Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jag körde en sväng med min bil idag, ca 40 km landsväg och stad. Tempmätaren gick aldrig upp till normal temp. Det var ca -20C ute. När jag stängde av bilen kände jag på kylarslangar och kylare och allt var iskallt, så termostaten öppnar inte. Det är nog som du skrivet att värmepaketet räcker för att kyla motorn. Det är säkert samma fenomen som Daniel har på sin Qubo.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #62
      Effektiv motor!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #63
        Jo det stämmer nog att värmepaketet är en effektiv kylare. Och det är nog därför rätt många tillverkare slänger in en dieselvärmare för att hålla uppe motortempen.
        Nåt man kan göra är att sänka fläkthastigheten, då bör motortempen kanske inte sjunka så drastiskt.
        De flesta har ju ACC och där brukar automatiken köra högfart på fläkten för att uppnå rätt kupetemp, inte alltid optimalt...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #64
          Nu har jag åkt bil ut till arbetsplatsen för första gången med Qubon Vi får ju inte åka firmabil till arbetsplatserna från huvudkontoret, som ligger här nere på stan, längre. Det är till huvudkontoret jag jämt har cyklat till annars. Så länge jag är kvar på firman så kommer det bli mycket mer bilåkande Och så får jag milersättning, 18.50:- milen skattefritt. Än så länge är det ganska lugnt, eftersom att det är vinter och så ska jag vara här i stan ett tag framöver. Men framåt mars kommer det bli arbetsplatser längre bort.
          Och för dom som undrar är jag anläggningsarbete, för den som inte vet vad det är:
          http://http://www.byggare.com/yrken/...gsarbetare__37
          Jag måste bara påpeka att Daniel som är banarbetare som det står om på slutet, är inte jag.
          Det var allt för nu, trevlig helg!

          Comment


          • #65
            Då var jag nere och tvättade bilen i tvätthallen på jobbet. Den ser extremt ren ut på håll, men jag måste säga att det blev den inte. Bakluckan t.ex. är precis randig av ingrodd skit. Nästa gång får jag dränka bilen med avfettning eller tvätta den med koncentrerat bilschampo. Och så upptäckte jag endel skador runt hjulhuset, förmodligen dubb som släppt och blivit extremt små prickar med rost.
            Trevlig lördagkväll☺
            Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:38.

            Comment


            • #66
              Tjära och flygrost syns tydligast på ljusa bilar. Man får jobba med lacklera för att få bort det.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #67
                Click image for larger version

Name:	20170303_143714.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	252911
                Vi var inne och kollade på Tipon som kombi, halvkombi och sedan☺ Min nästa bil blir kanske en Tipo, dock vet jag inte vilken version☺ Fast Qubon går riktigt bra fortfarande, så när den gjort sitt kanske Tipon inte ens finns kvar
                Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:39.

                Comment


                • #68
                  Uppdatering nu då, det var ju länge sen nu, för länge sen☺ Så vad har hänt sedan sist då? Jag tar det i tur och ordning. Pappa köpte Tipon. Den är riktigt skön att åka i, jag har däremot inte kört den så jättemycket. Och Qubon då som tråden faktiskt handlar om. Den pinnar på som utav bara helvete fortfarande. 5500 mil har den gått, strax över. Det enda olyckliga är att jag lyckades förorsaka en trafikolycka��
                  Och så har vi lagret, vid höger stötdämpare. Ett tag lät det som bara den, sen åkte vi omkring 50-60 mil en helg. Lagret blev betydligt bättre, det låter fortfarande men det lugnar ner sig. Jag har semester nu så bilen kommer få gå lite. Och sen när jag börjar jobba igen så kommer jag ha 3 mil till arbetsplatsen, så då kommer den gå 40 mil i veckan, i bara jobbpendling. Jag ska väl försöka lämna in bilen så den får oljan bytt, helst innan jag börjar jobba. Och Ac:n tror jag skulle behöva servas lite också, jag tror den kyler en aningens dåligt.
                  Det är allt jag kom på nu.
                  Trevlig Måndag!
                  Last edited by Qubo; 24 October 2019, 20:43.

                  Comment


                  • #69
                    Det enda jag kan klaga på när det gäller reparationen av bilen är att dörren inte hänger 100% rätt. Den doppar ner en liten aningen, tror jag iaf. För när man stänger så går det lite tyngre än det gjort innan. Jag får klappa till lite hårdare för att få igen den. Och när man kollar på springan nerifrån tröskeln och upp till vindrutan så är den tajtare i nedkant än däruppe. Och plastlisten på framdörren liar inte riktigt med den på bakdörren, fast det handlar om millimeter. Pappa tror iaf att det är för att det är nya gummilister på dörren som det går lite tyngre, men jag är tveksam.

                    Comment


                    • #70
                      Ska inte skilja mm. problemet borta, reklamation..
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by pazzo View Post
                        Ska inte skilja mm. problemet borta, reklamation..
                        Det är sant, men det handlar om kanske 2mm. Det tog ett tag innan jag upptäckte skillnaden. Står man på 2 m håll syns det inte. Om man inte är medveten om det. Annars syns det inte i helheten.

                        Comment


                        • #72
                          Uppdatering igen, denna gången om det klonkande lagret, bilen har nu gått 33 mil sedan i måndags, mycket mindre än jag räknat med, jag trodde att den skulle gått bortåt 50 mil nu. Och så har den gått, utan att veta exakt, omkring 70 mil sedan förra gången jag tankade, dock gjorde pappa en mellantankning på det. Och till saken om lagret, numera hörs det väldigt sällan när man rullar framåt och vrider på ratten. Däremot om jag står still och vrider så hörs det, fast jag måste ha radion avstängd. För bara någon eller några månader sedan så lät det som fan ända upp i 20-30km/tim, och då lät det vid minsta rattrörelse, nästan iaf. Så jag kanske slipper byta lagret trots allt. Vi hade samma sak förra hösten när bilen stått stilla lite för länge, det lät ganska bra då. Men då tog pappa bilen till jobbet, omkring 40-50 mil på en vecka, sen var det praktiskt taget knäpptyst igen. Så det verkar som att inte lagret får stå stilla för länge. Men pappa tror att det är något skit som har gått in i lagret så det är därför det börjar låta sådär ibland bara. Jag vet inte vilket jag ska tro på mer än att lagret ska ju inte bli dåligt så fort, det ska ju gå längre än 5 000 mil.
                          Trevlig sommar Fiatvänner!☺

                          Comment


                          • #73
                            Om det är fjäderbenslagret som låter så verkar det vara ett typfel, i alla fall på doblo. Dom håller inte så länge tyvärr.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • #74
                              Ja, det är fjäderbenslagret. Pappa hade problem med det på doblon när han hade den. På slutet innan vi sålde den så lät det från alla fyra hörn.
                              Jag har inte hört något om lagren på Qubon, men dom kanske också blir dåliga fort. Men det är ju konstigt att det bara börjar låta lite ibland. Och när bilen får gå långa sträckor så slutar det upp. Jag vet inte, jag ska snart ut och åka igen☺
                              Trevlig Torsdag!

                              Comment


                              • #75
                                Uppdatering är väl att ta i kanske.
                                Den slutliga semestersträckan blev utan att minnas exakt omkring 92 mil. Från det att vi åkte hemifrån förra måndagen tills igår kväll. Det gick åt strax över en tank och förbrukningen enligt trip b stannade på 0.52 blandad körning, rätt mycket motorväg dock mellan 100 och 150km/h. Och ganska fullastad bil och AC:n konstant på. Rätt bra tycker jag. Men lagret blir jag inte klok på. Det går upp och ner, ibland är det nästan knäpptyst och ibland börjar det låta rätt mycket igen. Jag kanske byter det iaf.
                                Och så var min syster på en kantsten i Gränna, så det vibrerar en aningen mellan 105-115km/h typ. Och så råkade hon braka rakt över en plåtbit som låg på vägen mellan Gränna och High Chapparall, den slog upp och gjorde ett jack rakt igenom plåten precis framför motorn, om ni förstår var jag menar. En jävla tur att den inte slog hål på oljetråget eller något annat viktigt.
                                Det var det, jag varvar vidare iaf��

                                Comment

                                Working...
                                X