Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsfråga

    Har upptäckt att gummidamasken till kolven på bromscylindern fram är trasig och enligt verkstan finns inte den delen som reservdel. De hänvisar till att lämna in oken till nån som renoverar dem.
    Det är väl bra i och för sig men jag hade hoppats på att byta damasken på plats på bilen utan alltför mycket utgifter, hämtade den på verkstan häromdagen och fick lösa ut den för 20.566:-........
    Byte av kopplingscylinder, kabelhärva till bakluckan, kamrem och service.

    Är det någon som vet om man kan hitta damasker någonstans?
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

  • #3
    Originally posted by Freddan72 View Post
    Hoppas det.
    Tack för hjälpen! :-)
    Jag tror att jag lyckats beställa 2 satser men jag är lite dålig på tyska, så vi får väl se om det dyker upp nåt i brevlådan om några dagar......
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

    Comment


    • #4
      Originally posted by offroader View Post
      Har upptäckt att gummidamasken till kolven på bromscylindern fram är trasig och enligt verkstan finns inte den delen som reservdel. De hänvisar till att lämna in oken till nån som renoverar dem.
      Det är väl bra i och för sig men jag hade hoppats på att byta damasken på plats på bilen utan alltför mycket utgifter, hämtade den på verkstan häromdagen och fick lösa ut den för 20.566:-........
      Byte av kopplingscylinder, kabelhärva till bakluckan, kamrem och service.

      Är det någon som vet om man kan hitta damasker någonstans?
      Kopplingscylinder, hur långt har din bil rullat? Man blir ju nästan orolig för sin egen bil nu....
      Abarth 500 -09
      "Den perfekta familjebilen"

      Comment


      • #5
        7000 mil, och de hoppas på att det "bara" är den övre och inte den nere i motor/växellådan också. Då blir det ännu dyrare att byta...... Däremot har den nu blivit som en ny bil, kopplingen tar på de första centimetrarna och inte längst ner mot mattan. (fast där kopplade den ju inte ur helt heller)
        /Micke

        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

        Comment


        • #6
          Det är slavcylindern på lådan vi pratar om va?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #7
            Nej, de har bytt den övre (huvudcylindern?).
            Om de ska byta slavcylindern måste de demontera växellådan och det blir nog ännu dyrare......
            /Micke

            500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

            Comment


            • #8
              Du behöver förmodligen (kanske?) inte vara orolig.
              Fick reda på när jag hämtade bilen att det fanns en återkallelse på de här, när de var nya, och då skulle de byta ut huvudcylindern. Troligtvis var det inte gjort på min.
              /Micke

              500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

              Comment


              • #9
                Tack för tipset Freddan72!
                Jag beställde reparationssats till bromsoken fram som du tipsade om men det har nu visat sig att de är slut, så jag har fått pengarna återbetalade.

                Tror man att de här passar istället: http://www.ebay.com/itm/FIAT-500-ABA...MAAOSw5ZBWQyt~
                eller ska man satsa på de här direkt: http://www.ebay.com/itm/Fiat-500-Aba...IAAOSwe-FVAXA1
                Alternativet är att bygga om till större bromsskivor mm. men då passar inte mina 14" vinterhjul längre..... men om man får tag på nya större bromsok, som inte kräver för mycket ombyggnad och för en kostnad lika dem ovan, kanske det är ett ännu bättre alternativ.
                /Micke

                500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                Comment


                • #10
                  Eller de här.. http://www.dcperformance.co.uk/cheap...06-304x28.html
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #11
                    Originally posted by pazzo View Post
                    Det var ju intressant, men lite dyrare......
                    /Micke

                    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by Freddan72 View Post
                      Nu verkar den finnas i lager igen, men kan det verkligen vara samma till alla 500? (Så tolkar jag det i alla fall, men jag är inte så haj på tyska....)
                      http://www.ebay.de/itm/Bremssattel-R...sAAOSwstxVOfO1
                      /Micke

                      500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                      Comment


                      • #13
                        Borde funka även om det inte är samma storlek på skivor/belägg på Fiat 500. Lite konstigt bara att Abarthen inte är med i den "övre" listan utan endast den "undre". Inga jättepengar så det är väl bara att köpa och hoppas att det passar
                        Abarth 500 -09
                        "Den perfekta familjebilen"

                        Comment


                        • #14
                          Tack för svar, jag resonerade precis som du men var osäker på om oken är samma på alla 500. Då är det väl bara att beställa. ☺
                          /Micke

                          500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                          Comment


                          • #15
                            Nu är det beställt, men det blev från England istället.
                            Försökte beställa från Tyskland men fick nåt konstigt meddelande om att det inte verkade fungera och kunde inte klicka på "gå vidare".
                            Sen visar det sig att jag fått ett mejl med bekräftelse från den tyska sidan och ett mejl från den engelska, så nu får jag bergis 2 uppsättningar......
                            /Micke

                            500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                            Comment

                            Working...
                            X