Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rådvill sneglar mot Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är ju en modern bil och jag har aldrig upplevt att den inte har startat. Däremot är det ju som sagt en liten motor och jag upplever att den hade haft det kämpigt nu dessa veckor med -25 om det inte hade varit för motorvärmaren. Frågan är dock om inte alla motorer lider lika mycket när det är så kallt?
    Den kommer mycket riktigt snabbt upp i temp och jag tycker kupévärmen är bra. Det är ju en liten bil så den blir snabbt varm, den eluppvärmda framrutan är fantastisk .

    Jag har inte haft jättemycket att göra med Van Service. Den gången jag behövde fixa mina bromsar så löste dem det bra. Jag upplever dock att det verkar vara lite dålig ordning där. Jag hade frågat och blivit lovad en lånebil medans min var på verkstaden men när jag lämna in bilen var det plötsligt omöjligt. Jag försökte också få provköra deras vita Panda innan jag köpte min (på Northcar i Sundsvall) men fick till svar att den var krockad och att de skulle höra av sig när den gick att provköra igen. På vägen ut till parkeringen såg jag den dock ståendes på deras parkering oskadad och det dröjde 1,5 månad innan nån sömning kille ringde och frågade om jag ville komma och prova...

    Jag vill också, som en parentes lyfta CaptainMorgans förslag om att titta på en 500x. Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag köpt en sådan. Pandan i all ära men den är som sagt väldigt liten.
    Last edited by Wallie; 24 January 2016, 10:29.

    Comment


    • #17
      En liten fundering angående Fiat 500X, har den de offroad-faciliteter som Pandan har? Jag menar då stålplåten som skyddar motorn och ELD, den låsbara diffen.....

      Jag själv är mycket nöjd för dessa saker. Jag är minst 2 ggr om dagen ute med hunden och går riktiga promenader och då vill jag ibland komma iväg till en annan natur. Det kan ibland bli en liten dålig oplogad väg utan någon egentlig parkeringsmöjlighet. Då blir det att parkera den lilla bilen några meter ut i "spenaten", där det ev. kan finnas stenar och stubbar under snön.... Då känns det tryggt med en riktig stålplåt under motorn! ELD:n gör att jag alltid kan komma loss och ut till vägen igen. Det enda som egentligen kan hindra Pandan är att den blir hängande på "magen" så att hjulen inte når ned till marken.
      Last edited by Bambu; 24 January 2016, 11:31.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #18
        Originally posted by Bambu View Post
        Ha ha, vad kul att du gillade mina videos. Här kan du få kolla en Brittisk video från UKCARNEWS' - Road test review of the third-generation Fiat Panda 4x4, https://www.youtube.com/watch?v=e82-TykCR4M

        Så du gillar dieslar? Nere på kontinenten säljer de nya Pandor med en Euro6, 95-hästars diesel (som är miljövänligare än de tidigare). Troligtvis kommer de inte till Sverige... Annars har de nog de fartresurser som de gamla dieslarna saknade plus en schysst bränsleförbrukning.... http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=2
        Den videon hade jag redan sett, och den är bra. Ja, en diesel hade jag kunnat tänka mig om det inte vore för mina korta körsträckor och dess förödande verkan på partikelfiltret.

        Comment


        • #19
          Jag får nog bekänna att mina farhågor om bilens köldtålighet och kupévärme är överdrivna. Hur upplever ni som äger Panda 4x4 bilens komfort i allmänhet och vid längre körningar i synnerhet? Går det att koppla ur start/stop funktionen?

          Originally posted by mirafiori View Post
          Det vinande ljudet hörs mellan typ 70-77 km/h annars inget konstigt.
          Jag har ingen motorvärmare och det har aldrig varit några problem. Nu har vi inte haft riktigt Norrlandskallt men -20 är inga problem iaf. Bilen har ett mycket större batteri än vad den egentligen behöver i och med start/stop funktionen. Min förra panda från 2011 hade ett batteri typ hälften så stort... Hoppas du blir klokare och fråga mer om du undrar över något.

          Comment


          • #20
            Ja, alla motorer mår sämre i sträng kyla. En Corolla från 2005 som jag ibland kör hade för några veckor sedan när det var ca - 30 ett helt annat ljud och det hade inte bara att göra med att tomgångsvarvet låg högre än normalt.

            Pandan är liten som du skriver. Mitt intryck är dock att den verkar rätt så rymlig invändigt och tar hyfsat med baggage om man fäller baksätet. Är jag ute och cyklar?

            500X kan vara ett alternativ men designen faller mig inte direkt i smaken.

            Tack för synpunkerna om Van Service.


            Originally posted by Wallie View Post
            Det är ju en modern bil och jag har aldrig upplevt att den inte har startat. Däremot är det ju som sagt en liten motor och jag upplever att den hade haft det kämpigt nu dessa veckor med -25 om det inte hade varit för motorvärmaren. Frågan är dock om inte alla motorer lider lika mycket när det är så kallt?
            Den kommer mycket riktigt snabbt upp i temp och jag tycker kupévärmen är bra. Det är ju en liten bil så den blir snabbt varm, den eluppvärmda framrutan är fantastisk .

            Jag har inte haft jättemycket att göra med Van Service. Den gången jag behövde fixa mina bromsar så löste dem det bra. Jag upplever dock att det verkar vara lite dålig ordning där. Jag hade frågat och blivit lovad en lånebil medans min var på verkstaden men när jag lämna in bilen var det plötsligt omöjligt. Jag försökte också få provköra deras vita Panda innan jag köpte min (på Northcar i Sundsvall) men fick till svar att den var krockad och att de skulle höra av sig när den gick att provköra igen. På vägen ut till parkeringen såg jag den dock ståendes på deras parkering oskadad och det dröjde 1,5 månad innan nån sömning kille ringde och frågade om jag ville komma och prova...

            Jag vill också, som en parentes lyfta CaptainMorgans förslag om att titta på en 500x. Hade jag haft ekonomisk möjlighet hade jag köpt en sådan. Pandan i all ära men den är som sagt väldigt liten.

            Comment


            • #21
              Jag måste ta och åka iväg och titta på och provköra denna lilla pärla till bil. Liten utvändigt, hyfsat rymlig invändigt och med en respektingivande framkomlighet. På bytbil.com finns inga Panda 4x4 endast Cross. Närmaste återförsäljare är idagsläget 53 mil bort...

              Originally posted by Bambu View Post
              En liten fundering angående Fiat 500X, har den de offroad-faciliteter som Pandan har? Jag menar då stålplåten som skyddar motorn och ELD, den låsbara diffen.....

              Jag själv är mycket nöjd för dessa saker. Jag är minst 2 ggr om dagen ute med hunden och går riktiga promenader och då vill jag ibland komma iväg till en annan natur. Det kan ibland bli en liten dålig oplogad väg utan någon egentlig parkeringsmöjlighet. Då blir det att parkera den lilla bilen några meter ut i "spenaten", där det ev. kan finnas stenar och stubbar under snön.... Då känns det tryggt med en riktig stålplåt under motorn! ELD:n gör att jag alltid kan komma loss och ut till vägen igen. Det enda som egentligen kan hindra Pandan är att den blir hängande på "magen" så att hjulen inte når ned till marken.

              Comment


              • #22
                Jag måste ta och åka iväg och titta på och provköra denna lilla pärla till bil. Liten utvändigt, hyfsat rymlig invändigt och med en respektingivande framkomlighet. På bytbil.com finns inga Panda 4x4 endast Cross. Närmaste återförsäljare är idagsläget 53 mil bort...
                Är Vilhelmina långt från dig? Den här kanske du kan prova: http://www.blocket.se/vasterbotten/F...o_64847599.htm
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Bambu View Post
                  En liten fundering angående Fiat 500X, har den de offroad-faciliteter som Pandan har? Jag menar då stålplåten som skyddar motorn och ELD, den låsbara diffen.....

                  Jag själv är mycket nöjd för dessa saker. Jag är minst 2 ggr om dagen ute med hunden och går riktiga promenader och då vill jag ibland komma iväg till en annan natur. Det kan ibland bli en liten dålig oplogad väg utan någon egentlig parkeringsmöjlighet. Då blir det att parkera den lilla bilen några meter ut i "spenaten", där det ev. kan finnas stenar och stubbar under snön.... Då känns det tryggt med en riktig stålplåt under motorn! ELD:n gör att jag alltid kan komma loss och ut till vägen igen. Det enda som egentligen kan hindra Pandan är att den blir hängande på "magen" så att hjulen inte når ned till marken.

                  Vet inte om den är lika kompetent offroad men även 500x finns väl med lite olika varianter av egenskaper? Det finns ju en CrossPlus som verkar ha det mesta i utrustning och dessutom vara lite mer offroad-fokuserad?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by panda_4x4 View Post
                    Ja, alla motorer mår sämre i sträng kyla. En Corolla från 2005 som jag ibland kör hade för några veckor sedan när det var ca - 30 ett helt annat ljud och det hade inte bara att göra med att tomgångsvarvet låg högre än normalt.

                    Pandan är liten som du skriver. Mitt intryck är dock att den verkar rätt så rymlig invändigt och tar hyfsat med baggage om man fäller baksätet. Är jag ute och cyklar?

                    500X kan vara ett alternativ men designen faller mig inte direkt i smaken.

                    Tack för synpunkerna om Van Service.
                    Komforten är bra, 1 eller 2 personer åker bekvämt i den och får med sig all packning de kan tänkas behöva förutsatt att du inte tänkt ta med dig kontrabasen eller vitrinskåpet då naturligtvis.... Start/stop går att stänga av, det har jag gjort eftersom det drar en hel del ström och tycks vara helt obetydligt i alla ekonomiska-/miljöaspekter.

                    Om 500x inte faller i smaken och det ändå är en större bil (med Pandans framkomlighets-egenskaper) du vill ha så kan man ju alltid kolla på 500x:ens cheeseburger-kusin, Jeep Renegade.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Bambu View Post
                      Är Vilhelmina långt från dig? Den här kanske du kan prova: http://www.blocket.se/vasterbotten/F...o_64847599.htm
                      Tack för tipset Bambu/Sven!

                      Comment


                      • #26
                        Tack för hjälpen.

                        Sker avstängningen av start/stop-funktionen via en knapp på instrumentpanelen som måste tryckas in efter varje start eller går det att koppla ur den permanent?

                        Nu kanske jag framstår som lite omöjlig men faktum är att jag har svårt för även den amerikanska kusinen. Utvändigt är det inget större fel på Renegade men detsamma kan jag inte säga om insidan. Den där låtsatsfläcken på varv - eller hastighetsmätaren är bara för mycket. Jag tycker Panda 4x4 är betydligt bättre när det gäller yttre och inre design. Jag tittar lite på nya Suzuki Vitara också.

                        Originally posted by Wallie View Post
                        Komforten är bra, 1 eller 2 personer åker bekvämt i den och får med sig all packning de kan tänkas behöva förutsatt att du inte tänkt ta med dig kontrabasen eller vitrinskåpet då naturligtvis.... Start/stop går att stänga av, det har jag gjort eftersom det drar en hel del ström och tycks vara helt obetydligt i alla ekonomiska-/miljöaspekter.

                        Om 500x inte faller i smaken och det ändå är en större bil (med Pandans framkomlighets-egenskaper) du vill ha så kan man ju alltid kolla på 500x:ens cheeseburger-kusin, Jeep Renegade.
                        Last edited by panda_4x4; 25 January 2016, 16:21.

                        Comment


                        • #27
                          Sker avstängningen av start/stop-funktionen via en knapp på instrumentpanelen som måste tryckas in efter varje start eller går det att koppla ur den permanent?
                          Den kan kopplas ur permanent. Då tänds även en indikeringsdiod vid den knappen på instrumentbrädan som visar att den är urkopplad. Du kan sedan starta och stänga av motorn manuellt hur många ggr som helst och den valda inställningen består.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Bambu View Post
                            Den kan kopplas ur permanent. Då tänds även en indikeringsdiod vid den knappen på instrumentbrädan som visar att den är urkopplad. Du kan sedan starta och stänga av motorn manuellt hur många ggr som helst och den valda inställningen består.
                            Det är ju en väldigt bra lösning av Fiat.

                            Jag vill ta tillfället i akt och tacka alla som så här långt givit era synpunkter och hjälpt mig i min beslutsprocess. Många av de farhågor jag tidigare haft kring Panda 4x4 är nu helt borta eller åtminstone kraftigt reducerade. Huruvida det i slutänden blir en Panda är inte klart men den utgör ett av mina toppalternativ. Om fler synpunkter dyker upp hos mig så återkommer jag med dessa till forumet. Likaså hoppas jag att om forumets medlemmar vill lämna fler synpunter att ni gör det även fortsättningsvis.

                            panda_4x4

                            Comment


                            • #29
                              Provkörning
                              Panda 4x4 i AutoExpress 2012, sida 2
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                För att hjälpa dig i ditt bilval tycker jag att du skall läsa denna artikel...

                                10 anledningar varför du behöver en Fiat Panda 4x4:

                                http://petrolblog.com/2014/01/10-rea...iat-panda-4x4/
                                /Sven

                                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                                ++

                                Comment

                                Working...
                                X