Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, en Fiat Qubo, tankar kring den

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Click image for larger version

Name:	20170723_151609.jpg
Views:	1
Size:	71.2 KB
ID:	253224
    Click image for larger version

Name:	20170723_151752.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	253225
    Och så var vi på Flygvapenmuseiet i Linköping igår.
    Och fick se denna, det är ju bara att du byter motorn om du vill att det ska hända lite mer när du rör gaspedalen sa farsan
    Last edited by Qubo; 30 July 2017, 21:41.

    Comment


    • #77
      Synd att du inte var där i lördags för då hade Fiat Classic Club träff framför museet. Jag var där en kort sväng i den gröna Coupen. Det var nog ett 60-tal Fiater av olika årgångar.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #78
        Originally posted by TurboB View Post
        Synd att du inte var där i lördags för då hade Fiat Classic Club träff framför museet. Jag var där en kort sväng i den gröna Coupen. Det var nog ett 60-tal Fiater av olika årgångar.
        Det är ju fan att man alltid får veta sånt efteråt. Fast i Lördags var vi på Kolmårdens djurpark. Fast jag hade nog kunnat få quinnsen att byta dag. Det var ju synd iaf, annars hade det ju varit spännande att vara där

        Comment


        • #79
          Godkväll gott folk.
          Jag måste bara fråga, hur ser era körställningar ut när ni kör?
          Jag personligen sitter så att jag har nästan sträckta ben, stolen i botten. Jag tycker jag sitter skapligt högt ändå, jag har fri sikt och ser ordentligt och sådär. Ryggstödet har jag skapligt upprätt, det är några centimeter mellan bakhuvudet och nackstödet. Och ratten har jag dragen mot mig så långt det går, och justerad så jag ser instrumenteringen.
          Problemet är bara att om jag ska gå efter vad jag fick lära mig på körskolan så ska jag kunna vila handlederna på ratten klockan 12:00. Som det är nu kan jag ligga med handflatorna på ratten, men jag kommer inte längre fram än så utan att börja böja mig framåt. Jag är osäker på om jag sitter fel, jag kanske ska dra fram ryggstödet så springan mellan huvudet och nackstödet nästan sluts samman. Och så är det en sak till, efter relativt långa körsträckor så kan jag känna att det ömmar i ryggen när jag går ut, en ömmande känsla som att man tränat ryggen ett tag, typ så. Är det någon mer som har såna problem?
          Och senast det blev så, som jag minns så hade jag sträckkört ungefär 12 mil, mellan A6 Center i Jönköping och OKQ8 i närheten av Skäggetorp i Linköping, så bara motorväg om det har någon betydelse för körställningskomforten?
          Och jag är omkring 180centimeter lång, så inte överdrivet lång.
          God Söndagskväll☺

          Comment


          • #80
            Fråga en ergonom Jag halvligger, vilar armen på armstödet och varierar vänsterarm mot dörrkanten eller handtaget lättåtkomligt till farthållaren för att justera farten.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #81
              Samma här, är 1.78 och har alltid vä ben lätt krökt vid koppling helt nedtryckt, vilket ger dynans läge. Sen så lutat ryggstöd som det går utan att jag inte når övre ratten.
              Har sällan ryggproblem efter långkörningar, endast i Alfan egentligen (katastrofdåliga stolar).
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #82
                Originally posted by 84jr0 View Post
                Fråga en ergonom Jag halvligger, vilar armen på armstödet och varierar vänsterarm mot dörrkanten eller handtaget lättåtkomligt till farthållaren för att justera farten.
                Ett tag provade jag att ha ryggstödet så att jag halvlåg, men problemet var att jag typ bara nådde överkanten av ratten med fingertopparna Annars är det ganska skönt att sitta så. Sen har jag nån vana att sitta med vänsterhanden kl 10 i typ, och då når jag inte ner med armen på dörrsidan eller precis nedanför fönstret, det blir jävligt jobbigt fort i vänsterarmen. Jag vet inte om det kan vara upphov till att det ömmar i ryggen, att jag spänner mig och sådär. Eller om det är att jag inte når fram till ratten så att jag utan att tänka på det sitter och lutar mig framåt. Eller så är det helt enkelt stolarna som inte är så bekväma.
                Originally posted by per View Post
                Samma här, är 1.78 och har alltid vä ben lätt krökt vid koppling helt nedtryckt, vilket ger dynans läge. Sen så lutat ryggstöd som det går utan att jag inte når övre ratten.
                Har sällan ryggproblem efter långkörningar, endast i Alfan egentligen (katastrofdåliga stolar).
                Du verkar sitta ungefär som jag, hur håller du ratten när du kör? Jag kanske borde veta det, men vilka bilar kör du mer än alfan?
                Vet ni vad? Jag går ut i bilen och provar olika sittställningar. Det värsta med att det inte bara är jag som använder bilen är nog att stolen står olika när man kommer dit, när min syster har kört så ligger man nästan på ratten, och hon är lika lång som jag, ungefär
                Och när pappa kört så sitter man nästan i baksätet

                Comment


                • #83
                  Ingen Fiat jag kört har lika många inställningsmöjligheter som nuvarande BMW-n. Lårstödet är oslagbar när man är över 1.90m plus att stolen går att tippa bak och fram. Men jag håller med att det är jobbigt att dela bil man får aldrig till stolen så som man vill.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by 84jr0 View Post
                    Ingen Fiat jag kört har lika många inställningsmöjligheter som nuvarande BMW-n. Lårstödet är oslagbar när man är över 1.90m plus att stolen går att tippa bak och fram. Men jag håller med att det är jobbigt att dela bil man får aldrig till stolen så som man vill.
                    Det låter ju bra, ju mer inställningar man har att desto lättare är det att få till en bekväm körställning. I en av våra firmabilar så finns bara möjligheten att skjuta stolen fram och tillbaka och ryggstödet framåt och bakåt. Ratten sitter där den sitter och höjden går inte att göra något åt. Men man sitter skapligt bra i den ändå.
                    Det är jobbigt, ibland använder vi bilen flitigt båda två, pappa kör typ bara tipon numera. Och då orkar man inte sitta i fem minuter för att ställa in allt, då blir det att man ställer stolen så man når pedalerna, sen kör man.
                    Nästa vecka när jag börjar jobba så kommer jag åka bil till jobbet, så då behöver jag förhoppningsvis bara ändra stolen en gång i veckan och förhoppningsvis inte ens det. Och då ska jag nog kunna ställa in stolen så det blir bra.
                    Jag var ute förut och ställde in stolen, jag tror att jag sitter rätt bra nu, och för att jag ska kunna vila båda armarna på armstödet och dörren så måste jag hålla 15:40 i ratten, det funkar om man sitter och kör på skapligt raka vägar, men ska man ratta mycket så vill jag nog ha upp händerna en bit.

                    Comment


                    • #85
                      För långkörningar så kan jag tipsa om att använda farthållaren. Det avlastar högerbenet ganska mycket och du kan flytta fötterna och variera sittställningen mer. Det blir inte så statiskt. Se till att du är beredd och kunna bromsa bara. Bra svankstöd hjälper också och stöd under låren som 84:an nämnde.

                      Körställningen är nog väldigt individiuell, jag brukar tänka på att jag vill kunna styra utan att behöva ha raka armar. Jag sitter gärna upprätt med armbågarna i nästan 90 graders vinkel vid tio-i-tre. Tyvärr har jag långa ben så speciellt i italienska bilar brukar det bli problematiskt ibland. Men jag har kört 120-140 mil på en dag flera gånger. i olika bilar, utan större besvär än lite trött i huvudet efteråt.

                      Lycka till i exprimenterandet med stolen!
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Ante View Post
                        För långkörningar så kan jag tipsa om att använda farthållaren. Det avlastar högerbenet ganska mycket och du kan flytta fötterna och variera sittställningen mer. Det blir inte så statiskt. Se till att du är beredd och kunna bromsa bara. Bra svankstöd hjälper också och stöd under låren som 84:an nämnde.

                        Körställningen är nog väldigt individiuell, jag brukar tänka på att jag vill kunna styra utan att behöva ha raka armar. Jag sitter gärna upprätt med armbågarna i nästan 90 graders vinkel vid tio-i-tre. Tyvärr har jag långa ben så speciellt i italienska bilar brukar det bli problematiskt ibland. Men jag har kört 120-140 mil på en dag flera gånger. i olika bilar, utan större besvär än lite trött i huvudet efteråt.

                        Lycka till i exprimenterandet med stolen!
                        Jag har ingen farthållare i min bil, det var nog mest jobbigt i början då jag var van vid att köra på farthållaren sen innan. Men nu tycker jag inte det är något problem.
                        Svankstödet ja, det är väl den som gör att det går ut som ett farthinder en bit över svanken? Den ska jag prova att köra ut lite lagom och se om det blir bra.
                        Tack för tipsen!

                        Comment


                        • #87
                          Många italienare mår bra av en extra distans/deformationsnav till ratten. Min Argenta har som många äldre Fiat ratten justerbar endast upp/ned, en extra distans gjorde underverk och den är verkligen grymt skön att åka långt (när jag väl har nya bussningar i bakvagnen).
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by per View Post
                            Många italienare mår bra av en extra distans/deformationsnav till ratten. Min Argenta har som många äldre Fiat ratten justerbar endast upp/ned, en extra distans gjorde underverk och den är verkligen grymt skön att åka långt (när jag väl har nya bussningar i bakvagnen).
                            Jag är inte helt säker på vad du menar, tycker du att jag borde fixa så att jag kan få ratten närmare mig?

                            Comment


                            • #89
                              Det är svårare på bilar med airbag såklart och kanske inte ens rekommenderbart.
                              Men precis, man ser distansen på denna bild till hö

                              https://www.garaget.org/?car=1475&image=3204911
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by per View Post
                                Det är svårare på bilar med airbag såklart och kanske inte ens rekommenderbart.
                                Men precis, man ser distansen på denna bild till hö

                                https://www.garaget.org/?car=1475&image=3204911
                                Jag tror inte det där är något jag kommer ge mig på, isåfall får jag göra en ordentlig utvärdering huruvida det behövs.
                                Du har jävligt mycket knappar på passagerarstolen där, vad är alla dom till? Och stolarna är lika sköna som dom ser ut?

                                Comment

                                Working...
                                X