Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur var det...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur var det...

    ...nu VW logotyp såg ut 1939?

  • #2
    https://madisyndrum.files.wordpress.com/2011/08/vw.jpg

    Comment


    • #3
      Apropå VW... kan faktiskt inte låta bli att känna lite skadeglädje med tanke på vad som hänt senaste veckan. Alla dessa VW och Audi-ägare som tycker att de är så duktiga och mycket bättre än alla andra, för att deras bilar är av tysk fin kvalitet. Vad jobbigt det måste vara för dem.

      Hur de först försvarar sitt bilmärke stenhårt. För att efter att erkännandet kommit, försöka dra med alla andra tillverkare i samma hål. "Alla andra lär ju gjort precis samma sak".

      Nä, jag tror inte det. De andra gav sig inte på att sälja dieselbilar i USA. De andra har inte fått sånt storhetsvansinne att de vågar göra vad som helst.

      Ska bli intressant att se hur den här historien utvecklar sig. Under tiden kör jag stolt vidare med min Fiat diesel. Med fungerande avgasrening OCH förbrukningssiffror som faktiskt stämmer i verkligheten. :-)

      Comment


      • #4
        Hehe jo skadeglädjen flödar hos oss alla tror jag!
        Tydligen har detta redan gjort att Audi backar ur alla F1-planer, ännu bättre om VW lägger ned WRC med!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Inte utan att man njuter ...! Hoppas verkligen att det är så illa att det inte räcker med annan programvara utan att det krävs större åtgärder än så! Inlösen av 11 miljoner bilar hade ju suttit fint...rensat upp gatorna en del..!
          captainmorgan

          Comment


          • #6
            Jag tycker att det är riktigt kasst det VW gjort och är intresserad av hur de har burit sig åt tekniskt sett och hur man lyckas dölja det. Samtidigt är det kul att reta ägarna till dessa bilar och jag hoppas att VW får kännbart straff. Det enda tråkiga är att ekonomin skakas om för samtliga och man vill inte att de ska konka direkt.

            Sen tror jag att flera biltillverkare fuskar inkl Fiat, vissa mer andra mindre men det fuskas.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Som salt i såret kommer VW troligtvis att få betala extra miljöskatt eftersom bilarna med miljöbilsklassning som drabbats, inte är miljöbilar. Kollegan med drabbad bil och nära kontakt med sin verkstad fick reda på att bilen (Passat) kommer att bli slöare och dra mer bränsle. Kul.
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment


              • #8
                Jag funderade också på det där med ändrad mjukvara i VW bilarna för min uppfattning är också att man kommer få slöare och törstigare bil och frågan är hur många ägare som verkligen kommer lämna in bilen för åtgärd. För bilprovningen kommer aldrig kunna kolla om bilen i fråga har blivit "uppgraderad".
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Bilprovningen kommer GARANTERAT att kolla om bilen har rätt programvara i och med att den i princip är otillåtet att köra den utan åtgärd. Bilens typgodkännnande stämmer ju inte med vad tillverkaren har uppgett. Det brukar inte vara så populärt inom EU. VWs verkstäder får troligtvis rapportera in alla åtgärdade bilar till Transportstyrelsen och där jämför Bilprovningen med vad som skall vara fixat.
                  Last edited by Johan Gunverth; 1 October 2015, 12:10.
                  Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                  Comment


                  • #10
                    Vill inte att de konkar, varför inte??
                    Bilpr. kan nog ta sig tid att koppla in dator för att kolla mjuvaru version samt datum för revision i wolksvagen produkterna..
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Ser gärna att VW får en riktigt tuff tid och kanske får sälja av en del.. men konkurs blir det nog inte. Får kanske sälja av något..Hade ju varit trevligt om dom t.ex. fått släppa Scania eller liknande..!

                      Tycker INTE på något vis synd om bluffmakarna..ju dyrare det blir desto bättre!!!
                      captainmorgan

                      Comment


                      • #12
                        Enbart ny programvara kommer inte att lösa problemet. Hade det gått så hade inte det här uppstått från första början.
                        Det blir en kompromiss, antingen låga co2-utsläpp - som står i direkt relation till bränsleförbrukningen, höga NOx-utsläpp och hög maxeffekt. Eller låga NOx-utsläpp till priset av högre CO2/bränsleförbrukning och lägre maxeffekt.

                        Av bl a samma skäl tror jag INTE att Fiat sysslat med sånt här överhuvudtaget. Titta istället på de bilar som under senaste åren höjt effekten rejält samtidigt som CO2 gått ner. I den utvecklingen har Fiat inte hängt med. Och jag vågar påstå att detta är en förklaring.

                        För övrigt så vill jag minnas att det enbart är CO2-utsläppen (i kombination med vikten sedan 2013) som påverkar om det är en miljöbil eller inte i Sverige. Det skulle i så fall innebära att de som sålts som miljöbilar, fortfarande är det - ända tills dess att programvaran ändras så att de drar mer. Blir en nöt att knäcka för myndigheterna...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Lars View Post
                          Enbart ny programvara kommer inte att lösa problemet. Hade det gått så hade inte det här uppstått från första början.
                          Det blir en kompromiss, antingen låga co2-utsläpp - som står i direkt relation till bränsleförbrukningen, höga NOx-utsläpp och hög maxeffekt. Eller låga NOx-utsläpp till priset av högre CO2/bränsleförbrukning och lägre maxeffekt.
                          Undrar om de som äger en drabbad bil verkligen går med på att man sänker dess prestanda? VW mm måste bli tvungen att köpa tillbaka en drabbad bil om ägaren vill det, något annat kan inte vara rimligt.

                          Comment


                          • #14
                            KÄFTEN!
                            Jag har en sån: 2013 - VW PASSAT V TDI 177 DSG 4M GT
                            Fantastisk bil.
                            Frågan är om vi sett hela vidden av detta. Bäst man håller tyst...
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • #15
                              Alla borde åka egen Snåljåp II, låg CO2 och inget NOx alls.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X