Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt med modellbeteckningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstigt med modellbeteckningar

    Jag är lite förvirrad över Fiats modellbeteckningar, kanske någon kan förklara så att även jag begriper...
    Fiat Panda 3:e generationen kan heta både 319 och 312, lite beroende på var man kollar. Men även senaste generationen av 500 är en typ 312...??

    Varför är det så?
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

  • #2
    Det är kanske skillnad på 2-hjulsdriven och 4x4?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Jag tänkte åxå så från början, men det verkar inte vara så. Min Panda 4x4 heter 312 - alltså samma som den framhjulsdrivna 500:an... ? Jag har åxå funderat på om diesel har en egen beteckning, men jag kan inte verifiera att det är så heller. Konstigt är ordet, sa Bill till Bull...

      Jag var inte uppmärksam på fenomenet förrän när jag sökte efter fälgar till min Panda.

      Karossen heter 319 och bottenplattan 312??? Jag får det inte riktigt att gå ihop i alla fall.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #4
        Det är typbeteckningarna, och de har alltid varit kronologiska ända sen 124, 125 osv.
        Även senaste 500 kom ju långt innan senaste Panda.

        Varianter på samma platform har nog olika nummer som t.ex 2wd och 4wd, precis som BMW har E85 / E86 för Z4 cab / coupe.
        Last edited by per; 1 August 2016, 17:25.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Nu har jag kollat igenom instruktionsboken till min Panda. Där framgår att KAROSSEKODEN är: 312PXG2B P5B och MOTORKODEN är: 312A2000. Både framhjulsdrivna och 4-hjulsdrivna har karosserikoder som börjar på 312. såväl diesel som bensindrivna. Motorkoden för dieseln (75 Hkr) är dock så intetsägande som 199A9000.

          Även chassinumret på min bil börjar: 312000xxxxxxxxx

          Jag kollade även köpekontraktet, där står MODELLKOD: FI319070, - BINGO där har vi det!!

          Kan det kanske vara så att pandan (modellen i sig) heter 319? Dvs att handelsbeteckningen Panda (gen 3) = 319?

          Men jag tycker fortfarande att det är lite krångligt. Per hade nog rätt förstås, eftersom Pandan kom några år efter 500:an så kan man tänka sig 7 steg framåt i deras kronologiska uppräkning.
          Last edited by Bambu; 2 August 2016, 09:10.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #6
            När man letar efter fälgar, exempelvis, kan det stå så här på säljsidan:

            Fiat Panda 312 Alufelgen 6x15" ET35 anthrazit diamantgrau Originalzubehör MOPAR -

            Ännu ett exempel från en annan fälgleverantör:

            Click image for larger version

Name:	Screenshot at 2016-08-02 09-00-58.png
Views:	1
Size:	34.1 KB
ID:	252454

            Visst är det lite lustigt?

            Inte ett ord om Fiat 319 kan man se någonstans.
            Last edited by Bambu; 2 August 2016, 09:08.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #7
              Bra fråga som jag också blev nyfiken på... har du konto på fiatforum.com? Ställ frågan där så kanske du får svar, har du inget konto kan jag skapa en tråd så får vi se vad de svarar.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Å 3e sidan baseras ju 500 på Panda och de delar väldigt många komponenter. Fälgar t.ex?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per View Post
                  Å 3e sidan baseras ju 500 på Panda och de delar väldigt många komponenter. Fälgar t.ex?
                  Öh? För tidigt på förmiddan?
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #10
                    84jrO skrev:

                    Bra fråga som jag också blev nyfiken på... har du konto på fiatforum.com? Ställ frågan där så kanske du får svar, har du inget konto kan jag skapa en tråd så får vi se vad de svarar.
                    Jag har inget konto, så du får gärna fråga där, tack, så får vi se om vi kan bli lite klokare..
                    /Sven

                    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                    ++

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Bambu View Post
                      84jrO skrev:



                      Jag har inget konto, så du får gärna fråga där, tack, så får vi se om vi kan bli lite klokare..
                      Sitter på mobilen så jag skrev kort och gott... Följ här http://www.fiatforum.com/panda-iii/4...ml#post4189880
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Gott, då får vi avvakta. Jag har varit inne på deras forum och kollat ibland, men aldrig fått loss tummen för att gå med.
                        /Sven

                        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                        ++

                        Comment


                        • #13
                          Titta där fick vi lite svar, duger det?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Jag tror att några av svaren var trovärdiga, andra bara surr...
                            Det här är nog så nära vi kan komma i alla fall:

                            "The 319 code is for the Panda, the 312 code is for the 500, but because they are build on the same platform/floorplan the 312 code is used, it is even on the registration certificate. (in the Netherlands at least)"

                            Fast här i Sverige står det vare sig 319 eller 312 i registreringsbeviset.
                            Tack för hjälpen 84jrO.

                            Någon hade även noterat det jag gjorde, som även gav upphov till denna tråd:

                            "As pointed out by AB100 above, the 319 is the correct model number for the current Panda. But for whatever reason, there are plenty of advertising and selling folks around the flea-markets that seem to think it's a 312, which it isn't."
                            Last edited by Bambu; 2 August 2016, 21:36.
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror att man blandar ihop det eftersom chassienr på Panda börjar på ZFA312 och traditionellt betecknar första bokstäver att det är en Fiat och kommande tre siffror vilken modell det är. I detta fall stämmer det inte då Panda III är modell 319.

                              Min Puntos chassienr börjar på ZFA199 och i regbeviset står det fabrikat Fiat 199 och handelsbeteckning Punto Abarth.

                              Här är en lista på många dock inte alla Fiat modeller, panda III saknas så klart: https://fr.wikipedia.org/w/index.php...e_view_desktop
                              Last edited by 84jr0; 2 August 2016, 22:29.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X