Announcement

Collapse
No announcement yet.

fiat coupe limited edition växellåda, instrumentering, domkraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fiat coupe limited edition växellåda, instrumentering, domkraft

    hej, min fiat coupe är extremt trög att växla, alltså det går väldigt tungt att röra runt växelspaken. jag har till och med fått ont i axeln haha. är det bara att smörja länkarmarna i växellådan eller måste man byta ut alla länkarmar? och jag har hört att det finns en oljesticka till växellådan, tror jag hittat den men är osäker.

    hur tar man bort instrumenteringen? där klockan och fläktrattarna sitter alltså.

    och vart kan man placera domkraften utan att man har sönder nått. bilen är väldigt låg så det är svårt att se.

    tack på förhand!

  • #2
    Det är vajrar från spak till låda. Det skulle vara om det rostat där vajrarna ansluter till växelföraren ovanpå lådan? Eller om vajrarna rostat i höljet och löper trögt? Låter skumt...
    Oljestickan till växellådan sitter nära torpedväggen och går rakt ner i diffen.

    Börja nerifrån och lossa mittkonsolen och arbeta dig sedan framåt, uppåt. Ha tålamod!

    Bäst är att lägga en halv meter lång träregel 45/95 mot insidan av dropplisten och lyfta där. Mitt under förardörren ungefär så lyfter du hela sidan.
    Om bilen är för låg för din domkraft, kör upp framhjulen på ett par träklossar. Undvik lyftpunkterna eftersom dom inte är gjorda för domkraft (gäller i princip alla bilar).
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      okej tack så mycket. förra ägaren pratade någonting om att det behövs bytas nå plastspår som spaken ska följa. han sa att den slits snabbt med tiden. jaha så det är vajer i lådan, trodde det var länkarmar.

      okej det var det jag misstänkte. jag såg två skruvar som håller fast bottendelen av den, sen är det bara att bryta upp sidorna försiktigt?

      jag har ju en limited edition, så den har annan sidokjol som gör att man ser lite sämre under bilen, men ska testa.

      tack så mycket!

      Comment


      • #4
        De flesta här inne (som inte har Plus eller LE) har även satt dit LE-kjolpaket.
        Jag lyfter snett bakom framhjulen, det är en förstärkning som går ner där, det går bra jättebra och du lyfter hela sidan där också (Coupén är framtung).
        Men som sagt, ha en träkloss/regel emellan.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • #5
          Har för mig det sitter fler skruvar längre bak mellan sätena. Kanske mutter under askkoppen osv.
          Det är otroligt tålamodsprövande och man måste vara så försiktig eftersom plastflärpar, hakar och alla andra onskefulla påfund så lätt går av.
          Jag hatar att skruva inredning. Man förstår inte hur det egentligen är tänkt att sitta ihop förrän man fått isär allt. "Jaha, var det så det var tänkt ??!!"
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment

          Working...
          X