Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tycker inte man ska tejpa för nya moderna bilars luftintag, de är så bra på reglera värme/kyla själva. Ingen Volvo 240 du åker runt med.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #47
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Tycker inte man ska tejpa för nya moderna bilars luftintag, de är så bra på reglera värme/kyla själva. Ingen Volvo 240 du åker runt med.
      Jag tänkte nästan det, men är det på något sätt skadligt för motorn, termostat eller liknande?

      Comment


      • #48
        Tror att det varken gör nytta eller skada vintertid men moderna bilars termostat ser till att kylarvattnet inte flödar genom motorn när den är stängd, så du får extra kallt kylarvatten vintertid när den öppnar sig.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #49
          Tror inte det är så nyttigt med tanke på att när partikelfiltret regenereras så blir det väldigt varmt nära motorn (katalysatorn). Kylfläkten startar också, iaf på doblon, och jag gissar att det är för att kyla ner motorrummet. Mitt tips är att ta bort tapen.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #50
            Det är mitt tips med. 60-talet var länge sen.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #51
              Har du konstant -30 grader behövs det kanske, men vid normala vintertemperaturer är det onödigt.
              Och blir det väderomslag gäller det att komma ihåg att rycka bort "tejpningen..." så du inte står där med en ångkokare...

              Min första bil var en Volvo pv med rullgardin framför kylaren som manövrerades inifrån kupen. Då gällde det att hålla koll på motortempen och släppa ner gardinen om motorn blev alltför varm.
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #52
                Originally posted by 84jr0 View Post
                Tror att det varken gör nytta eller skada vintertid men moderna bilars termostat ser till att kylarvattnet inte flödar genom motorn när den är stängd, så du får extra kallt kylarvatten vintertid när den öppnar sig.
                Originally posted by Ante View Post
                Tror inte det är så nyttigt med tanke på att när partikelfiltret regenereras så blir det väldigt varmt nära motorn (katalysatorn). Kylfläkten startar också, iaf på doblon, och jag gissar att det är för att kyla ner motorrummet. Mitt tips är att ta bort tapen.
                Originally posted by per View Post
                Det är mitt tips med. 60-talet var länge sen.
                Originally posted by Chramon View Post
                Har du konstant -30 grader behövs det kanske, men vid normala vintertemperaturer är det onödigt.
                Och blir det väderomslag gäller det att komma ihåg att rycka bort "tejpningen..." så du inte står där med en ångkokare...

                Min första bil var en Volvo pv med rullgardin framför kylaren som manövrerades inifrån kupen. Då gällde det att hålla koll på motortempen och släppa ner gardinen om motorn blev alltför varm.
                Okej, jag får ta till mig av det som sägs, men jag låter det sitta kvar ett tag och ser hur motorn beter sig:-) Tack för svaren iallafall, ska snart ur och köra igen:-)

                Comment


                • #53
                  God natt Fiatägare!
                  I mellandagarna blev det en hel del åkande med Qubben, ett jävla flängande fram och tillbaka men jag klagar inte. Den har för övrigt gått över 5 000 mil nu och inga större problem änsålänge.
                  Och idag har det snöat här, och i ungefär 3-4 timmar nu så har jag suttit och hört rusandet av gamla volvomotorer. Om det inte vore för att jag är lite halvsjuk sådär så skulle jag gärna bege mig ut och köra med Qubben, dom skulle nog bli förvånade när jag kommer där med ett jättefint och kontrollerat bredställ genom korsningarna;-)
                  Kör lugnt och God Natt!

                  Comment


                  • #54
                    Då tråden utvecklats till en blogg eller projekttråd blev den flyttad hit med alla andra.
                    Kör hårt!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by per View Post
                      Då tråden utvecklats till en blogg eller projekttråd blev den flyttad hit med alla andra.
                      Kör hårt!
                      Spännande!
                      Jag var ute och åkte med Qubon igår, det var -9 grader när jag åkte först. På mindre landsväg. Direkt när jag minskade belastningen så gick tempmätaren ner och det är klart jag hade ju full värme på, dock inte full fläkthastighet. Och när jag åkte iväg senare igen var det -12 grader när jag kom in i stan så gick temperaturmätaren nästan ner i botten. Bilen går bra på packad snö också, det gick fint att spinna löst😎 Bilen startar utan problem också, fast det är klart, jag använderner ju motorvärmare också.
                      Igår när vi var ute och åkte så passade vi på och skulle hämta stenskottspennan inne på Fiat. Det gick inte, han i kassan berättade att det var stopp med det. Fiat hade tydligen skickat ut ett meddelande där dom berättade att det är leveransstoppat, helt utan förklaring. Detta gällde stenskottsfärg och instruktionsböcker till hela FCA. Alltså gäller det samtliga märken som har något med Fiat att göra. Han tyckte att vi kunde återkomma framåt våren och se om det går att beställa då.
                      Och så passade vi på att provsitta bilar, jag provat en Tipo en sedan, den verkade väldigt fräch invändigt och utvändigt och komfortabla säten. Pappa blev lite sugen på den fast när den kommer ut som kombi vilket den skulle göra under året. Och som pappa sa vilket bagageutrymme, jag ser ju knappt slutet på det☺ Och så provsatt jag en 500X, sätena var lite hårdare, annars tyckte jag den kändes likvärdig med Tipo rent kvalitetsmässigt. Så det var spännande.
                      Vi får se om jag ska iväg med Qubon något idag, Vi har ca -20 grader nu☺
                      Kör lugnt Fiatkollektivet!

                      Comment


                      • #56
                        Det låter som att du bör byta termostat. Har du fått upp motortempen så bör den inte sjunka snabbt när du släpper gasen. Däremot kan det blåsa svalare ur luftutsläppen pga att vattnet inte cirkulerar lika snabbt genom värmepaketet.
                        Detta gäller generellt för bilar då jag inte har nån erfarenhet av din bilmodell... ��
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #57
                          Min doblo som har samma motor beter sig liknande. Tempmätaren kan sjunka när lasten på motorn minskar, tex vid stadskörning eller längre nedförsbackar, fast det gäller bara när det är kallare än -10C. Den startar däremot bra, senast vid -22C utan motorvärmare.
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Chramon View Post
                            Det låter som att du bör byta termostat. Har du fått upp motortempen så bör den inte sjunka snabbt när du släpper gasen. Däremot kan det blåsa svalare ur luftutsläppen pga att vattnet inte cirkulerar lika snabbt genom värmepaketet.
                            Detta gäller generellt för bilar då jag inte har nån erfarenhet av din bilmodell... ��
                            När jag går från hundra till sjuttio så kan jag när jag kommit ner till sjuttio se att tempmätaren sjunkit ett par tre millimeter, vad kan det bli? Fem grader svalare kanske? Och när jag kommer in i stan så går tempen ner till strax under hälften efter kanske tre till fem minuter. Och står jag på tomgång så går tempen ner nära botten efter kanske fem minuter. Allt detta med full värme pådragen och runt två till tre i fläkthastighet☺
                            Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:31.

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by Ante View Post
                              Min doblo som har samma motor beter sig liknande. Tempmätaren kan sjunka när lasten på motorn minskar, tex vid stadskörning eller längre nedförsbackar, fast det gäller bara när det är kallare än -10C. Den startar däremot bra, senast vid -22C utan motorvärmare.
                              Vad bra! När vi var ute i förrgår så var det -6 grader och då var det inga problem att hålla tempen, inte vad jag såg iallafall, det var inte jag som körde just då. Och även då stod värmen på max, ett tag iallafall. Så jag kan tänka mig att gränsen går runt -7 eller -8 grader kanske?

                              Comment


                              • #60
                                Ok... det går ju tolka texten lite olika. Men jag tyckte det lät skumt att "tempmätaren gick ner i botten" när du kom in till stan. Då bör den ju vara genomvarm och orka behålla värmen.Minus 10 är ju inga extrema utetemperaturer heller... Men en modern, snål diesel med ett rejält värmepaket orkar kanske inte hålla tempen uppe?
                                Min Alfa 159 bensin tar lång tid att värma upp men håller alltid 90gr oavsett utetemp. Däremot blir värmeeffekten svalare vid tomgångsvarv.
                                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                                Comment

                                Working...
                                X