Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ritmo 105 TC ser dagens ljus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här är pärlan ute och luftar för första gången på 15 år.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0590.jpg
Views:	1
Size:	124.8 KB
ID:	252452

    Behöver en, helst två fälgar bak. 105 TC originalfälgar. Det dräller av 130 TC fälgar på eBay men det verkar omöjligt att få tag på mina. Tips emottages.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Grattis till en så fin bil!
      den har definitivt kommit i rätta händer, kul att se en 105Tc på vägarna det kan inte finnas många kvar i alla fall inte i detta skicket!
      Affe
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #18
        Svinkul att se den ute!
        Lancia Prisma hade ju samma fälgar (om man valde alufälgar) och jag tror även Delta HF Turbo utomlands. Kanske lättare att hitta? Bara att byta centrumemblemen..

        Edit: ser nu att de inte är helt lika..

        Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	113.2 KB
ID:	252453
        Last edited by per; 1 August 2016, 00:39.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Så nära och ändå så långt ifrån. Jag tror fälgarna är unika för 105tc.
          Visst går de att reparera men när jag lämnade in en 17 tumsfälg till Intera i vintras gick det på 2900 kr med svetsning, svarvning, riktning och lackering.
          Och särskilt hö bak kräver lika mycket bearbetning. Vä bak kan man nog klara sig med riktning och lack.
          En, två eller ett helt set går lika bra så får jag ett reservhjul också.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #20
            På onsdagsmorgonen hade jag besiktningstid. Jag lade på 10 minuter för att kunna tanka på vägen och ytterligare 30 minuter för oförutsedda händelser.

            1. Ritmon startade bra hemma. På macken stannade jag först vid fel pump som inte hade 98 oktan. När jag ska flytta bilen är batteriet så urdraget att bilen inte startar. In och låna startkablar och får hjälp av en glad SAAB-ägare med att få igång bilen. Hem de 7 kilometrarna i ilfart och stannar utanför garaget med motorn igång för att springa in och hämta ett nytt batteri. Räknar med att hinna byta när jag väntar på bilprovningen.

            2. När jag drar handbromsen går vajern av! Nu är det garanterat underkänt på åtminstone en punkt. Bakbromsarna är det enda jag pga tiden avsiktligt avstått från att ens titta - jag gör det sen.
            Nåja full fart in mot Nyköping igen. Bilen går som en klocka.

            3. Väl på Opus lämnar jag motorn på medan jag går in och anmäler ankomst och går sen tillbaks till bilen och funderar på om jag ska byta batteriet eller vänta tills efter. Då ser jag blå vätska rinna på marken ... shit, vad är det nu då? har kylaren eller en slang läckt? Nä visst ja, nån gång när jag körde motorn i tidigare garaget och höll på att trassla med förgasare och blåa röken hade motortempen gått upp så mycket fläkten borde gått igång. Sen dess hade jag inte haft en tanke på detta. Det var helt rent i minnet...tills nu! Bilfan kokar naturligvis. Jag stänger av och innan den hunnit svalna såpass att jag kan hälla på mer vatten så är det naturligtvis min tur att åka in i hallen. Efter de 3 mil jag kört har batteriet tagit så mycket laddning att bilen glatt startar i alla fall. Förutom handbromsen så är även bromscylindrarna frysta och bromsverkan noll bak plus att backarna ligger an på båda hjulen. Fram var det bra men där hade jag ju bytt allt. Jag åker ut ur hallen och parkerar. Bilen får svalna och sen fyller jag på med vatten så det går att köra hem.

            4. Innan jag åkte hemifrån hade jag fyllt på 4 liter bensin så jag inte skulle få stopp på väg till macken. Nu blev det inget tankat men 4 liter ska räcka fram till Opus och så kan jag tanka efter bilprovningen.
            Efter batteriet, handbromsvajern, kokning och besiktningen är tankarna tydligen någon annanstans. Jag passerar utan att blinka macken och efter lite inspirerad rondellkörning i Skavsta rondellen så dör bilen. Va f-n nu då? Ja just det - bensin! Jag skulle ju tankat inne i stan. Jag ringde Tian-Tian som var hemma och kunde komma blåsande i sin gröna Coupe med räddningen - en femlitersdunk med soppa.

            Så till slut kunde vi sen framåt kvällen åka in till Hamnträffen med italienska bilar.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #21
              Hahaha herregud... En olycka kommer sällan ensam.
              Synd att det var en träff igår med! Åkte förbi med 75an på eftermiddan.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Jodå. Arrangörerna var så förtjusta i lilla Ritmo att dom släppte in mig i förväg.

                Click image for larger version

Name:	Small_IMG_0594.jpg
Views:	1
Size:	242.3 KB
ID:	252482
                Click image for larger version

Name:	Sm_IMG_0628.jpg
Views:	2
Size:	270.6 KB
ID:	252481

                En liten 600 lyckades klämma sig in mellan mig och Tian-Tians gröna Coupe.
                Jag ska lägga upp lite fler bilder under Träffar.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #23
                  Arbetet är inte slut.
                  I måndags hämtade jag vajer och nya bromscylindrar och ägnat veckan åt att renovera bakbromsarna.
                  Nu upptäckte jag att bensintanken har rostat på ovansidan, typfel på Ritmo. Jag misstänkte det här och tankade för säkerhets skull bara 25 liter.
                  All rostskyddsmassa är undertill och inte ovanpå tanken. Så detta måste fixas innan vintern.
                  Innertaket hänger och behöver limmas om. Det är liknande som på Uno Turbon men här är vinylen uthängd och materialet räcker till. Det vore också kul att ha fixat innan vintern.
                  Har också försökt få bort mögellukten i kupén.
                  Originalratten ska också tillbaks men navet får sitta kvar eftersom körställningen blir bättre.
                  Dels tycker jag den ser bättre ut och behövs för att det ska vara en TC och dels behöver man ett par extra centimeter diameter för att ratta runt bilen.
                  Last edited by TurboB; 12 August 2016, 10:42.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #24
                    Håller med, originalet är galet snygg.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Idag var det efterkontroll och nu är alla punkter godkända.
                      Efter provtur och bromsning kommenterade besiktningsmannen (som definitivt var född långt efter 1984) att "dom är ju rätt coola, dom där".

                      Nu återstår att hitta en ny bensintank, limma innertaket och byta ratt.
                      Till nästa säsong ska den få nya däck. De M+S som sitter på var dåliga redan vid sekelskiftet. Även om det är kul med det sportiga däcksskriket i rondellerna.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #26
                        Nu är TCn ute igen efter två vintrar och en sommar i dvala. Det får bli sommarbilen.
                        Pärlan går som en klocka men lite småfix återstår.

                        Ska få den besiktad för MHRF-försäkring om några dagar.
                        I morgon ska jag byta bensintanken som Captainmorgan mycket snällt lät mig få tillbaks.
                        Originalratten ska monteras och sen en ordentlig tvätt både inne, ute och under huven.

                        Sen har jag samma problem som Ante med det hängande vinyltaket som behöver få en lösning.
                        Om jag får tag på en duktig biltapetserare kommer jag ta en tur så får de titta på både taket och förarstolen som har ett par begynnande sömsprickor.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #27
                          Mer bilder!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Förarstolen behöver åtgärdas.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0078.jpg
Views:	1
Size:	258.6 KB
ID:	254377
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0079.jpg
Views:	1
Size:	221.5 KB
ID:	254378

                            Passagerarstolen och baksätet är i mint condition.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0081.jpg
Views:	1
Size:	205.0 KB
ID:	254379

                            Hängande vinyl. Samma material som Uno Turbo.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0080.jpg
Views:	1
Size:	112.3 KB
ID:	254380

                            Vinylen som sitter på gummistomme spoiler/ankstjärt har spruckit. Trodde jag hade en spoiler men hitter den ej. Den har tydligen gått till bättre behövande?
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0076.jpg
Views:	1
Size:	69.8 KB
ID:	254381

                            - - - Updated - - -

                            Och så en bild till Per:
                            Click image for larger version

Name:	IMG_0074.jpg
Views:	1
Size:	185.1 KB
ID:	254382
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #29
                              Snygg bil..! Kanske partisk men ändå...! Min är snart färdigsvetsad (bara vänster skärmkant/hjulhus bak kvar) men lär inte komma ut i år..!
                              Uterumsbygge och ny verkstad också på G. och så en liten en som håller på att lära sig att gå... tar lite tid..!
                              Kanske ligger en bakspoiler hos mig..vet inte men ska kolla!
                              captainmorgan

                              Comment


                              • #30
                                Jävlar vilken succe den kommer göra på nästa Skokloster etc.
                                (Kan inte komma på att jag nånsin sett en 105TC där?)
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X