Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rådvill sneglar mot Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rådvill sneglar mot Panda 4x4

    Hej

    Detta är mitt första inlägg på forumet så en kort presentation är på sin plats.

    Jag har blivit biten av Panda 4x4-bacillen. Har nästan totalt fastnat för modellen. Jag bor i landets nordligaste del där temperaturen i skrivande stund är - 31 C. Jag planerar att införskaffa en ny bil inom det närmaste halvåret. Högst upp på önskelistan, just nu, finns en Fiat Panda 4x4 0.9 TA Verde Toscana.

    Trots att jag starkt gillar konceptet Fiat Panda 4x4 hyser jag en del misstro och tveksamhet, kanske också fördomar?, som behöver ges tillfredsställande svar innan jag slutligt bestämmer mig. Jag hoppas ni kan hjälpa mig på traven. Jag är tacksam för alla synpunkter.

    1. Driftsäkerhet. Jag är van med Volvo från förr (240-serien) samt senare Toyota Corolla/Auris och uppskattar driftsäkerhet. Ni som äger/ägt Fiat Panda av senaste modellgeneration, främst 4x4, vad är er uppfattning om bilens driftsäkerhet? Har ni stött på några problem? Om så är fallet isf vilka?

    2. Panda räknas som en stadsbil men hur klarar den långkörningar?

    3. Vinterklimat. Som sagt så bor jag i norr och här är vintrarna kalla och långa. Hur fungerar t.ex. värmen i bilen? Någon på forumet som kör Panda i nordliga vinterförhållanden?

    4. Ny modell/Facelift. Det ryktas om en helt ny Panda år 2018. Än mer intressant är ryktena om en facelift i år. Har någon en aning om vad som är på gång? Se länken nedan för mer info.

    http://www.fiatforum.com/panda-iii/4...nda-319-a.html

  • #2
    Välkommen hit och jag hoppas att du blir med Panda 4x4. Finns några pandaförare här och de låter nöjda. Läs här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...Fiat-Panda-4x4
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Välkommen! Driftsäkerheten är allmänt bra till skillnad från många mindre nogräknade tyska maskiner t.ex, värmen har nog blivit mkt bättre på senare år.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Tack för länktipset och välkomnandet.

        Originally posted by 84jr0 View Post
        Välkommen hit och jag hoppas att du blir med Panda 4x4. Finns några pandaförare här och de låter nöjda. Läs här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...Fiat-Panda-4x4

        Comment


        • #5
          Det som påtalas i tester är den goda byggkvalitén, bl.a. i Honest Johns test, dock crossmodellen. Sedan hittade jag följande hos Honest John angående den närmast föregående modellgenerationen:

          "Second Most Reliable European badged 3 - 7 year old car' in 2011 Warranty Direct Reliability Survey, with only a 14% incident rate and a £195.95 average cost of repair."

          Originally posted by per View Post
          Välkommen! Driftsäkerheten är allmänt bra till skillnad från många mindre nogräknade tyska maskiner t.ex, värmen har nog blivit mkt bättre på senare år.

          Comment


          • #6
            Hej panda_4x4, jag har kört ungefär 3500 mil med min Panda 4x4 av 2013 års modell. Den har fungerat alldeles utmärkt under alla dessa mil. Jag är mycket nöjd med bilens bygg-kvalitet. Allt fungerar som det skall och den startar alltid direkt.

            Dessa Pandor är, till skillnad mot föregångaren, byggda på en helt automatiserad produktionslinje i Italien. (Föregångaren tror jag byggdes i Polen)

            Det enda som jag varit missnöjd med var att bak-bromsarna gnällde lite ibland när jag backade. Fiatverkstaden lyckade inte fixa det, men en äldre bilmekaniker i grannskapet kände väl igen problemet från andra bilar (bl.a sonens Honda CRV) och fixade det enkelt och snabbt. Felet var att broms-padsen kärvade och inte gick tillbaka tillräckligt, som de borde. De behövde plockas ur och få en rengöring av sina och okens respektive glidytor. Därefter kopparpasta på padsens glidytor och på BÅDA sidor om den lilla rostfria plåten!! som padsens ena kant glider mot. För säkerhet skull smorde han åxa in styrpinnarna till den rörliga delen av oket med silicon-smörj-medel. Sedan dess har det fungerat ypperligt!

            Vissa svenska motorjournalister har förlegade fördomar mot Fiats kvalitet, men de lever nog bara i en svunnen tid....

            Sträng kyla vet jag inte så mycket om, men här har det varit -15 grader och vid de temperaturerna fungerar värme och avfrostning utmärkt. (ACC)

            Det här med "en ny Pandamodell" tror jag inte alls på. Fiat Panda är en allround bruksbil, ingen trend- eller yuppie-bil. De har ingen anledning att komma med en helt ny Panda ännu. Panda-modellerna har historiskt stått sig i många år. (Tredje modellen kom efter ca 30 år!). Det ger en genomsnitts-livslängd på ca 15 år per modell!

            Däremot kanske en face-lift skulle kunna uppenbara sig inom några år, som t.ex skulle kunna medföra LED-belysning istället för nuvarande glödlampor. Men jag tror inte det är aktuellt förrän priserna på LED-ar har gått ned tillräckligt för att passa in i Pandans prissegment. Men att komma med en helt ny modell - det tror jag personligen inte alls på.

            Det enda "felet" på min Panda annars, var att den bult, som utgör "pinnen" i dörrgångjärnet på höger sida hade börjat skruva ut sig. Med en 13 mm ringnyckel åtgärdade jag snabbt detta "hiskeliga" problem alldeles själv....

            Jag är mycket nöjd med min Panda och skulle med min nuvarande erfarenhet gjort precis samma köp igen!! Åsså är den förbaskat rolig att köra åxå!

            /Sven
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #7
              Hej!
              Självklart kan du köpa en Panda! Den har massa bra egenskaper och är (som flera här har påpekat) pålitlig och hyfsat välbyggd.
              Min Panda 4x4 -14 har rullat ca 1400mil sen jag köpte den. Den har rullat nästan uteslutande i Umeå och det räknas väl som norra Sverige
              Jag ska göra mitt bästa för att ärligt beskriva hur jag upplever bilen

              1. Driftsäkerhet. Min bil har precis som Bambus bil haft problem med bakbromsarna. I mitt fall räckte det dock med ett besök på verkstaden så var det löst. Dock har den också problem med central-låset (har inte vart på verkstan än så jag vet inte hur allvarligt det är) och den ger ifrån sig ngt slags missljud i hastigheter runt 70km/h och det är väl lite tråkigt men men... För övrigt har det inte varit några problem alls, den känns väl ihopskruvad och ger ett bra kvalitetsintryck!

              2. Den klarar långkörningar utmärkt! Jag kan nästan tycka att den är bättre på stora vägen än i stan. Självklart är det ingen motorvägsmissil men i farter upp till 120km/h funkar den jättebra! Den har helt okej stereo som håller dig sällskap på vägen.

              3. Den lilla motorn i den lilla bilen tycker inte om kyla, inte ens lite. Det är möjligt att detta är lite olika från bil till bil men min Panda är känslig för kyla. I lite kallare väder så låter den som om motorn är på väg ur bilen (och den går ganska öjämt). Motorvärmare är ett måste!!! Min bils dörrar/lås tycker inte heller att kyla är så roligt men det funkar för det mesta. Med detta sagt så är inte Panda 4x4 en dålig vinterbil, tvärt om! Den har fantastik fyrhjulsdrift, är superstadig på vägen och har bra värme (och eluppvärmd framruta!!)

              4. Ingen aning om när en facelift är på gång men det är som Bambu säger, Pandan tenderar att vara långlivad.

              Förutom tycker jag att det kan vara värt att tänka på att bilen är ganska (relativt) törstig för att vara en liten bil. Det är möjligt att det finns någon eller några här på forumet som är av en annan uppfattning gällande förbrukningen men min bil kommer inte i närheten av utlovade siffror. Jag hade en Opel Corsa OPC tidigare (1,6l T, 192hk) och Pandan går på ungefär på samma förbrukning med samma förare och samma typ av körning. Nu pratar vi ändå en snittförbrukning på runt 0,8l/milen så jag vet inte om man kan säga att det är en törstig bil men speciellt billigt går den i alla fall inte.

              Summa summarum, Ingen bil och ingen tillverkare är perfekt och så inte heller Panda eller Fiat men Panda 4x4 är en kul liten bil som (i alla fall nu på vintern) känns som en liten rallybil! Det bör också gå att hitta en i princip ny bil till bra pris. Jag vet att Van Service i Umeå har haft en vit stående sedan i somras så hittar du rätt så bör det gå att pruta ganska mycket.

              Comment


              • #8
                Jag tycker Panda är lite för liten så vi slog till på en 500X med 2-liters dieselmotor. Sannolikt Fiats bäst ihopskruvade bil någonsin !!! Har haft 4 nya samt 3 nästan nya Fiat sedan 1996. Mycket bekväm,tyst och snål. Vi kör den på 0.55 per mil utan problem och jobbar man på det så kommer man under halvlitern. Nästan lite svår att få över 0.6 per mil ...! Visst är den lite dyrare men kanske kan du hitta ett demoex. Pandan får ju väldigt fina omdömen överallt utom i Sverige då förstås..
                Lycka till!!!
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Jag har en Panda 4x4 2014 som nu har gått 1700 mil. Jag gillar bilen väldigt mycket, särskilt nu när vi äntligen har fått lite vinterföre. Det går att sladda rätt bra med den även med esp. Motorn vibrerar som sagt mer än en "vanlig" motor men det är inga problem så snart den har blivit varm. Både kupe och stolsvärme fungerar tillfredsställande.

                  Hittills i vinter har jag haft -22 och det har aldrig varit några problem alls med bilen. Missljudet (ett lätt vinande ljud) vid 70 km/h verkar vara standard. Jag provkörde flera efter att jag hade köpt min och de lät alla likadant. Jag antar att man får det på köpet med fyrhulsdriften. Jag har numera ca 4 mil till jobbet och det funkar men den är inget under av komfort, det är en småbil trots allt. Förbrukningen ligger på 0.6 på sommaren och ca 0.65 nu på vintern.

                  Jag skulle rekommendera dig att provköra en ordentligt och se hur den känns för dig. Jag är supernöjd med min trots vissa tillkortakommanden. Om inte annat så är det kul att köra runt i något som nästan ingen annan har Och den är verkligen grym i snö/terräng!
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #10
                    Tack Bambu/Sven för ditt svar.

                    Faktum är att du är medskyldig till min nuvarande åkomma dvs Panda 4x4-fascinationen. Jag såg dina klipp på Youtube och sedan var jag fast. De problem du haft med bilen är tydligen inget ovanligt, t.ex. bakbromsarnas gnällande, och problemen är knappast att betrakta som särskilt allvarliga om än lite irriterande.

                    Det enda som stör mig lite mer är bränsleförbrukningen.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för ditt svar Wallie.

                      Dina erfarenheter är särskilt intressanta då du liksom jag bor i landets nordliga del. Att motorn ogillar kyla låter mindre bra. Upplever du den svårstartad vintertid? Motorvärmare är ett givet tillbehör. Med tanke på att TA är just tvåcylindrig kan jag föreställa mig att kallstartsbeteendet i strängare kyla blir som du beskriver det. Med tanke på motorns relativt höga förbrukningssiffror så borde motorn komma upp i drifttemperatur rätt snabbt och kupévärmen vara bra.

                      Var köpte du din bil? Van Service i Umeå hade mycket riktigt en vit Panda 4x4 tidigare men nu tycks den vara såld. Har du någon uppfattning om Van Service är en bra återförsäljare?
                      Last edited by panda_4x4; 23 January 2016, 18:02.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för ditt svar captainmorgan.

                        Jag har funderat på 500X men har lite svårt för designen. Den är å andra sidan mer påkostad jmf med Pandan samt större. Jag kanske skall titta lite mer på 500X. Jag gillar dieselmotorer mycket men bor just nu så pass nära arbetet att det inte lönar sig ekonomiskt med en diesel. Därtill skulle de korta körsträckorna innebära problem med partikelfiltret inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är lite synd då Fiat gör bra dieselmotorer. T.ex. senaste generationen Suzuki Vitara kommer med en 1.6l diesel från Fiat.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för ditt svar mirafiori/Christian.

                          Angående missljudet vid 70 km/h. Försvinner det vid högre resp lägre hastigheter än 70km/h?

                          Jag håller med dig. En av de saker jag gillar med Panda 4x4 är att den är rätt egenartad. Bilens enkelhet och charm gör mig glad, till skillnad mot alla dessa lagoma svenssonbilar.

                          Comment


                          • #14
                            Ha ha, vad kul att du gillade mina videos. Här kan du få kolla en Brittisk video från UKCARNEWS' - Road test review of the third-generation Fiat Panda 4x4, https://www.youtube.com/watch?v=e82-TykCR4M

                            Så du gillar dieslar? Nere på kontinenten säljer de nya Pandor med en Euro6, 95-hästars diesel (som är miljövänligare än de tidigare). Troligtvis kommer de inte till Sverige... Annars har de nog de fartresurser som de gamla dieslarna saknade plus en schysst bränsleförbrukning.... http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=2
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #15
                              Det vinande ljudet hörs mellan typ 70-77 km/h annars inget konstigt.
                              Jag har ingen motorvärmare och det har aldrig varit några problem. Nu har vi inte haft riktigt Norrlandskallt men -20 är inga problem iaf. Bilen har ett mycket större batteri än vad den egentligen behöver i och med start/stop funktionen. Min förra panda från 2011 hade ett batteri typ hälften så stort... Hoppas du blir klokare och fråga mer om du undrar över något.
                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment

                              Working...
                              X