            Det lät som att den tjuvdrar luft någonstans ifrån insuget. Sen bytte jag dumpventil, men är osäker på vilken fjäder jag ska ha. Det blev inte rätt nu i vart fall, då den öppnar vid boost peak. Haha. Vilken färg ska det vara på fjädern?

            Då jag inte har något extra lambda-uttag så mätte han upp via avgasröret - vilket tydligen bara gav en indikation. Den pumpade in 25% för mycket bränsle över 4000RPM, men om den nu tjuvdrar lite luft så kanske det har med det att göra?
            För jag hade ungefär 25% mindre hästar än vad jag borde haft. Så jag drog en enkel koppling där..

            Har inte kört bilen sen dess. Jag ska felsöka och ta tag i det, men har haft annat för mig nu. Så det får bli senare i sommar sen.
            Leighton har sagt till mig att det är helt okej att mäta vid avgasröret vid fullgas. Kolla alla rör från luftfiltret och vidare mot insuget. Hoppas att du hittar felet. Leighton kan justera mappen så att den bättre passar din motor. Det tog 3 mätningar för mig innan det blev bra.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Originally posted by per View Post
              Hur vet du förresten att den öppnar vid boost peak? Har du den monterad ut i luften så den pyser högt?

              Kan vara ide att kolla över alla slangar ändå ja, så att du inte har ngt tryckläckage nånstans.

              Du skulle ha 1.3bar max enl Leighton och vad har du nu?
              Den peakar på 1.5 bar och just i det läget så öppnar den och släpper ut. Dels hör jag det och dels ser jag det på laddtrycksmätaren som då hoppar fram och tillbaka.

              Nej det pyser inte högt, lägre än en vanlig "dumpning" - men det beror väl på att den stänger igen vid 1.2 ungefär så att det är inte jättemycket luft som skickas ut så att säga. Låter det rimligt eller är jag ute och cyklar?

              Ja, innan jag bytte dump så var det peak 1.5bar och sen max 1.3bar.

              - - - Updated - - -

              Originally posted by Freddan72 View Post
              Leighton har sagt till mig att det är helt okej att mäta vid avgasröret vid fullgas. Kolla alla rör från luftfiltret och vidare mot insuget. Hoppas att du hittar felet. Leighton kan justera mappen så att den bättre passar din motor. Det tog 3 mätningar för mig innan det blev bra.
              Yes ska kika vidare på det senare. Jo jag vet, fast om det är fel någon annanstans så blir det ju omöjligt för Leighton till att börja med
              Last edited by Fredriksda; 15 June 2017, 12:55.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Originally posted by Fredriksda View Post
                Den peakar på 1.5 bar och just i det läget så öppnar den och släpper ut. Dels hör jag det och dels ser jag det på laddtrycksmätaren som då hoppar fram och tillbaka.

                Nej det pyser inte högt, lägre än en vanlig "dumpning" - men det beror väl på att den stänger igen vid 1.2 ungefär så att det är inte jättemycket luft som skickas ut så att säga. Låter det rimligt eller är jag ute och cyklar?

                Ja, innan jag bytte dump så var det peak 1.5bar och sen max 1.3bar.

                - - - Updated - - -



                Yes ska kika vidare på det senare. Jo jag vet, fast om det är fel någon annanstans så blir det ju omöjligt för Leighton till att börja med
                Ett tips är också att kolla tändstiften så de sitter fast.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Så, nu är jag tillbaka ifrån lite semester. Var nere igår en sväng och bytte fjäder i dumpen samt vände på den. Kollade även så att tändstiften satt fast - check! Tog den på en liten runda och nu vad det inga tjuvdumpningar.

                  Har försökt felsöka i skarvar och kopplingar i insuget men inte lätt att komma åt och se/höra. Det tråkiga är att bilen känns riktigt bra och drar bra, något sämre vrid på låga varv dock på 5an och 6an - jämfört med innan jag bytte turbo. Kan dock bero på att hela effekten inte är där kanske. Felsökningen fortgår till helgen om jag orkar

                  Mvh
                  Fredde
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Tiden går och här händer inte mycket! Har knappt hunnit köra heller, besiktade nu och fick nedslag på ojämn bromskraftsfördelning bak.
                    Mycket märkligt beteende var det, den bromsade på var sida varannan gång. Så alla mina misstankar är riktade emot lastventilen.

                    Strax semestertider igen och hinner nog inte fixa detta innan. Så det blir ingen mer effektmätning iår förmodligen.
                    Jag får forska mer under vintern, måste ändå plocka ner allt igen - suck! Det var nämligen som så att jag missade en liten detalj senast, trots att jag plockade ner det två gånger i vintras!
                    Glömde att byta packningarna till vattenanslutningarna till turbon, så ja det läcker

                    Men men, bara att bita i det sura äpplet. Det är trots allt mitt egna fel. Får hoppas på ett fint 2018
                    Kör just nu:
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                    Fiat Barchetta - 96
                    Fiat 127 1,05L - 77
                    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                    Comment


                    • Du är inte ensam om att glömma självklarheter.
                      Jag glömde värmetåliga bultar mellan grenrör o turbo.. det gör man bara en gång.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Har nu bytt kopparpackningarna till vattenanslutningarna in i turbon. Gick förvånansvärt smidigt och snabbt. Visst, man vet exakt vad man ska göra vid det här laget och i rätt ordning Det enda tråkiga är att jag givetvis var tvungen att tömma mitt nästan nya kylarvatten och återigen så blev det kylarvätska över hela golvet Hoppas det håller tätt hädenefter.

                        Vidare så gjorde jag, enligt mig, en mer "grundlig" felsökning av läckage i skarvar och insugsslangar. Hittar inte det minsta läckage. Så nu är ju frågan, vad ska jag göra nu?

                        Innan byte av turbo, chip och fmic osv. så hade jag 197whp, 1.1bar max boost, har jag för mig. NU: byte av allt nämnt och 1.3bar max boost och 196whp.
                        Hur går detta ihop sig? Kan det vara en slump att det blir i princip samma effekt? Jag tror inte det, felet sitter någon annanstans..!?

                        Bränslepumpen som inte orkar? Fast den öste ju in bensin vid effektmätningen senast. Misständning? Om den skulle tända på 4cyl bara så borde den väl vara helt orkeslös och inte ge såpass många hästar ändå? Sista "smidiga" felorsaken skulle väl vara något vajsing med LMM? Min bruksbil idag gick hejvilt innan, orkeslös, pigg och ibland bara dog den. Där byte jag LMM sen var den helt normal igen - och så beter sig inte Fiaten, så jag utesluter det.

                        Hjälp?!
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Självklart att något är knas. Du har ju köpt en FC Performance steg 3 hybrid turbo som skall klara 280-300 hk. Jag lyckades ju få 277hk@5200 rpm (på veven) med originalturbon.

                          Min setup då var följande:
                          Pro Alloy FMIC
                          Gtec2 mapp
                          NGK BKUR 7ET tändstift
                          Blueflame 2.75" avgassystem
                          Motorsport 100 cells racekat
                          Pro Alloy rakt insugsrör + APEXi konfilter
                          Forge DV006 dump
                          Armval BCV11 pysventil inställd på 1.3 bar max tryck

                          Får återkomma med åtgärdsplan
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Ja den är enligt Leighton god upp till 320 hk, om man ställer den så.

                            Det största som skiljer mot din setup är att jag har kvar original kat och dp. Men detta var inget som behövdes bytas förrän man ville upp mer i effekt, enligt FC. Vad tror du?

                            Det kanske har fastnat en fågel i grenröret?
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • Originally posted by Fredriksda View Post
                              Ja den är enligt Leighton god upp till 320 hk, om man ställer den så.

                              Det största som skiljer mot din setup är att jag har kvar original kat och dp. Men detta var inget som behövdes bytas förrän man ville upp mer i effekt, enligt FC. Vad tror du?

                              Det kanske har fastnat en fågel i grenröret?
                              Börja med att kolla katfan. Kanske har någon bit lossnat och satt sig på tvären och stoppar/försämrat flödet.

                              Det första jag bytte på Coupén var IC. Efter det blev det 2.75" avgasrör och rakt insugsrör med konfilter.
                              Jag resonerade så här. IC för att kyla luften. Låg temp= fler hk.
                              Öppna upp avgas och insug så jag får in/ut så mycket luft det bara går.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Delade på närmsta anslutningen och kikade så gott jag kunde och tog några bilder. Skulle använt en snakecam kanske.
                                Men inget verkar vara i vägen så sätt. Hela insuget är ombyggt, 3" hela vägen förutom sista och första slangen in och ur turbon. Luft får den.

                                Fler idéer?

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20171121_205027.jpg
Views:	1
Size:	90.3 KB
ID:	253524
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X