Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad roligt att höra att min tråd bidragit till "INSPIRATION". Precis därför jag själv läser era trådar.
    Du vet att vi inte sitter längre bort än tangentbordet, med erfarenheter och hjälp.
    Du får också gärna ringa mig om du vill. Bara att höra av sig på pm.

    Har du läst färdigt min tråd så ser du att jag också skrivit att jag inte är helt supernöjd med mina slangar.

    Lycka till Fredrik
    Goran

    PS. Bilderna har inte riktigt kommit fram.
    Last edited by Goc924; 19 August 2016, 21:36.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • Absolut, är riktigt imponerad dessutom. Har läst enstaka saker innan bara, men nu så

      Jo jag vet det, men dem är riktigt snygga

      Man kan väl egentligen säga att bilderna inte kom fram öht, men nu ska det vara fixat.

      Tack!
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • "Chipet" är ett OT-prom (One Time Programable Read Only Memory) som sitter i sockeln till höger på bilden.
        Det står ST (SGS Thomson) 27C512 och är beteckningen på själva minneskretsen och har ingenting med mappen att göra. Mappen är bara lagrad i kretsen.
        Om det vore bytt tycker man att det skulle sitta en etikett eller vara skrivet något på som identitet. Men Novitec kanske gjorde så stora serier att de inte tyckte sig behöva märka sina chip?

        Vad gäller LMM så kan mätinsatsen bara sitta på "rätt sätt" eftersom den är osymetrisk. Däremot går det att vända plaströret åt fel håll. Man ser på pilen hur luften ska strömma mot motorn.
        Och när du gör rent - kom ihåg att absolut inte vidröra den keramiska plattan med någonting, t.ex. tops eller annat.

        ODB uttaget hittar du på höger sida i motorrummet framför expansionskärlet. Anslutningen på bilden, vid kupefläkten, bör vara till Airbag-boxen.
        Last edited by TurboB; 20 August 2016, 02:09.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Jag tycker inte du ska hoppa kompressionstestet.
          Har du blårök är det de första du ska göra, rent allmänt är det väldigt bra att göra för att få en uppfattning om motorns skick.
          Kompressionsprovare kostar någon hundring på biltema och testet är enkelt att göra, bara att ta bort säkringen för bränslepumpen och skruva ur tändstift.

          Min bil gick hur bra som helst när jag köpte den tyckte jag, visade sig dock att jag hade rätt stor kompressionsförlust i en cylinder.
          Dumt att gissa, bättre att veta.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • Så här ser en originale ut:

            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	166.2 KB
ID:	252542

            Å här har du ett Gtec:

            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	165.2 KB
ID:	252543

            Innan du beställer prylar av Leighton så bör du kolla upp varför du har så pass lågt laddtryck. Original turbo med Fiat chip ger 1.2 bar. Ditt problem kommer inte försvinna bara för att du monterar på en större turbo. Det kan snarare bli värre!

            En enklare väg är att montera laddtrycksmätaren och se om dumpventilen läcker laddtryck.
            Kör först en repa innan du monterar den nya dumpventilen så du har något att jämföra med. Det bästa är att filma körningarna och koll i efterhand. Då kan man koncentrera sig på körningen i stället för att glo på en mätare

            Är det inte dumpen som felar så får du kolla trycksidan och se om det läcker. Hetast tips är laddluftkylaren och dess gavlar. Eller så har kanske en sten slagit hål på den.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?14455-Bilder-orginal-chip-vs-novitec-chip&postid=130126#post130126<br />

              Stämmer väldigt bra gentemot Pers Novitec chip.

              Ska fixa och trixa lite, men beställer ändå turbo nu. Har bara 5-6 veckor på mig sedan ställs bilen av för jag ska utomlands.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Ny dumpventil beställd och är påväg. Ska installera laddtrycksmätare i helgen (och förhoppningsvis, byta dump då).
                Sen funderade jag på en grej ni skriver ibland, "jag har ställt in min turbo på x bar". Har ni något i bilen där man kan styra och ställa det själv? Det låter ju väldigt vettigt att ha isåfall.

                Sen skulle jag vilja ett ärligt svar - Jag köpte ju ett 2.25" catback system, är det för liten diameter på det? Misstänker att jag någon gång sen måste byta till racekat bl.a. SÅ att det inte blir någon form av flaskhals?
                Kör just nu:
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                Fiat Barchetta - 96
                Fiat 127 1,05L - 77
                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                Comment


                • Jag hade dåligt turbotryck, 0,6 bar på min 16VT (original Pierburgventilen helt kass)så jag köpte Biltemas ställbara pysventil och den fungerar riktigt bra.
                  Nu har jag över 1 bar när turbon laddar.
                  Enda problemet är att hitta ett hål i torpeden, men det finns en gummigenomföring under "framskärmen" framför förardörren, släpp på de övre skruvarna så kan du komma åt.

                  Comment


                  • Ja jag hoppas innerligt att det är det som kan vara felet. Ja tack så mycket, såg att Freddan hade gjort en liten instruktion där han hade gjort som du.
                    Kör just nu:
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                    Fiat Barchetta - 96
                    Fiat 127 1,05L - 77
                    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                    Comment


                    • Byta till race-kat kan väl vara en idé för framtiden om du ska byta till grövre downpipe etc. (3" är nog lagom)
                      Grövre än 2,5" efter katalysatorn bör inte behövas. Avgaserna kallnar rätt snabbt.

                      Förövrigt kan väl turbons skick ev påverka effekt-uttaget. Däremot förklarar det kanske inte laddtrycket.

                      Comment


                      • Här har du en video med en kille som letar lite läckor i insuget :-)
                        https://www.youtube.com/watch?v=VNSLwkxWF-w
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Tack för länken, riktigt smidigt med rökmaskin. Ser fram emot helgens "uppgraderingar"

                          En sista fundering jag har egentligen (för tillfället), när skulle ni säga att det är dags med en FMIC? Om jag nu siktar på 280-285hk på veven, kommer saker och ting ta stryk om det inte får den extra kylningen?
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Man får mäta insugstempen vid full boost, det är det bästa svaret man får. Om man börjar närma sig 60grader ska man nog börja fundera på fmic.
                            Jag gick från 65 till 28 (vid 20grader ambient temp) efter fmic. Det behövdes (och kändes).
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • En fmic är i princip alltid en bra uppgradering. Absolut vettigt om du ska upp i den effekten.

                              Finns dock en nackdel med fmic på coupen, rördragningen blir inte särskilt bra :/
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Originally posted by Fuel View Post
                                rördragningen blir inte särskilt bra :/
                                Hmm nja det beror på hur man gör den
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X