Announcement

Collapse
No announcement yet.

bränslefilter, laddtrycksmätare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bränslefilter, laddtrycksmätare

    hej, jag igen. förlåt om jag är tjatig etc men jag kan fan ingenting om fiaten. jag har aldrig hållt på med en sån trång och komplicerad bil...

    jag letade efter bränslefiltret men hittade inte den. jag kollade under bilen vid kanterna (där filtret var på min seat leon) och jag försökte kolla runt i motorutrymemt men jäklar vad svårt det är att se nåt.

    sen har jag märkt att min turbomätare lagt av. det är sändigt på 0 och den fungerade senast igår. jag har bytt luftfilter men det ska inte påverka nånting förutom lufttillförseln.

    sen antar jag att det är problem med bränsletillförseln eftersom att bilen ibland kan gå väldigt ojämnt och hosta vid start. lampan för insprutning lyste idag men försvann vid omstart och då gick bilen bättre.

    ni blir aldrig av med mig haha. Fiat coupe LE 98

  • #2
    Om motorlampan lös så finns det en felkod lagrad.
    Det är inte bensinproblem i alla fall.
    Filtret sitter under kåpa framför bakaxeln på höger sida.
    Ev. turbomätare har nån satt dit i efterhand. Det ska bara gå en smal slang mellan mätare och plenum, det är allt.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Bränslefiltret sitter framför höger bakhjul (kan vara vänster också minns inte helt 100) bakom en plastkåpa som enkelt skruvas av. Står laddtrycksmätare på 0 så har vakumslangen hoppat ur någonstans. Antigen i mätaren eller under huven.



      Edit: TurboB var snäppet snabbare
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #5
        Det sitter en slang som går bakom, typ under insuget, den kan ha hoppat av eller spruckit, den går till dumpen!
        Du märker lätt när en slang läcker också, då får du ett jätte tydligt och löjligt dumpljud av minsta lilla gas!
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • #6
          Död lasdtrycksmätare = tjuvluft = motorlampa.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #7
            tack alla. farsan hittade felet. två slangar var spruckna och det var slangar till över och undertryck, nu fungerar bilen mycket bättre. den hostar inte, går jämnare, mätaren fungerar och ger snabb respons på gas och bilen klipper inte när man ska varva högt. bränslefiltret har jag inte bytt än.

            Comment

            Working...
            X