Announcement

Collapse
No announcement yet.

Faktisk skatt - skatteåterbäring/skuld.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Faktisk skatt - skatteåterbäring/skuld.

    Tjena,

    Har googlat runt lite men ej hittat exakt svar på min fråga. Är själv relativt duktig på matte osv. men vet inte exakt hur jag ska räkna.
    Det som ställer till det nu då är att jag kommer (vad jag vet) jobba 9 månader detta året med 100% sysselsättning.

    Vi leker med siffrorna:
    Bruttoinkomst: 20 000kr
    Prel. skatt: 30% (6000kr)
    Vilket är=
    Inkomst i år: 180 000kr
    Skatt betald: 54 000kr

    I mitt huvud så kommer dessa 180k slås ut på 12 månader och då kommer min snittlön/månad bli 15000kr, vilket leder till en faktisk skatt på 3088kr/månad (enligt skattetabell 35).
    Som i sin tur skulle bli en återbäring på 54000-(3088*12)=16944kr.

    Alternativ 2 som jag började fundera på, är om det blir såhär istället:
    Faktisk skatt efter tabell på 20k/månad= 4656kr.
    Då blir återbäringen 54000-(4656*9)= 12 096kr.
    För man betalar ju ingen skatt de andra 3 månaderna.

    Jag tycker att alternativ 2 låter något knepigt, för de måste väl ändå utgå ifrån totala inkomsten under ÅRET. Inte under varje månad. Det blir ju väldigt krångligt om man har ett annat jobb de resterande 3 månaderna, om man kanske betalar en prel. skatt på säg 20%. Då måste man ju sitta och räkna ut för varje månad..

    Jag vet ju att många av er är grymma på bilar, men hur är era ekonomiska kunskaper?

    Med vänlig hälsning,
    Fredde
    Last edited by Fredriksda; 14 January 2016, 16:48.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

  • #2
    Jag betalar bara skatt och ser glad ut. Aldrig har jag lyckats räkna fram samma summa som skatteverket får ut varje år men så länge jag inte står i skuld så får det gå. Med det sagt så skulle jag ringa skatteverket och be de hjälpa till med uträkningen.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Först får du betala preliminärskatt baserat på 20k/månad och tänket är då att du förväntas jobba 12/år. I samband med deklarationen så kontrollräknas allt och har du då varit utan lön tre månader så kommer din slutliga skatt justeras ner och du får skatteåterbäring.
      Med andra ord du kommer få skatta 4656 kr/månad preliminärt, slutlig skatt borde du kunna kolla upp på denna länken: http://www.skatteverket.se/privat/sj...c80001950.html

      Vill du inte ligga ute med en massa onödigt inbetald skatt så ska du kunna höra av dig till skattemyndigheten och begära jämkning, vet inte riktigt hur det fungerar men sök på jämkning på skattemyndigheten så lär du nog hitta nån förklaring.
      JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

      Min X1/9-sida


      Skaffa Firefox nu!

      Comment


      • #4
        84jr0, jag är ju en sån nörd. Så jag tycker sånt här är så roligt

        Precis, det är ju därför jag betalar en s.k. preliminärskatt. För att det är ovisst om exakt hur mycket man kommer att jobba. I och med att jag inte är fast anställd så betalar jag en högre preliminärskatt än en vanlig person som har samma lön år in och år ut. Man kan kontakta dem, mycket riktigt.

        Så med andra så blir det som alternativ 1? Vilket i sin tur innebär att jag ligger ute med väldigt mycket inbetald skatt i höst sen.

        EDIT: Har nu räknat baklänges och kontrollerat. Det blir som i alternativ ett. Det som gör det svårt att räkna ut exakt är ett så kallat "grundavdrag". Men man kan ju komma någorlunda exakt med lite enkel huvudräkning.

        Det hade ju vart bra att sänka skatten en 1000-lapp i månaden. Finns ju ingen mening att vänta ett halvår på dem sen.
        Last edited by Fredriksda; 15 January 2016, 09:22.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment

        Working...
        X