Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruta fastnat i Puntons bakdörr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ruta fastnat i Puntons bakdörr

    Rutan fastnade i syrrans Punto, vänster bak.

    Veven gick ungefär ett halvt varv, sedan var det stopp. Lät konstigt och skrapade, som om någonting var väldigt osmörjt.

    Samma sak på höger sida, med den skillnaden att rutan går att att veva ner och upp. Men jäklar vad det känns och låter konstigt. Skrapar och är trögt, som om nånting är på väg att gå sönder...

    Men tillbaks vänsterssidan. Kom fram till att jag måste ta loss dörrsidan. Några skruvar under täcklock, klips längs kanterna och plasthagar i överkant.
    Därefter tog jag loss den vita skumplastfolien.

    Oj vilken syn. Det går en stålvajer från veven fram till en skena mitt på dörren. Där var en enda vajerspaghetti som förklarar varför det var trögt och lät illa. Vajern har alltså "vevat upp sig" på nåt vis, och var som ett kaosartat trassel.

    Eftersom det låter och känns likadant i andra bakdörren så lär det ju se ut ungefär likadant där.

    Någon som varit med om detta? Vad gör man? Bilen är alltså en Punto Evo, 2010:a och fönsterhissarna är knappt använda.
    För mig låter det som tillverkningsfel eftersom det är på bägge sidor. Och det är knappast frågan om slitage...

    /Lars
Working...
X