Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Okej okej!
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Nya grejer inhandlade. Nu ska jag se om jag hinner byta grejerna denna veckan eller i början på nästa vecka. Nu får det bära eller brista, hur som helst så får vi reda på om det funkar med Biltemas 5w-50 i en standard Coupe.
      Click image for larger version

Name:	DSCN5390.jpg
Views:	1
Size:	121.4 KB
ID:	251587
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Originally posted by Torsten 20vt View Post
        Bultmönster 4/98 ET: 45 (har du mindre så behöver du spacers pga bromsoken Navmått:58,1 (har du större diamater på fälgen så behöver du centrumringar till spacers, du vill inte köra utan centrumringar, då guppar det i framvagnen och dina bultar blir så varma att dom bryts av det slutar olyckligt Bultdimesion 12x1,25

        Glöm inte att om du behöver ha spacers för att bygga ut, så måste du skaffa förmodligen skaffa längre bultar.. Man vill ju gärna att sakerna sitter fast ju
        ÅH NEJ, nu kommer han med sina jävla fälgar igen Så för att ha allting glasklart. De fälgar jag nu har tänkt mig har bultmönster 4/98, Centre bore 73mm (navmått??), 8/18", ET 25 (rekommenderat på Wolfrace hemsida och bekräftat av dem via mejl). Trots att de har bekräftat att dessa ska passera brembo-oken, så känns det lite osäkert. Enligt din information så bör det behövas Spacers och centrumringar - till följd av det, nya längre bultar. Men konstigt om det inte passar med ET 25 då, när valet finns att välja ET 45.
        Freddan beskrev ju i och för sig ett par fälgar med ET 25 som skulle passa. På nån sida här på tråden.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Alla fälgar har olika ekerform så det beror på. ET 25 innebär dock att spårvidden blir ca 40mm bredare än original så chansen ökar väl.
          Dock även risken för slitna hjullager på längre sikt.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Originally posted by Fredriksda View Post
            ÅH NEJ, nu kommer han med sina jävla fälgar igen Så för att ha allting glasklart. De fälgar jag nu har tänkt mig har bultmönster 4/98, Centre bore 73mm (navmått??), 8/18", ET 25 (rekommenderat på Wolfrace hemsida och bekräftat av dem via mejl). Trots att de har bekräftat att dessa ska passera brembo-oken, så känns det lite osäkert. Enligt din information så bör det behövas Spacers och centrumringar - till följd av det, nya längre bultar. Men konstigt om det inte passar med ET 25 då, när valet finns att välja ET 45.
            Freddan beskrev ju i och för sig ett par fälgar med ET 25 som skulle passa. På nån sida här på tråden.

            Om du behöver dimensionera med spacers och navring så ska ska du köpa spacers med centrum, du ska inte använda dig av separata spacers och separata navringar, det slutar oftast i katastrof, jag körde det och det blev inget bra, guppigt och mycket vibrationer då hjulen ligger endast i bara sin flytande kona och bult.. Dom lossnar efter ett tag!

            Spacers.se tror jag det var jag köpte mina ifrån!
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • A jo.. ja men om jag köper ET 45 så lär jag ju behöva 20mm spacers, så spårvidden blir väl densamma (på ett ungefär). Förutsatt att ET 45 inte passerar oken då. Eller tänker jag fel nu?

              Okej tack Torsten!
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Tjaa, det bästa är att satsa på så nära original ET som möjligt. Passar de inte med ET45 får man väl ta precis så tjock spacer som behövs. I mitt fall var det 8mm, då gick oken fritt med ca 5mm.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Okej, ja jo det kan jag ju förstå. Jag tänkte mer på att om jag kan slippa använda spacers överhuvudtaget så är det bäst? Men visst, hade det blivit en markant skillnad till det sämre så hade ju ingen ens nämnt spacers. Det positiva, som du nämnde, är ju att man slipper onödigt mellanrum som leder till bredare spårvidd.
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Min personliga åsikt är att undvika spacers som är större än 10mm för att slippa överbelasta hjullager.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0 View Post
                      Min personliga åsikt är att undvika spacers som är större än 10mm för att slippa överbelasta hjullager.
                      Jag vet att det här har blivit en lång och utdragen diskussion. Ja men med det i åtanke, så riskerar man ju ändå att det behövs spacers som är större än det. Om jag köper med ET 25 så ska det ju inte behövas spacers alls. Det är ju bara att man riskerar en "onödig" distans mellan fälg och ok.
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Det jag menar är att man köper fälg som är så nära original som möjligt och finns den i rätt ET så att den passar utan spacers så är det optimalt men har du inget val och måste använda spacers så tycker jag att man inte ska köra mer än 10mm, måste man göra det så tycker jag att man ska se efter annan fälgmodell. Samma sak om fälgen sticker ut så mycket att du riskerar att det skrapar i karossen så är det fel ET på fälgen i fråga. Sen finns det regler på hur mycket man får ändra spårvidden, tror att det är max 1" (25,4mm cirka) men jag har aldrig hört att bilprovningen har reagerat på det så länge hjulen inte sticker utanför skärmkanter.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Jag är med helt på vad du säger och jag håller med dig. Men eftersom ingen utav er verkar tycka att ET 25 är någon bra idé utan spacers (vilket jag antar!), så undrar jag varför? Är det något annat än inpressningsdjupet som förändras? Jag är klart med på att ET 45 med 10 mm spacers ökar spårvidden med just 10mmx2=20mm (båda sidor) och att ET 25 kommer att öka spårvidden med 20mmx2=40mm. Och att förhoppningen är att jag "bara" ska behöva 10mm spacers på ET 45. Vilket är en betydlig skillnad på 20mm.

                          Om vi antar att ET 45 med 10mm spacers passar, kan jag inte köpa ET 35 rakt av då isället och slippa spacers? Är du med på hur jag tänker?
                          Last edited by Fredriksda; 3 September 2015, 13:02.
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Köp helst ET45 och spaca upp tills de passar.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Jag är med på hur du tänker och jag då hade jag köpt ET35 för att slippa spacers.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Ännu bättre
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X