Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt med modellbeteckningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan det kanske bero på att man först tänkte göra en större (4-dörrars) variant av Fiat 500 (312) men sedan, under resans gång ändrade sig och lät modellnamnet Panda återuppstå istället? (Bara en vild hypotes från mig)
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #17
      För sent på kvällen..?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Appropå....., Bytbil...

        Click image for larger version

Name:	Screenshot at 2016-08-03 09-59-27.png
Views:	1
Size:	110.8 KB
ID:	252455
        /Sven

        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
        ++

        Comment


        • #19
          Idag kom ett brev till mig, "Välkommen på besiktning". Uppgifterna måste vara tagna ur bilregistret förmodar jag.

          Det verkar vara helt hopplöst det här. Undrar vem som bär ansvar för det ursprungliga felet...


          Click image for larger version

Name:	bes-fiat.jpg
Views:	1
Size:	67.1 KB
ID:	252467
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #20
            Nuförtiden har man CoC certifikat (Certificate of Conformity) när man reggar ny bil och där borde modell och allt som ska in i trafikregistret stå. Undrar hur ett sånt cert ser ut för Pandan, kanske står fel där med tanke på att 312 förekommer i Nederländerna också. Jag har CoC kopian på min bil då Transportstyrelsen ska ha originalet vid registrering.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              HMMM...Tack för tipset 84jrO. Det skulle vara intressant att ringa transportstyrelsen och fråga lite om det här CoC-dokumentet, och kolla vad som står i det egentligen. Får se vad jag har för tid nu på Måndag. Mina nya fälgar kommer förhoppningsvis då åxå....
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #22
                Nu har jag försökt reda ut det hela.

                På Transportstyrelsen säger de att de bara fått en fil med alla uppgifter från Fiat i samband med registreringen av fordonet. jag använde min egen bils reg-nr som exempel. Alltså inget CoC-dokument har använts.

                Jag ringde sedan upp Fiat Sverige och fick tala med en vänlig person som hette Alexander. Han sökte via mitt reg-nr och sa att jag hade en bil som var av typ 319, allt enligt de uppgifter Fiat hade i sin databas. Men samtidigt kollade han på Trafikverkets sida och såg att där står min bil som en 312!!!

                Vi får göra en undersökning av detta sade han och lade upp ett "ärende" med anledning av frågan. Efter några timmar återkom en utredande dam som hade kontaktat "homologiseringsavdelningen" på Fiat (tror jag att hon sa)

                Jag förstod inte helt glasklart vad hon sa, men det verkar vara så att man helt enkelt har utgått från plattformen som bilen är byggd på (312). "Typat in" den och sedan betraktat de olika bilmodellerna bara som varianter av 312. (Bara lite olika påbyggnader på bottenplattan alltså)

                En påbyggnad heter 500. En annan heter Panda (eller 319). Undrar hur de gör med nya Ford Ka. Den har åxå samma bottenplatta och byggs på Fiats fabrik i Polen enligt vad jag hört.

                Det verkar alltså som Fiat själva är orsaken till "oredan". Kanske var anledningen att förenkla eller spara pengar genom att de olika bilmodellerna bara blir varianter på samma, redan in-typade bottenplatta??
                Last edited by Bambu; 9 September 2016, 23:44.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #23
                  Bra jobbat, du tog dig verkligen tid. Jag tror på det sista du skrev, spara pengar.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X