Page 6 of 6 FirstFirst ... 456
Results 101 to 107 of 107

Thread: Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Registered User
    God natt gott folk!
    Det var bara ett tag där när jag skrev senast som jag och kollegan samåkte, så nu har jag åkt själv sen dess. 5 800 mil någonting har jag för mig att den gått nu, någon månad till och sen så har den nog passerat 6 000 mil, nu ska den jävlar få gå, det behöver den. Den var inne på service 31 Augusti, så nu är det bara att tuta och köra igen. Vi måste skaffa ett lackstift, och fylla i lite stenskott och en och annan rostskada som uppstått av stenskott.
    Och jag var och tvättade bilen idag, vi hade en flaska 5-56 låg i tvätthinken. Jag har läst att olja löser olja, (eller var det fett löser fett?) så alla tjärastänk som varit på bakluckan och nedre delen av bilens sidor. Så jag sprejade på och lät det stå och sen gnodde runt det lite och sen tvättade som vanligt med schampo och svamp, bakrutan blev helt ren Och lacken blev nästan helt ren också, lite stänk här och där fortfarande. Så nästa gång ska jag nog få bilen totalt ren. Men jag vet däremot inte om det är bra för lacken att hålla på med olja så, någon som vet om lacken kan ta skada?
    Det var nog det för nu iaf, godnatt gottfolk
    //Daniel

Det du förlorar i uppförsbackarna får du igen i nedförsbackarna men det du förlorar på platten får du aldrig igen

Registered User
    Hej, länge sen jag skrev här nu, bilen går fortfarande bra. Den var inne på verkstad förra veckan tror jag det var, dom bytte stötdämparlagren då. Nu är det helt tyst när jag vrider på ratten. Så det är skönt. Cupevärmaren har jag monterat i bilen också, varmt på mornarna.
    Och vad har hänt mer då, förra onsdagen slog mätarställningen om till 60 000km, när jag låg ute på Söderleden i Norrköping.
    I övrigt så har det nog varit lungt, bilen går fortfarande omkring 6 mil om dagen i veckorna.
    Haaadeee
    //Daniel

Det du förlorar i uppförsbackarna får du igen i nedförsbackarna men det du förlorar på platten får du aldrig igen

Registered User
    Det är snart ganska exakt 7 månader sen jag skrev här senast
    Jag ser att bilen då hade passerat 6 000 mil, nu har den passerat 6 500 mil, den har inte gått mycket i vinter, nu kör jag dock som fan med Qubon, 8.3 mil enkel resa per dag i veckorna, jag hoppas att den går upp i 7 000 mil snart.
    Nåt mer som hänt sen sist då, det tror jag inte, den gick genom besiktningen då när det var, och så var den inne på 6 000 mils servisen, bromsbelägg och skivor tror jag byttes då, skivor är jag osäker på. Efter det fick jag läckage på bromssystemet, det droppade lite från vänster bak, dom hade inte dragit nåt vad det var ordentligt. I övrigt har det inte varit några problem.
    Jag har fått lite flygrost och elände på bilen och så har jag diverse rostskador, mest stenskott som börjat rosta lite, främst vid trösklarna och nåt vid hjulhuset. Så jag har beslutat att lämna in bilen för polering och vaxning så hoppas jag att dom kan fixa stenskott och sånt med. I övrigt så är bilen fin och den rullar som den ska.
    Over and out ��
    Last edited by Qubo; 12th May 2018 at 16:02.
    //Daniel

Registered User
    Name:  180606_195753_COLLAGE-1.jpg
Views: 42
Size:  124.7 KB

Ja, det är alltså bilen innan polering, lackskydd och vaxningen och invändiga rekonden
    //Daniel

Registered User
    Name:  180606_200315_COLLAGE-1.jpg
Views: 31
Size:  136.3 KB

Och det efter behandlingen, två av bilderna det man småskadorna vid bakdörrarna
    Last edited by Qubo; 9th June 2018 at 10:56.
    //Daniel

Registered User
    Hej alla glada, en snabb fråga bara, om jag kör helt tomt i tanken på min dieselbil, måste bränslesystemet då luftas manuellt? Eller finns det så det görs automatiskt?
    //Daniel

Moderator 84jr0's Avatar
    Jag har för mig att nya bilar luftar sig själva men vågar inte svära på det. Borde stå i instruktionsboken om lyftning behövs kan man tycka.