Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Haha elstolar och ja!
    (Inte original, ett par år yngre från Croma)
    Last edited by per; 2 August 2017, 17:37.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #92
      Originally posted by per View Post
      Haha elstolar och ja!
      (Inte original, ett par år yngre)
      Så pass, den enda knapp jag har på mina stolar är för sätesvärmaren
      Dom stolarna påminde om dom vi hade i Tempran, det var ganska länge sen men dom var sköna.

      Comment


      • #93
        Uppdatering, elitpendlandet med Qubon är nu påbörjad sen i Måndags. 5.5 mil T o R Som det ser ut nu kommer jag fortsätta så tills i november någon gång. Så service är beställd på Qubon, 31 Augusti, dom får byta lagret då också, det blir inte bättre än vad det är nu. Och service på pappas Tipo är också beställd, den har passerat 1000 mil sen i mars april eller när han köpte den, eller kanske maj tom.
        Hur som helst så är det bra att Qubon får gå, förut så har den ju mest stått stilla och när den väl får gå så går den korta sträckor. Den kommer nog må mycket bättre av regelbunden körning.
        Trevlig kväll gott folk!
        Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:57.

        Comment


        • #94
          Borde den klara utan problem!
          Min grande punto gick 13 mil om dagen ToR några år..
          Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
          Alfa romeo 146Ti -96
          Alfa romeo 147GTA -04
          Peugeot 206Gti -02
          Volvo V90 D3 -17

          Comment


          • #95
            Pendlingssträckan har jag inte ens tänkt på, min farbrors Stilo går bortåt 20 mil om dagen och har gjort det, jag vet inte hurlänge, minst 5 år. Så drygt 5 mil om dagen är ju inget, pappas Tipo går 8-10 mil om dagen, pendlingssträckan har jag aldrig tvivlat på att den kommer klara, en riktig vedspisel, helt omöjligt att förstöra den

            Comment


            • #96
              Morsning korsning alla fiat forum besökare! Ska jag ha så många mellanslag?
              Bilen pinnar på som utav bara helvete, på vägen hem så började motorn låta lite högre än vanligt när jag tröck på gasen, det lät typ som en motorcykelmotor, ett mullrande ljud typ. När jag kom till första stopplikten så märkte jag att det var partikelfiltret som brännde ur sig, och där försvann den oron.
              Och så svängde jag förbi Biltema, jag skulle köpa ett överdrag till förarstolen, jag blir ganska svettig och sådär på jobbet. Och även om jag byter till privatkläder så känns det inget bra att sätta sig i bilen och gno in skiten i sätet. Jag hittade inget på Biltema, så jag köpte mig en grillkorv och cola medan jag kollade upp var Mekonomen ligger. Så jag åkte dit och kollade, jag hittade vad jag sökte, det heter visst verkstadsskydd för enkelstol. Skitbra tycker jag, nu slipper jag smeta ner mina vita/svarta säten i bilen
              Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:56.

              Comment


              • #97
                Originally posted by Qubo View Post
                Uppdatering, elitpendlandet med Qubon är nu påbörjad sen i Måndags. 5.5 mil T o R, fast jag skriver 5.8 på milersättningen Som det ser ut nu kommer jag fortsätta så tills i november någon gång. Så service är beställd på Qubon, 31 Augusti, dom får byta lagret då också, det blir inte bättre än vad det är nu. Och service på pappas Tipo är också beställd, den har passerat 1000 mil sen i mars april eller när han köpte den, eller kanske maj tom.
                Hur som helst så är det bra att Qubon får gå, förut så har den ju mest stått stilla och när den väl får gå så går den korta sträckor. Den kommer nog må mycket bättre av regelbunden körning. Ser ni någon vit Qubo i Norrköpingstrakten med dimljuset på så är det nog jag.
                Trevlig kväll gott folk!
                Vi som jobbar på skatteverket gillar inte sånt, vad hade du för regnr återigen?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #98
                  Originally posted by 84jr0 View Post
                  Vi som jobbar på skatteverket gillar inte sånt, vad hade du för regnr återigen?
                  Är du allvarlig eller skämtar du? Regnr kan du fetglömma att du får Jag suger ut varenda krona jag kan och lite till, alltid
                  Last edited by Qubo; 11 August 2017, 21:38.

                  Comment


                  • #99
                    Haha
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Uppdatering, vad har hänt sen sist då? Inte mycket. En av mina kompisar som även är min arbetskamrat är på samma arbetsplats som mig. Så numera så samåker vi. I övrigt har inget speciellt hänt, over and out
                      Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:58.

                      Comment


                      • God natt gott folk!
                        Det var bara ett tag där när jag skrev senast som jag och kollegan samåkte, så nu har jag åkt själv sen dess. 5 800 mil någonting har jag för mig att den gått nu, någon månad till och sen så har den nog passerat 6 000 mil, nu ska den jävlar få gå, det behöver den. Den var inne på service 31 Augusti, så nu är det bara att tuta och köra igen. Vi måste skaffa ett lackstift, och fylla i lite stenskott och en och annan rostskada som uppstått av stenskott.
                        Och jag var och tvättade bilen idag, vi hade en flaska 5-56 låg i tvätthinken. Jag har läst att olja löser olja, (eller var det fett löser fett?) så alla tjärastänk som varit på bakluckan och nedre delen av bilens sidor. Så jag sprejade på och lät det stå och sen gnodde runt det lite och sen tvättade som vanligt med schampo och svamp, bakrutan blev helt ren Och lacken blev nästan helt ren också, lite stänk här och där fortfarande. Så nästa gång ska jag nog få bilen totalt ren. Men jag vet däremot inte om det är bra för lacken att hålla på med olja så, någon som vet om lacken kan ta skada?
                        Det var nog det för nu iaf, godnatt gottfolk

                        Comment


                        • Hej, länge sen jag skrev här nu, bilen går fortfarande bra. Den var inne på verkstad förra veckan tror jag det var, dom bytte stötdämparlagren då. Nu är det helt tyst när jag vrider på ratten. Så det är skönt. Cupevärmaren har jag monterat i bilen också, varmt på mornarna.
                          Och vad har hänt mer då, förra onsdagen slog mätarställningen om till 60 000km.
                          I övrigt så har det nog varit lungt, bilen går fortfarande omkring 6 mil om dagen i veckorna.
                          Haaadeee
                          Last edited by Qubo; 24 October 2019, 21:00.

                          Comment


                          • Det är snart ganska exakt 7 månader sen jag skrev här senast
                            Jag ser att bilen då hade passerat 6 000 mil, nu har den passerat 6 500 mil, den har inte gått mycket i vinter, nu kör jag dock som fan med Qubon, 8.3 mil enkel resa per dag i veckorna, jag hoppas att den går upp i 7 000 mil snart.
                            Nåt mer som hänt sen sist då, det tror jag inte, den gick genom besiktningen då när det var, och så var den inne på 6 000 mils servisen, bromsbelägg och skivor tror jag byttes då, skivor är jag osäker på. Efter det fick jag läckage på bromssystemet, det droppade lite från vänster bak, dom hade inte dragit nåt vad det var ordentligt. I övrigt har det inte varit några problem.
                            Jag har fått lite flygrost och elände på bilen och så har jag diverse rostskador, mest stenskott som börjat rosta lite, främst vid trösklarna och nåt vid hjulhuset. Så jag har beslutat att lämna in bilen för polering och vaxning så hoppas jag att dom kan fixa stenskott och sånt med. I övrigt så är bilen fin och den rullar som den ska.
                            Over and out ��
                            Last edited by Qubo; 12 May 2018, 17:02.

                            Comment




                            • Ja, det är alltså bilen innan polering, lackskydd och vaxningen och invändiga rekonden
                              Last edited by Qubo; 24 October 2019, 21:02.

                              Comment




                              • Och det efter behandlingen, två av bilderna det man småskadorna vid bakdörrarna
                                Last edited by Qubo; 24 October 2019, 21:03.

                                Comment

                                Working...
                                X