Announcement

Collapse
No announcement yet.

Original-olja till Fiat (och Alfa o Lancia)?........!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Original-olja till Fiat (och Alfa o Lancia)?........!

    Fiat familjen kör ju som bekant med Selenia-oljor till sina fordon. Det kan man inte köpa på vilken mack som helst.
    Jag ville ha tag på en lämplig olja för att kunna "toppa upp" lite om nivån skulle sjunka något i sommar, innan de 3000 milen passerat, till nästa byte.

    Jag googlade runt lite och fann Mobile1 ESP 0w-40 som sades kunna vara lämplig för TA-motorn. Men den var dyr och inte heller så lätt att köpa över disk. När jag sökte vidare på Fiats spec-nummer så fann jag att DäckOnLine även hade olja. De hade dessutom ett rikligt sortiment. http://www.dackonline.se/motorolja.html

    Där fanns även exakt rätt oja till TA-motorn: Selenia 5W-40 K Pure Energy Multi Air

    Det är samma olja till flera MultiAir Fiat-motorer. Jag beställde omgående en 2-liters-förpackning, som kostade 209 Kr inkl moms och frakt! Alltså både billigt och rätt!

    Oljan är alltså EXAKT den som förordas enligt instruktionsboken!

    Med ett sådant pris finns inte nån större anledning att labba med andra fabrikat, (enligt mitt sätt att se det.)
    Last edited by Bambu; 10 April 2016, 17:59.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

  • #2
    Nä det är ju svårt att argumentera emot det....

    Jag kör Selenia Racing i Alfan och har kört Selenia 20k i fiaten för det mesta, men just nu kör jag nån OK/Q8 helsyntet i Fiaten.
    Selenia är halvsvårt att få tag i om man inte har en aukt Åf i närheten så däckonline verkar ju toppen.
    Har köpt Selenia både från Shop4parts och nån firma i Finland men nu har Björkmans i Västerås hemma om man behöver.
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

    Comment


    • #3
      Idag kom oljan. En 2L plåtdunk. Posten levererade upp på gårdsplanen, ända fram till köksdörren. Det var bara att gå ut på kökstrappan, kvittera och ta emot!

      Det har sina fördelar att bo ute på landet....
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment

      Working...
      X