Announcement

Collapse
No announcement yet.

Importera.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Är SBP lika "tuffa" även om man inte gör en kontrollbesiktning? Man kan tydligen få en sån utförd samtidigt som registreringsbesiktning. Men jag tror jag går på 84jr0:s linje och tar en "att-göra-lista" annars sitter man där igen....bristen på reservdelar.

    Comment


    • #17
      Dölj det mest synliga så kanske det går igenom. I värsta fall får du återställa mer och ombesiktning.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        Tycker det låter som en riktigt, riktigt bra ide!
        Kommer att besiktiga vagnen i Karlstad, hoppas dom är vänligt sinnade där. Återkommer med resultatet....

        Comment


        • #19
          Har varit i kontakt med en "tekniker" på SBP, en riktig tjurgubbe! Enligt honom går det tydligen inte att endast Reg, besiktiga bilen utan att göra en kontrollbesiktning samtidigt??? Så har nu fått hem en original vl7 turbo (endast gått 450-500 mil), en original luftfilterbox och standardchip. Så nu har man lite arbete framför sig.Som tur är har jag kvar original delarna från en av dom andra bilarna.

          - - - Updated - - -

          Till saken hör att bilen laddar inte som den ska....

          Comment


          • #20
            Han har dessvärre rätt. Om inte turbon sticker i ögonen och avgasvärden är godkända så lär du få igenom den. De mäter inte effekt och de flesta av dessa gubbar har inte tittat under huven på en punto GT. Luftfilterboxen borde sitta på plats.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Originally posted by 84jr0 View Post
              Han har dessvärre rätt. Om inte turbon sticker i ögonen och avgasvärden är godkända så lär du få igenom den. De mäter inte effekt och de flesta av dessa gubbar har inte tittat under huven på en punto GT. Luftfilterboxen borde sitta på plats.
              Helt sant, turbon är svår att se överhuvudtaget så är tveksam till att de skulle vara det stora problemet. Original luftfilterbox och bort med eventuella dekaler och klistermärken så borde det inte vara några problem.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #22
                Det är just det jag tror är bekymret, avgsvärdena. Pga att den inte laddar / går som den ska så tror jag att dom ballar ur åxå. Så istället för att lägga en massa tid på att felsöka så tänkte jag muttra på grejer som jag vet är okej och funkar. Turbo, ecu mm mm. För tydligen kan man inte få bilen reggad med mindre än en godkänd kontrollbesiktning??? När det är klart får man lite mer tid för att leka....

                Comment


                • #23
                  Vissa besiktningsstationer som den i Haga/Solna vid Bilia har mätutrustning framme efter stängningstid. Då kan man mäta avgasvärden själv. Gjorde jag när jag felsökte på gamla bilar.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #24
                    Tackar för tipset. Jag får åka förbi och slänga ett getöga.

                    Comment


                    • #25
                      Nästa fredag (15/3) är det dags... då ska den genom nålsögat. (Bilprovningen).
                      Efter att bytt turbo, downpipe, grenrör, dom flesta slangarna (tryck,vatten,vakum), drivaxeldamask, bromsslangar mm mm. Listan kan göras lång är det äntligen dagsför den att bli svensk.

                      Comment


                      • #26
                        Vet någon med erfarenhet av privatimport.
                        Hur lång tid tar det att få regskyltar efter Regbesiktningen?

                        Comment


                        • #27
                          Click image for larger version

Name:	20160412_200434.jpg
Views:	1
Size:	69.0 KB
ID:	252184 Skulle vara lite kul att åka upp till Wenngarn.

                          Comment


                          • #28
                            Det går rätt fort, de ska komma inom en vecka... Annars åker du utan med protokollet från SBP där regnr framgår, glöm bara inte att ställa på och försäkra. Så gjorde jag för i mitt fall kom skyltarna bort i posten så ny uppsättning skickades. Har du kvar italienska skyltar så låt de sitta kvar, mindre risk att bli stoppad och kontrollerad än att åka helt utan.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              Toppen!
                              Tack för ett snabbt svar. Ja jag har kvar dom.
                              Så man får regnr direkt vid besiktningen?
                              Om man vill ha en liten skylt fram, kan man styra det själv eller är det en surgubbe (oftast) på SBP som bestämmer det?

                              Comment


                              • #30
                                När din bil blir godkänd vid regbesiktning och förs in i trafikregistret så får du ett slumpmässigt utvald reg nr och nej man kan inte önska sig någon speciell bokstavs och sifferkombination. Bilen blir då avställd och du måste aktivt ställa på den och försäkra den så kan du ut och köra. På protokollet kommer du se vad du har för reg nr och protokollet ska gälla som giltigt bevis tills dina skyltar kommer. Beträffande liten regskylt så kan du försöka få SBP att godkänna en åt dig, det förs också in i trafikregistret annars får man kontakta transportstyrelsen i efterhand och motivera varför man ska ha en liten skylt. Vad jag hört så är de rätt hårda när det kommer till liten skylt. Det ska i princip vara omöjligt att montera stora skylten på bilen.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X