Announcement

Collapse
No announcement yet.

När är det dags att byta banbeläggen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • När är det dags att byta banbeläggen?

    Jag har ett set Ferodo Racing DS3000 för framoken. Mätte dom förut och tjockleken låg på 13mm, själva friktionsmaterialet var 8 mm.

    Läste på informationslappen, som följde med Yellow stuff beläggen, att man bör byta när friktionsmaterialet är 3 mm i tjocklek. Detta ger en total tjocklek på 8 mm. Så det borde betyda att jag har en hel del kvar om denna "regel" även gäller andra märken.

    När brukar ni byta belägg?

    Per du körde ju ut på stubbåkern när vi var på Mantorp (för några år sen). Hur tjocka var dina belägg då? Jag har minne av att du sa att de var mycket tunna.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

  • #2
    Du ska ha mer än 1/3 av friktionsmaterialet kvar om du ska åka bana. Vid 1/3 är dom slut.
    Och det är inte i första hand själva friktionsmaterialet som "fadar" utan skenande värmeutveckling får bromsvätskan att koka.
    Aluminiumoken leder värme extra bra vilket gör att det går väldigt fort när temperaturen börjar skena.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Ok!

      Då blir det några körningar med dom här beläggen. Ses på Kullen i augusti!
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment

      Working...
      X