Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Doblo nya modellen >2010, något att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för infon! Bra att veta.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      Nu har bilen fått nya sommardäck, pirelli tom. Det visade sig vara en forummedlem bakom annonsen jag hittade på blocket. Kul att träffa nya fiatvänner
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #18
        Nu har jag bytt dom knarrande fjäderbenslagren. Är det någon som vet varför den på förarsidan var märkt RH och den på passagerarsidan LH, borde det inte vara tvärt om? Jag tror inte någon mekat med det innan.

        På dom nya var det märkt L resp H och jag monterade L på förarsidan och H på passagerarsidan. Det jag kan se är att infästningen för stötdämparen skiljer om man monterar dom fel, mer caster nu när dom sitter vad jag tror är åt rätt håll.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #19
          Originally posted by Ante View Post
          Nu har jag bytt dom knarrande fjäderbenslagren. Är det någon som vet varför den på förarsidan var märkt RH och den på passagerarsidan LH, borde det inte vara tvärt om? Jag tror inte någon mekat med det innan.

          På dom nya var det märkt L resp H och jag monterade L på förarsidan och H på passagerarsidan. Det jag kan se är att infästningen för stötdämparen skiljer om man monterar dom fel, mer caster nu när dom sitter vad jag tror är åt rätt håll.
          Jag köpte och monterade de från Sachs - kommer dock inte ihåg vad det stod på dem. Vet att det finns några "uppgraderade" från Fiat själva, mer slitstarka...
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #20
            Jag köpte också sachs. Vart lite konfunderad när dom som var monterade på bilen satt fel. Hur var det på din bil?

            Edit: Det är alltså olika lager med olika artikelnummer för vänster och höger sida.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #21
              Kommer ihåg att jag hade båda lösa och såg att de var spegelvända. Lite fundersamt vid monteringen då de låg lite annorlunda i fästena/skålarna på bilen än de gamla, men det blev bra i slutändan. Dock vet jag att krängningshämmarstagen lätt vibrerar upp efter några mil efteråt och skapar ett rätt kraftigt klonkande, då de inte har låsmuttrar.

              Två andra saker jag lagt märke till:
              1. Fläktremmen till i varje fall styrservon på 1.4 tjet bensin/biogas är av typen stretch. Dvs. inga spännare alls, utan man ska kränga den över hjulen samtidigt som man snurrar på motorn för att få dit / av den.
              2. I samma veva märkte jag att det där med dubbel servoverkan, dvs. både el och hydraulik är fel. Bilen har bara hydraulisk servo.
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #22
                Hej.

                Jag har också fastnat för en Doblo. Jag har tittat på några begagnade 2013 års modell.
                Eventuellt ett Maxi-skåp vilket jag tror kan vara praktiskt.

                Jag är lite osäker ikring motorval. Vilken är den bästa dieselmotorn?
                Det är 1,3 MJT jag har provkört. Jag är rädd för att den kommer bli för trött med skåpet lastat ca 4-500 kg. Desutom var det omtalade turbolagget inte svårt att känna av...

                Comment


                • #23
                  Har inte provat alla i doblokarossen, men rent spontant är 1.6 liters dieseln (tror 90 eller 105hk) den i mina ögon mest moderna / tillräckligt starka maskinen.
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #24
                    Vill du ha vridmoment är det 1.6 el 2.0 diesel som gäller. Men då drar skatten iväg rätt bra också. 1.3 med S&S har lägst skatt, strax under 2000:- per år.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #25
                      Tack för era svar!

                      1.3 MJT verkar ganska beprövad och driftsäker. Jag har endast läst om ett fåtal kamkedjeras, troligtvis pga få oljebyten eller fel olja.

                      Hur är motor och växellåda i relativt nya 2.0 MJT?

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Andalf View Post
                        Hur är motor och växellåda i relativt nya 2.0 MJT?
                        Det får tiden utvisa! Det blev en L2H1 2013 års modell som rullat 7000 mil.
                        Jag tror INTE jag kommer ångra motorvalet. Motorn har mycket trevlig karaktär.

                        Nu fattas jag ett diagnosprogram till PC. Vad är "multiecuscan" som nämns tidigare i tråden, och vad kan man göra med det?

                        Comment


                        • #27
                          Kul, grattis! Jag är väldigt nöjd med min doblo. Med multiecuscan kan du tex läsa felkoder, logga data nollställa serviceindikator mm. Värt pengarna om du skruvar själv.
                          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                          Comment


                          • #28
                            Hejsan!
                            Jag har en Doblo 2013 och funderar också på att fixa farthållare! Vet du om det går att lösa på min årsmodell!? Spakställ finns ju på Bildelsbasen från bilar runt -14, -15 som bör passa rent fysiskt. Jag försökte fixa aux men från -13 så funkar det inte att montera en kabel bak på stereon, stereon är "låst". Undrar om det blir samma problem med farthållaren, att programvaran är oåtkomlig... Hur gjorde du när du demonterade airbagen...?
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20180606_124632.jpg
Views:	1
Size:	116.2 KB
ID:	254418
                            Crister Borg
                            Kalmar
                            Alfa 155 q4a -93, Doblo -13, Fiat 127 t-shirt...

                            Comment


                            • #29
                              Vet inte tyvärr. Jag köpte spaken och låste upp med multiecuscan. Du får prova helt enkelt. Att installera spaken tar 1h ca.

                              Airbagen får du bort genom att trycka två smala mejslar genom plasten på baksidan av ratten. Om du tittar så ser du två märken i gjutningen. Mejslarna använder du sedan för att försiktigt böja låsningen som håller airbagen på plats. Lite svårt att förklara, och lite trixigt första gången. Googla så hittar du bilder. Ratten sitter på fler Fiatmodeller, tex grande Punto.

                              Lycka till!
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • #30
                                Tack för tips! Jag provar...!
                                Var sitter diagnosutaget förresten och vad behövs det för kabel!? Jag har multiecuscan och en kabel som passar Alfa 156...
                                Last edited by elCrillo; 18 June 2018, 18:38.
                                Crister Borg
                                Kalmar
                                Alfa 155 q4a -93, Doblo -13, Fiat 127 t-shirt...

                                Comment

                                Working...
                                X