Announcement

Collapse
No announcement yet.

Åh kära Fiat Coupé

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Åh kära Fiat Coupé

    Genom tonåren jobbade jag hårt och hade satt mitt mål.
    Fiat Coupé'n var den som inte skulle komma undan.

    Åren kom och gick, helt plötsligt så var man myndig och hade pengarna redo för att slå till.
    En tidig höstkväll i 2006 så åkte jag tillsammans med min Mor ner till Halmstad för att slå till på en Portofino blå 20VT. Det var första gången jag körde en 20VT och hade 35-40 mil av njutning framför mig. Än idag så kommer jag ihåg det fantastiska ljudet från turbo-femman och den första gången jag upplevde den där härliga sparken som kom vid 3,000 rpm.

    Åren kom och gick, jag hamnade i England för studier. Bilen blev kvar i Sverige första året. Vi passade på att byta kamrem, renovera motorn helt och få bort alla små skavanker som fanns från tidigare ägare och 2008 så bilade jag över i lagom god tid för tentaperioden som nalkades. De blickarna som unga, äldre, män och kvinnor kastade på bilen var magiskt. Bilen hade hittat rätt och blev bemött med mer än "aha det är en Fiat".

    Åren kom och gick. Jag blev kvar i England för mer studier. För jobb. För giftemål. Bilen åkte tillbaka till Sverige 2009 och vi blev sommar-kompisar fram tills 2011 - den sista sommaren jag var i Sverige på heltid. Då slog jag till på en e92 med ratten på felsida. Bilen blev kvar i Sverige.

    2011 rullade över till 2012, 2013, 2014 och senare 2015. Under de här åren så hade far och bror kommit överens om att uppvakta bilen, dvs. varmt garage över vintern och enbart fin körning under sommaren.
    Mellan åren så tittade jag till den när jag var hemma. Jag satte mig i den och alltid föll tillbaka till bilden av de dagarna jag precis hade tagit körkort och körde ut från garaget med solen som reflekterade så vackert på den Portofino blå huven och med sol-brillorna på. Jag kände mig lite som en ung James Bond, fast utan vackra damer, vapen och Aston Martin.

    Det var många konversationer ang. sälja pärlan och varje gång det kom på tapeten så blev det en halvdålig stämning. Ingen i familjen kunde tänka sig någon annan äga den och ganska snabbt så bestämde vi oss att ha kvar den ändå.

    För ett par år sedan så kollade jag som hastigast på priser för en 20VT och det var skrattretande. Kort därefter så såg jag inlägg om hur nyblivna 18åringar - precis som mig engång i tiden - var intresserade av 20VT'n. Dock för att sedan beställa kjolpaket och Airbus A380 vingar.

    Nu nästan 10 år av ägarskap så inser jag att aldrig vill och kommer aldrig sälja av min 20VT, inte frivilligt.
    Körglädjen, stilrenheten av bilen, komforten (trust me, den finns!) och vad den står för värderar jag mycket högre än marknadspriser på 20,000 eller 30,000SEK.

    Min Coupé är min "Teddybjörnen Fredriksson" och jag hoppas kunna ta ledigt för att åka ut till Skokloster (finns den träffen kvar fortfarande?) för första gången då jag missade möjligheten 2007. Låt oss se vilka som fortfarande har kvar sina då. Jag vågar nästan satsa på Gbg gänget med Per, Freddan och Alx bör ha kvar sina!

    Kör försiktigt, visa er Coupé kärlek för på något konstigt sätt så behöver den en som förstår hur den funkar.
    En som förstår att EBV'n faktiskt behöver rengöring och att bilen inte behöver ha en massa stylingprodukter för att se bra ut.

  • #2
    Jag känner igen känslan när jag köpte min coupé och jag håller med att om man har ett fint exemplar och har förvaringsplats så är det ingen idé att sälja den. Önskar att jag hade garage som du har.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tjenare, länge sen!
      Det där kan vi nog alla skriva under på..
      Hade själv aldrig sålt min om inte garaget brunnit upp.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Originally posted by per View Post
        Tjenare, länge sen!
        Det där kan vi nog alla skriva under på..
        Hade själv aldrig sålt min om inte garaget brunnit upp.
        Oj! Vad tråkigt att höra. Var det längesen?

        Comment


        • #5
          Känner igen känslan som du beskriver, och ja känner helt klart likadant! Kommer behålla min blåa plus så länge ja lever!
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            Håller med er allihop!
            Folk tycker det bara är en bil, och ett onödigt ont att slänga pengar på men det är allt en ögonsten!
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • #7
              Så jävla rätt du har!!!
              hade liksom Per aldrig sålt min kärlek om det inte hade varit för en jävla lastbil som valde att krascha rakt in i den...
              Går inte en dag utan saknad!
              Är på väg att sälja min Alfa GT nu då jag köpt en C63 AMG.
              Komiskt nog letar jag fortfarande efter en gul 20vt plus ��

              Fint att höra fler som känner för sin QP!
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Jag gillar min skarpt också, köpte den av en slump kan man säga - visste inte alls vad det var för bil innan. Fast nu kanske jag ska skiljas från den dock, till förmån för något bakhjulsdrivet med bur. Kanske. Eller inte. Tänk om man kan låtsassälja den, smyghyra en garageplats till och ställa av den ett tag...utan att sambon märker något...
                Coupé 20VT LE -99 (#565)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by plant View Post
                  Så jävla rätt du har!!!
                  hade liksom Per aldrig sålt min kärlek om det inte hade varit för en jävla lastbil som valde att krascha rakt in i den...
                  Går inte en dag utan saknad!
                  Är på väg att sälja min Alfa GT nu då jag köpt en C63 AMG.
                  Komiskt nog letar jag fortfarande efter en gul 20vt plus ��

                  Fint att höra fler som känner för sin QP!
                  Om det är en GT med Busson så kan du höra av dig.

                  Comment


                  • #10
                    Jo, min QP är min Teddybjörn också - blir nog svårt att släppa den.

                    Inte hunnit vara inne på forumet på ett tag. Men härligt att titta förbi igen...
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by RedTop View Post
                      Om det är en GT med Busson så kan du höra av dig.
                      Skit också!
                      såg aldrig ditt meddelande och bilen är nu såld för ett tag sedan...! :/
                      /Giallo Ginestra

                      Comment

                      Working...
                      X