Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by Fredriksda View Post
    Jag kan fixa det imorgon om jag hinner få tag i några batterier. Stod förövrigt Bosch på den.

    Okej okej! Hur fungerar det då? Är det en helt ny grej man monterar dit, eller tar bort något befintligt och ersätter med denna FMIC på ett nytt ställe bara?
    Haha om det blev oklart nu - finns det någon laddtryckskylning från början?
    Japp, det fungerar så att luften går in genom luftfiltret, vidare ner i turbon in i turbinen som snurrar så, ut genom "under turbon" i ett rör som leder till en intercooler som sitter under din luftburk "luftfilter" där du har lufttunnlar som gör att luften går rätt väg mot intercoolern. Ser nästan ut som ett vanligt kyl, sen trycks luften vidare in i insuget och ner i förbränningsrummet!
    Så en sådan intercooler jag menar som kallas fmic ser ut som på min bild jag länkar upp här nu, ska inte projektera min bil här men så du förstår vad jag menar Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	142.4 KB
ID:	251561
    Den silvriga stora saken mitt i fronten!
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • #62
      Okej okej, jag förstår en del. Du har ingen bild som visar typ kopplingsanordningen, hela kretsen? I en sån där "genomskinlig" bild.

      För övrigt, så ser det ju riktigt maffigt ut

      Vad kostar ett sånt här projekt på ett ungefär? Med delar och jobb.
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • #64
        Originally posted by Fredriksda View Post
        Okej okej, jag förstår en del. Du har ingen bild som visar typ kopplingsanordningen, hela kretsen? I en sån där "genomskinlig" bild.

        För övrigt, så ser det ju riktigt maffigt ut

        Vad kostar ett sånt här projekt på ett ungefär? Med delar och jobb.
        Köper du ett sådant som freddan länkade så finns en kopplingsanordning, lite smått krångligt att få ihop det, tyckte jag!

        Kolla freddans bilder där har du hur mycket du behöver kapa i fronten och lite bilder på hur du ska dra slangarna osv
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • #65
          Här finns några bilder på min bil oxå (skrolla ned):

          http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page30
          och
          http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page31
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #66
            Okej okej, då blir det ju en liten investering i så fall.
            Anledning till att jag ville se kopplingsschemat var för att få en bättre förståelse på hur det funkar

            Annars är jag ju inte i behov av det förrän om det här skulle köpas.

            Grymt bra respons av er, är jättebra att ha all info samlad också när man väl sätter igång med något.
            Kör just nu:
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
            Fiat Barchetta - 96
            Fiat 127 1,05L - 77
            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

            Comment


            • #67
              Så det tog väldigt lång tid. Men nu har jag fixat fram en riktigt dålig bild Jag orkade inte skruva bort skyddskåpan igen men ni kan säkert utläsa om det är original eller inte. Click image for larger version

Name:	DSCN5385.jpg
Views:	1
Size:	82.3 KB
ID:	251565
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • #68
                Hej, det syns inte på locket om chippet inuti är bytt.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #69
                  Originally posted by per View Post
                  Hej, det syns inte på locket om chippet inuti är bytt.
                  Nä det förstår jag. Det jag undrade tidigare va om, det där du kallar lock, var original. Detta i syfte på att det sitter löst och vägrar att sätta sig.. Så jag fick tejpa fast det.

                  För övrigt, har vart i kontakt med flera fälgfixare och tyvärr så är det ganska dyrt att fixa dem, som jag vill, på kemisk väg. Så jag har nog ändrat mig lite, jag är nu på jakt efter ett gäng nya istället. Min är ju sänkt en del och vilken storlek kan man ha som störst? I bredd och höjd?

                  Vill ha svarta och rätt så många ekrar, ingen stjärna eller plustecken. Nästan lite i stil med vad Torsten 20VT verkar ha är jag ute efter.

                  Jag har kollat lite på flera utav era trådar och hittat bra länkar. Men inget som klickar. Så kom gärna med massor av tips och länkar!

                  Btw för informations skull - Om jag byter fälg och däck och gör en hjulvagninställning, hur blir det då om jag av okänd anledning skulle sätta på mina plusfälgar med däck på sen? Blir allt förstört då?

                  Fredde
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • #70
                    Fälgar är svårt för coupé 20vt pga brembo oken, man får nästan prova de på plats vilket jag gjorde om du inte hittar en uppsättning som någon annan testat. Kolla Wolfrace Pro-Lite gloss black som är rätt snygga och påminner om mina gamla wolfrace prosprint som du kan se i länken i min signatur.

                    Du behöver inte göra hjulinställning om du byter fälg, det går bra att återställa dina gamla plusfälgar när du känner för det.

                    7.5" breda 18" är rätt vanliga och då kan du ha allt från 205 - 245 mm breda däck, 225 är en bra bredd på coupén tycker jag. 225/40 R18 eller 225/35 R18 passar. Jag körde på sistnämnda.

                    Räkna fram måtten på https://www.abswheels.se/dackomvandlare/ - tänk bara att rullomkretsen inte får vara mindre eller större än 5% mot vad bilen är reggad för.

                    EDIT: Eventuellt kan du få på original Abarth Punto fälgar som sitter på min nuvarande bil
                    Last edited by 84jr0; 19 August 2015, 12:26.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #71
                      Originally posted by Fredriksda View Post
                      Nä det förstår jag. Det jag undrade tidigare va om, det där du kallar lock, var original. Detta i syfte på att det sitter löst och vägrar att sätta sig.. Så jag fick tejpa fast det.
                      Plåtskyddet (där det sitter en Bosch etikett på) är originaldel. Plåtskyddet sitter fast med klamrar.

                      Här är en guide på hur man byter chip: http://www.fcperformance.co.uk/fiat_...tall_guide.pdf
                      Den var jättelätt att hitta. Googla: change chip fiat coupe
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #72
                        Originally posted by 84jr0
                        EDIT: Eventuellt kan du få på original Abarth Punto fälgar som sitter på min nuvarande bil
                        Bättre isf med 500 Abarth hjul så man slipper flytande konor.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #73
                          Originally posted by per View Post
                          Bättre isf med 500 Abarth hjul så man slipper flytande konor.
                          Frågan är om 18" finns till Abarth 500. Har för mig att man kör på 17" max på den. Men jag kan ha fel.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #74
                            Fälgar är svårt för coupé 20vt pga brembo oken, man får nästan prova de på plats vilket jag gjorde om du inte hittar en uppsättning som någon annan testat. Kolla Wolfrace Pro-Lite gloss black som är rätt snygga och påminner om mina gamla wolfrace prosprint som du kan se i länken i min signatur.

                            Du behöver inte göra hjulinställning om du byter fälg, det går bra att återställa dina gamla plusfälgar när du känner för det.

                            7.5" breda 18" är rätt vanliga och då kan du ha allt från 205 - 245 mm breda däck, 225 är en bra bredd på coupén tycker jag. 225/40 R18 eller 225/35 R18 passar. Jag körde på sistnämnda.
                            De Wolfrace var riktigt snygga, ganska exakt vad jag hade tänkt mig.
                            Tack för infon om hjulinställningen (trodde det var kopplat till däcken på något sätt.)
                            Hade ju vart trevligt att gå upp en tum eller två, ska fundera på det.

                            Plåtskyddet (där det sitter en Bosch etikett på) är originaldel. Plåtskyddet sitter fast med klamrar.
                            Okej, a dessa klamrar verkar inte finnas kvar. Men men, tack för svaret.

                            ---------

                            Ska åka ner till stan på måndag och kolla vad de kan erbjuda lite o hit dit. Som du 84jr0 beskrev, så var det just brembo-oken jag funderade på. De är lite i vägen, vilket begränsar urvalet något.
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • #75
                              Har ngn demonterat locket tillräckligt många ggr går de där plåtläpparna såklart av. Chippet har alltså bytts ett antal ggr förmodligen.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X