Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nej, har inte kollat det alls. Sugen på att vässa bilen är man ju och nu fick jag ju "möjlighet" att göra det. Känns lite sådär faktiskt att byta en relativt dyr komponent om den fungerar.
    Last edited by Fredriksda; 12 August 2016, 11:44.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Originally posted by Fredriksda View Post
      Nej, har inte kollat det alls. Sugen på att vässa bilen är man ju och nu fick jag ju "möjlighet" att göra det. Känns lite sådär faktiskt att byta en relativt dyr komponent om den fungerar.
      Vilken del pratar du om?

      - - - Updated - - -

      Har du kollat med Maxx tuning om de kan mappa Coupén?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • Haha, jag märker detta ibland att jag utelämnar en del information när jag säger/skriver något. Det jag menade var att jag hade inte trimmat/bytt turbo om den var hel. Eller vänta nu, hur fasen menade jag här egentligen?
        Jag menade nog att renovera turbon var aldrig intressant på originalturbon, så därför har jag inte kollat det. Utan när den gick sönder så hade jag tidigare räknat med att uppgradera mig. Vilket I jämförelse gör det "billigare" - skillnaden mellan att renovera/köpa en ny originalturbo och att uppgradera sig. Istället för att uppgradera sig medans min turbo fortfarande var okej. --> Har nästan tappat bort mig lite nu, varför detta var relevant. Men haha ja, nu ska jag packa ihop för denna vecka och åka hem (Blir lite snurrigt sista dan )

        Jag har kontaktat Maxx, men han kunde inte svara på när de hade tid och vi skulle invänta en kollega till honom som kom tillbaka efter semester nu I måndags. Har dock inte hört något, skickade ett påminnelsemejl igår utan framgång hittils.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Jag anlitade dessa för att renovera min turbo http://www.turbomeck.se/.
          Gick på ca 4050kr inkl. frakt för 360 lager och uppgraderad till 2860 C/W (Compressor Wheel) som har måtten 60x46,5, gamla 60x42,5. Han hade en sådan hemma och ville bli av med den, så jag tackade och tog emot. Lagerhuset är brotschat till överdimension, för den låg över toleransen. Viktbalanserad och ljudbalanserad, kallas också för VSR(vibration sort rig). Hårdare wastegate, öppnar vid cirka 0,6-0,7 Bar. Ska enligt Ulf räcka till 300hk med rätt mjukvara och ev. annat nödvändigt.
          Last edited by Goc924; 12 August 2016, 17:33.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • Originally posted by Fredriksda View Post
            Jag har fått ett prisförslag på £999. Vilket egentligen är helt okej, men sen räknar jag med omkostnaderna också
            Vad är det för specifikation på turbon som du valt? Hybrid steg 2 säger ju ingenting
            Är det £999 för allt d.v.s. turbo, mapp och fraktkostnad?
            Är du tvungen att skicka din turbo till honom?
            Last edited by Freddan72; 12 August 2016, 17:38. Reason: Spec turbo
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Jag var i likadana tankar som dig i början av coupe-ägandet. Hybridturbo, dp, mappning, bromsar, koppling det skenade iväg.

              Tex Freddans och Bojke's bilar/motorer är ju råhäftiga och skiner av ha-begär.
              Men jag kom fram till att det för egen del var mest för att det var häftigt och för att man kan, mer än något jag någonsin skulle nyttja.

              Men turbon började ryka mer och mer, till slut var den just det... slut.
              Köpte en uppgraderad turbo enligt i stort sett identiska specifikationer som Goc, från Turbotech. Det blev enklast så.
              Den är god för 320hk.. Jag höftar med att jag kanske har 230?
              Det är hur som haver mer än nog, 90% av tiden åker jag i makligt tempo med rutorna nere och njuter av bottendraget och femmans morrande.

              Ett förslag är att kanske börja med ny turbo, hybridturbo eller en uppgraderad från Sverige. (jämför kostnader, även om Leightons turbos är jättebra)
              Kontrollera att lambdavärden är okej, ut och kör ett tag och ta mappning, bänkning etc pö om pö?
              Bilen kommer antagligen som min, bli rejält mycket piggare med bara en fräsch turbo.

              Fundera på vad du har för möjligheter att serva bilen, och framförallt vad du faktiskt ska ha den till?
              Du kommer antagligen aldrig vara snabbast på gatan. Till nöjeskörning, jag menar.. Varvas det lite, 3-4e växeln så går det väldigt fort.
              0-100 på 5-5,5 sekunder i ett rullande konstverk med väghållning som ett strykjärn och praktiskt bagage, ska du inte köra time-trial på bana eller vara snabbast i stan kanske det är nog?
              Det är kul, och kostsamt att hålla bilen i skick också..

              Har man ett rent intresse och möjlighet av att trimma och jaga effekt så för all del, gå all-in.
              Men ibland kanske man bara drömmer iväg lite, och vill ha saker som man kanske egentligen inte alls vill ha så himla mycket i slutändan.

              Det tycks som att de flesta brukar nöja sig med chip och catback, ev uppgraderad turbo.
              Blir liksom ganska rejsigt ändå, det är ändå däcken och mannen bakom spakarna som gör störst skillnad.

              Du behöver inte tänka som mig eller någon annan men delar med mig ändå för jag känner igen mig i tankegångarna. Viktigast är att du blir nöjd, inte att grannen blir imponerad.. Om det nu inte krävs för att du blir nöjd.
              Last edited by winroth; 13 August 2016, 14:22.

              Comment


              • Lysande skrivet och huvet på spiken.

                Jag hade, baserat på egna erfarenheter, renoverat originalturbon ev. mild uppgraderad sådan, då håller originalgrejerna och du slipper uppgradera resten av bilen. Sen hade jag köpt ett chip/bromsningspaket hos kunnig person i Sverige som ställer in och justerar allt på samma dag. Inga beroenden på tillgänglig kommunikation med Leighton (ingen skugga över honom, han är kompetent men kan ta lite tid innan svar kommer), ingen väntan på nya chip, inga återöppnande av ECU-box, inga återbesök till bromsbänk utan direkt analys ifall något inte spelar och kanske omedelbar fix på stället.

                Jag hade anlitat TS Motor i Åstorp tex, de har ett chiptrimpaket på ca 5-6000kr. Du har kanske någon närmare och det är såååå mycket smidigare att få allt gjort och optimerat för din bils förutsättningar och på samma dag.
                Leighton tar ca 2500kr för chippet och sen ska du bromsa minst två gånger á ca 800-1000kr/gång. Blir nästan same-same, men under betydligt kortare tid.

                Lycka till
                Goran
                Last edited by Goc924; 13 August 2016, 17:10.
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Har hänt mkt även hemma i Svedala på området. För snart 10år sen var kompetensen mer knuten till Tyskland o Uk.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Mätte effekten idag, så nu har jag en referens. Till det positiva hör att skillnaden kommer bli större sen oavsett vilket alternativ det blir.

                    Kurva kommer, annars så är resultatet 197whp vid strax över 6000 rpm. Jag var på MaxxTuning, väldigt trevliga killar, han rekommenderade att jag skulle trycktesta så att inte luft läckte ut någonstans. Han visade och förklarade men det var någon detalj med vevhusventilationen som jag skulle kolla först (hur det är just på denna bilen), så att det inte blev fel. Hur gör jag enklast det?

                    Mvh
                    Fredde
                    Kör just nu:
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                    Fiat Barchetta - 96
                    Fiat 127 1,05L - 77
                    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                    Comment


                    • Ja just det, man kan ju ta en bild på det också Har jag inte lite låg torque förresten?

                      Click image for larger version

Name:	20160818_223055.jpg
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	252534
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Du har ingen lambda! Glömde du fråga om det eller glömde dom koppla in den jävla sonden??????
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Det är jag som har missat det totalt. Och som vanligt så säger det mig inte så mycket, vad är det jag har gått miste om?
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Originally posted by Fredriksda View Post
                            Det är jag som har missat det totalt. Och som vanligt så säger det mig inte så mycket, vad är det jag har gått miste om?
                            Lambda visar blandningsförhållandet d.v.s. hur mycket bensin / luft som motorn får i sig. På tomgång ska lambda vandra kring 1.
                            Vid fullgas från 2000 - 7000 rpm vill man ha ett lambda på 0.78 - 0.82. Värden har jag fått från Leighton (FC Performance).
                            Det är viktigt att kolla lambda om man har ett trimchip för du vet inte om mappen är okej för din motor. Ring och fråga Maxxtuning varför de inte mätte lambda. Det är ju det du betalar för. Man vill veta laddtryck, lambda, effekt och vridmoment.

                            Vad gäller din bänkning.
                            Ja vridmomentet är lågt. Även effekten är låg, med tanke på att du har ett Novitec chip i boxen. Är du helt hundra på att så är fallet

                            Per har kört med Novitec + original turbo en hel del och han hade mycket högre laddtryck på vägen. Han bänkade också sin bil hos Garabedian racing i Örebro.
                            Resultat: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ll=1#post70441

                            Din laddkurva är bra mycket bättre än Pers. Stabil med lite svaj mellan 3500 - 5000 rpm. Din EBV funkar bra
                            Men jag tycker du har för lågt laddtryck med tanke på att du har Novitec.

                            Per hade 217hk på hjulen. Så det skiljer 20 hk mellan er. Jag kommer inte ihåg vilka mods han hade när han bänkade (2007). Han fyller nog i här i tråden så du kan jämföra.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Originally posted by Freddan72 View Post
                              Ring och fråga Maxxtuning varför de inte mätte lambda. Det är ju det du betalar för. Man vill veta laddtryck, lambda, effekt och vridmoment.
                              Jag såg nu när jag kollade på deras sida "* Vid montering av externa mätare vid effektmätning för t.ex. mätning av lambda tillkommer 200:-"

                              Jag får ta på mig den.. Tänka på tills nästa gång.

                              Tack för infon. Det hade ju vart jättebra att veta då.

                              Jag ska göra lite tester I helgen om jag hinner, så får vi ta det därifrån.

                              Mvh
                              Fredde
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • Efter att ha suttit kvar på jobbet ALLDELES för länge idag efter att jag fastnade i Gorans projekttråd i ca 2h så fann jag inspirationen direkt!
                                Har nu vart nere en sväng i garaget med följande resultat:

                                Först, är det här motsvarigheten till OBD uttaget?
                                Click image for larger version

Name:	20160819_182532.jpg
Views:	1
Size:	83.6 KB
ID:	252539

                                Freddan ställde en fråga här ovan där han undrade om det verkligen är ett Novitec chip i bilen (det hade ju i princip uteslutet att det skulle vara något fel), så jag kollade faktiskt idag. Enda referensen jag har är ett papper där en tidigare ägare har fått ett kvitto på att det är installerat. Kom fram till följande:

                                Click image for larger version

Name:	20160819_183954.jpg
Views:	1
Size:	188.0 KB
ID:	252540

                                Blev ni något klokare? Inte jag i vart fall, så jag googlade lite och fann att många siffror/bokstäver på övre raden var någorlunda likt en bild på ett Gtec2/novitec chip. Vad jag egentligen kom fram till är att det inte är originalchippet i alla fall.

                                Vidare så tänkte jag att jag ska rengöra Lmm, har inte gjort det tidigare. Så med Pers guide i ena handen och elektronikspray i den andra så blev det nog bra. Men jag fick en konstig känsla när jag tog bort kontaktenstycket, är det bara jag som tycker att den sitter uppochner?

                                Click image for larger version

Name:	20160819_192322.jpg
Views:	1
Size:	128.5 KB
ID:	252541

                                Sist men inte minst så fick jag lite tips ifrån TurboB att jag kunde starta bilen och sedan spraya lite diskmedel&vatten på alla slangar. Jag tyckte det var svårt och se och inte minst svårt att komma åt. Så jag låter det vara osagt, om det faktiskt gav mig något.

                                Angående komptest, pratade med en polare idag och han tyckte faktiskt att det var onödigt. Om bilen går bra (det gör den), låter väldigt bra - inga missljud osv. Så vi hoppar det.

                                Enligt lite påtryckningar så är nu en hållare till a-stolpen beställd, så jag kan sätta upp en laddtrycksmätare.

                                Vidare så ska en blänkande dump köpas (tips mottages, hittat lite olika men vet inte om det blir bra) och installeras och sen hittade jag en 3" DP som blänker väldigt fint - som jag blev väldigt sugen på. Se om den åker ner i varukorgen. http://www.ebay.com/itm/231820032674...%3AMEBIDX%3AIT
                                Tror ni den passar? Bör göra det tycker jag.

                                Sen tycker jag att Gorans slangar är väldigt röda och fina, funderar på om jag ska köpa mig lite sådana också.

                                Men först, turbo och en ny mapp ifrån Leighton. Jag tycker ändå att det är rätt väg att gå. Kan ju faktiskt vara så enkelt som att chippet inte levererar.

                                Mvh
                                Fredde
                                Last edited by Fredriksda; 19 August 2016, 21:39.
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X