Announcement

Collapse
No announcement yet.

Importera.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Importera.

    Hej!
    Har blivit erbjuden att köpa en PuntoGT av en vän i Danmark, funderingarna ligger i att bilen ägs av en dansk i Danmark men är Italien-reggad. Tror ni att detta skapar bekymmer vid registreringen här i Sverige. Alternativt vad gäller om man tar hem den som skrot (reservdelsbil)? //Stefan

  • #2
    Jag misstänker att ni måste lösa pappersarbetet i Italien och har du tur går det på distans. På något sätt måste du stå som ägare för att regga in den.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Okey! Går det inte att lösa på ett smidigt sätt så får den bli reserv delar. Det verkar ju råda en otrolig brist på delar till dessa bilar här i Sverige. Men vi får se hur det går.

      Comment


      • #4
        är bilen fortfarande reglad i italien? har han alla papper dvs carta di circolazione ( motsvarar del 1 i sverige) och certificato di proprieta' ( del 2)? har han dom så är det inga bekymmer att regga bilen i sverige och kräver inget arbete i italien.

        Comment


        • #5
          Måste inte dessa papper vara skrivna på den nya ägaren i Sverige? För en dansk vars namn står på dessa kan inte regga en bil i Sverige eller har jag fel?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Ippo, det är väl det jag åxå kunnat utläsa av den information jag fått. Åker ner till Danmark nu i början av oktober för en närmare titt. Tanken från början var att köpa den som donatorbil men tycker samtidigt att det vore synd att slakta en av dessa fantastiskt roliga bilar.Så hoppas det går att lösa utan allt för mycket stök. Har slagit på ett antal GT:s här hemma och tragiskt nog visar det sig att flera av dessa inte varit i trafik på flera år.

            Comment


            • #7
              There's a new kid in town! Betald, hämtar hem den till helgen. Talade med transportstyrelsen idag och det räcker med att jag har båda delarna av det italienska regestreringsbeviset såordnar dom resten. (Kontakten med italienska myndigheter ). Click image for larger version

Name:	123218536_400_220_3_0_1593_1195_4.jpg
Views:	1
Size:	21.3 KB
ID:	251723

              Comment


              • #8
                Grattis! Det verkar ha gått bra iaf.
                Sorry att jag inte svarade på ditt inlägg tidigare.

                Comment


                • #9
                  Tackar. Det är lugnt.

                  Comment


                  • #10
                    hej har du köp den ?

                    Comment


                    • #11
                      Hej! Japp, kunde bara inte låta bli. Lite roligt med en blå. Och det satt en del "godis" på den....

                      Comment


                      • #12
                        a jag för står dej den är riktig snygg !
                        men har du fåt den fördig reggad och så nu då ??

                        Comment


                        • #13
                          Nej. Inte ännu det är lite "fix" först. Men jag återkommer i ämnet när det börjar dra ihop sig.

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	20151025_175221.jpg
Views:	1
Size:	77.0 KB
ID:	251844
                            Nu är den hemma hos "brorsan" !!
                            Ursprungskontrollen klar, trots att italienaren envisades med att skicka in "sin" del till dom italienska myndigheternatt. Så det räckte alltså med den ena delen av det italienska regestreringsbeviset. Så nu väntar registreringsbesiktning. Det sitter lite icke originaldelar på GT:n tex 2,5" downpipe och rör, t3 turbo, öppet luftfilterbox mm mm. Har jag massor av jobb framför mig eller? Någon här på forumet som vet eller har erfarenhet av dessa prövningar???
                            Snälla, skriv en textklutt, intressant med era erfarenheter och åsikter.
                            Stefan.

                            Comment


                            • #15
                              Jag hade strul med registreringen av min Abarth Punto som SBP ansåg var ombyggt fordon trots att allt är fabriksmonterat och helbilsgodkänt. Har du tur och spelar dum så kanske du får den igenom.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X