Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Testa p-ljus och blinkersspaken, har funkat på 80-tals Fiats och även nyare så det ska funka på din bil också
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #32
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Testa p-ljus och blinkersspaken, har funkat på 80-tals Fiats och även nyare så det ska funka på din bil också
      Nu när du nämmner det kommer jag ihåg en höst för snart två år sen, jag och min syster var ute och övningskörde när vi skulle byta och stannade vid vägkanten och slog på p-ljuset och när jag gick runt bilen till andra sidan såg att bara högra sidan lös, och vi trodde att vänstersidan gått sönder. Men sen märkte jag att min syster inte stängt av blinkersen, och när jag slog av den funkade båda sidorna, så då fanns det ju en logisk förklaring till det. Och detta var på Doblon, så det funkar säkerligen på Qubon också
      Och en fråga till, om jag skulle få soppatorsk på qubben måste då bränslesystemet avluftas eller görs sådant automatiskt numera?

      Comment


      • #33
        God middag Fiat folk!
        Jag var ute och åkte med Qubon igårkväll, första gången på några veckor. Det var mörkt, runt 22-22:30 så jag fick äntligen chansen att prova lysen:-D Halvljuset är det verkligen inget fel på, det lyser starkt och brett. Däremot funderar jag på om jag skulle ställa upp det lite så att det lyser lite längre, men jag vet inte om jag vågar risken finns ju att det börjar blända istället. Helljuset är ju lite annorlunda än i Doblon, ljudbilden blir lite annorlunda tycker jag. Det lös lite bredare men inte fullt så långt som i Doblon. Och så finns det inget halvljus som lyser upp närmast bilen som i Doblon, när man har helljuset på. Och så var det dimma under en sträcka med, då var jag tvungen att prova dimljusena. Och nej, man ser inte alls lika långt som med halvljus, men man såg ganska brett tyckte jag.
        Och så passade motorn på att bränna rent partikelfiltret också, så tomgångsvarvet gick upp till ~900 rpm och motorn lät högre än vanligt och bränsle förbrukningen gick upp betydligt mer enligt realtidsförbrukningen.
        Trevlig helg Fiat folk!

        Comment


        • #34
          Det är länge sedan jag skrev här senast. Det har inte blivit så mycket åkande i Qubben, jag cyklar till jobbet och har inte så mycket att åka till utöver det. Så är det med det.
          Och så har kylarsystemet på doblon sprungit läck, så nu ska vi se hur vi ska åtgärda det på bästa sätt.

          Comment


          • #35
            Hej Qubo!
            Hoppas att det bara är en trasig slang som enkelt kan bytas!
            Du får väl ut o nöjesköra lite on kvällarna med qubon,ragga lite brudar!!.. Får du med dom i qubon vet du ju att dom antingen gillar Fiat eller just dej, men det bästa vore om dom gillar båda så klart!!

            Mvh Affe
            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

            Punto 80 ELX 16v -01
            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
            Ducato 2,5TD -92 flak
            Tel 070-5512431

            Comment


            • #36
              Originally posted by Alf View Post
              Hej Qubo!
              Hoppas att det bara är en trasig slang som enkelt kan bytas!
              Du får väl ut o nöjesköra lite on kvällarna med qubon,ragga lite brudar!!.. Får du med dom i qubon vet du ju att dom antingen gillar Fiat eller just dej, men det bästa vore om dom gillar båda så klart!!

              Mvh Affe
              Ja, det är en slang som spruckit. Och så var det fel på termostaten också och den var tydligen bara av plast, så den ska bytas också.
              Jag har varit ute och åkt i Qubben idag, och ja jag har saknat det oerhört, den går ju som en klocka i jämförelse med jobbets VW från 2000, jag måste dunka igen dörren så hårt att jag tror att rutan ska ryka åt helvete för att få dörrfan att stänga. Och så kommer jag till Qubben och ska göra samma sak innan jag kommer på att det behöver jag inte och istället puttar lite lätt på den så går den igen iallafall. Dock så har vi lite obalans i framvagnen så den ska in på framvagnsinställning vartefter. Och så ska vi hämta ut lackstiftet på måndag och så vankas det stenskottslagningar lite här och var och så skulle vi nog försöka vaxa bilen också innan vintern, så nu går vi mot ljusare tider
              Last edited by Qubo; 1 October 2016, 21:14.

              Comment


              • #37
                Jag var ute och körde med Qubben för ett tag sedan, jag tänkte då att nu ska jag prova värmesystemet och drar på för full rulle kanelbulle. Det blev hett som bara f*n. Däremot så orkade inte motortemperaturen hålla sig på 90 grader på tomgång, den gick ner lite, kanske till runt 88-89 grader, jag undrar hur det ska gå i vinter. Vissa säger ju att det ska bli svinkallt och massa snö och vissa säger att det kommer att regna som bara f*n hela vintern.
                Och då får det mig att tänka på bränslevärmare, går det att få bränslevärmare monterat från fabrik i en Fiat? Eller är det extrautrustning som dom monterar vid återförsäljaren? Eller får man helt enkelt efterbeställa och eftermontera när man köpt bilen?
                Hur som helst så har vi motorvärmare och kupéuttag i bilen, så jag ska inte skaffa bränsledrivet, det var bara av ren nyfikenhet.
                Hej och God Natt.

                Comment


                • #38
                  Jag tror inte det, har inte sett det på Doblo iaf. På Doblo sitter det ett extra elektiskt värmelement för kupen i värmepaketet. Det aktiveras när värmereglaget är på max. Skulle gissa att Fiorino/Qubo har något liknande.
                  Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                  Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Ante View Post
                    Jag tror inte det, har inte sett det på Doblo iaf. På Doblo sitter det ett extra elektiskt värmelement för kupen i värmepaketet. Det aktiveras när värmereglaget är på max. Skulle gissa att Fiorino/Qubo har något liknande.
                    Det hade jag inte en aning om, hur som helst så får jag helt enkelt prova på Qubben nästa gång jag kallstartar den, så jag får se om det börjar blåsa varmt eller kallt:-D Nu blev jag uppspelt, nästan så jag måste ut och prova nu:-D

                    Comment


                    • #40
                      Jag kan inte påstå att det blåser värme som i en hårfön men efter någon minut från start kommer det varmluft. Klart snabbast av dom bilar jag ägt såhär långt iaf.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Ante View Post
                        Jag kan inte påstå att det blåser värme som i en hårfön men efter någon minut från start kommer det varmluft. Klart snabbast av dom bilar jag ägt såhär långt iaf.
                        Okej, så det är iallafall såpass varmt så att rutorna hålls frostfria? Är det defrostern man ska dra igång för att elementet ska gå igång? Som sagt så måste jag helt enkelt prova nästa gång jag kallstartar bilen:-)

                        Comment


                        • #42
                          Du får prova, ja. På doblo räcker det med att vrida till Max på värmen och att fläkten är på.
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #43
                            Jag provade för ett tag sen, jag tror det finns ett elektriskt element, motortemperaturmätaren var nere i botten och det kom varmluft, eller ja, ljumen luft är det nog snarare, men jag bedömmer att det absolut är tillräckligt för att hålla cupen varm och rutor frostfria:-)

                            Comment


                            • #44
                              God middag alla Fiatvänner!
                              Igår och idag har jag varit ute och åkt med Qubon och det har ju regnat nu, förövrigt första gången jag kör i regn med Qubon på bra länge. Och därför upptäckte jag att när jag har vindrutetorkarna igång och bromsar så hoppar bakrutetorkaren igång helt av sig själv på full effekt. Den hoppar även igång när jag blinkar vänster men inte när jag blinkar höger. Och den gör bara dethär när jag har vindrutetorkarna igång, annars inte. I övrigt går bilen som en skollad råtta.
                              Det börjar även bli dags för oljeservice, jag funderar på om jag gör det före eller efter jul. Och så har vi ju lackskadorna, jag känner att jag får ta tag i det nu annars är risken att det sätter igång och rosta där skadorna är.
                              Trevlig Söndag/4:e advent Fiatvänner!

                              Comment


                              • #45
                                God middag alla Fiatentusiaster!
                                Lite har det allt hänt sedan senast jag skrev här. Bilen har blivit besiktigad u.a (utan anmärkning för utom och-inomstående som inte vet vad det betyder.)
                                Och så har vi ju oljebytet jag pratade om, det är numera genomfört också. Elkruxet till bakluckan är dock inte genomfört ännu, men det är dock ingenting som påverkade besiktningen.
                                Och när vi ändå var i farten så lämnade vi in bilen för framvagnsinställning, numer går bilen som en tegelsten på vägen. Jag var ute och åkte igår när det blåste som f*n, det märktes knappt att det blåste.
                                Och så har vi tvättat bilen också, i maskintvätt, jag smäller nästan av bara av att tänka på det, men jävlar vad den blänker:-)
                                Och så har jag inhandlat en kupévärmare, dock så är den inte installerad ännu.
                                Trevlig onsdag på er!
                                Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:27.

                                Comment

                                Working...
                                X