Announcement

Collapse
No announcement yet.

Höga CO/HC värden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by jag63 View Post
    Lambdan oscilerar men slår ibland över på negativ spänning????
    Jag hittade den här sidan om lambdasensor:
    http://www.fordscorpio.co.uk/ho2smonitor.htm

    Under troubleshooting kan man läsa följande:
    Any sensor showing a negative value (-0.1 to -1 volts) is showing a CSD and the ceramic body has broken. The sensor must be replaced.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #17
      Bytte sonden i går kväll. Och vips började motorn reagera på när man kopplar ur och i lambdan.
      Så nu blir det ett besök på Opus Click image for larger version

Name:	20160803_120530.jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	252464tdrive in under dagen.
      Skulle bytt den på en gång...
      Men fick ventilerna shimsade, en liten,liten läcka i downpipen svetsad, stiften kollade och komp,test gjort.
      Så inget ont som inte har något gott med sig.
      Ha en riktigt bra helg allesammans.

      Comment


      • #18
        Originally posted by jag63 View Post
        Bytte sonden i går kväll. Och vips började motorn reagera på när man kopplar ur och i lambdan.
        Så nu blir det ett besök på Opus [ATTACH=CONFIG]18478[/ATTACH]tdrive in under dagen.
        Skulle bytt den på en gång...
        Men fick ventilerna shimsade, en liten,liten läcka i downpipen svetsad, stiften kollade och komp,test gjort.
        Så inget ont som inte har något gott med sig.
        Ha en riktigt bra helg allesammans.
        Gött!

        Det går tydligen att laga en bil via ett forum.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Hahaha.... det kunde man ju tro!
          Det blev bajs av allting!
          Värena var bara marginellt bättre. (men dom testade gratis!! )
          Hem till garaget igen riva ner hela avgassystemet och leta läckor. Och ev. prova katen från den blå Gt:n. (Har åxå 2,5")
          Hustrun börjar slänga arga blickar på mej nu.....

          - - - Updated - - -

          .....man kan ju alltid hoppas att någon annan på forumet har nytta av min erfarenheter...

          Comment


          • #20
            Vad fick du för värden nu?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Testmannen skrev aldrig ut något papper. Han testade och konstaterade att det var en "bra bit kvar"...
              Så nu har jag läst nästan på alla forum jag kan hitta att det mesta lutar åt läcka i avgassystemet (räcker tydligen med en väldigt liten) eller/och katen.
              Stift, spridare, vacumslangar, lambda, packningar(turbo,insug,grenrör), turbo,ventil tätningar nytt eller <200mil.
              Avgassystemet rostfritt 2,5"

              Comment


              • #22
                Tips är att åka till bilprovningen i Haga Norra Solna vid Bilia efter arbetstid så hänger deras testutrustning ute så kan du mäta värden medan du felsöker.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Stort tack för tipset
                  Men vi håller på att flytta till Karlstad så hela rasket ( bilar, alla delar) är redan där...
                  Men skam den som ger sig.

                  Comment


                  • #24
                    Kan det vara så här enkelt: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...l=1#post153264?

                    Med vänlig hälsning
                    Goran
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • #25
                      Tack Goran!
                      Tankade senast 20 liter V-Powerk-zeug och en flaska cleaner.
                      Vet inte om det är det eller dom andra åtgärderna som förbättrade värdena lite.
                      Laddade på duktigt den milen på E18 jag har till bilprovningen. Men någon tok varmkörning var det inte fråga om. Hmmm...jo den har nog inte gått mer än 20-25 mil sista året.
                      Kanske värt att testa en riktigt riktigt tuff varmkörning.

                      Comment


                      • #26
                        Prova. Det kostar bara 279kr till en ombesiktning.
                        I med treans växel och håll dig över 4500 rpm i minst en halvtimme på motorväg (för att klara hastighetsbestämmelserna), sen direkt in och ombesiktiga utan att stänga av motorn...men du kan släppa på gasen.
                        Håll koll på motortempen ifall där är allvarligare fel.

                        Med vänlig hälsning,
                        Goran
                        Last edited by Goc924; 8 August 2016, 12:11.
                        Sportbilshistoria:
                        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                        06-10 Porsche 924 N/A -83
                        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by jag63 View Post
                          Tack Goran!
                          Tankade senast 20 liter V-Powerk-zeug och en flaska cleaner.
                          Vet inte om det är det eller dom andra åtgärderna som förbättrade värdena lite.
                          Laddade på duktigt den milen på E18 jag har till bilprovningen. Men någon tok varmkörning var det inte fråga om. Hmmm...jo den har nog inte gått mer än 20-25 mil sista året.
                          Kanske värt att testa en riktigt riktigt tuff varmkörning.
                          Är det 100 cells kisse på bilen?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Nope Freddan. Det har jag inte tänkt på. Men jag tror att det är en "vanlig" kat.
                            Tack för tipset Goc. Men det måste ju gå och få till "på riktigt"??
                            Får ev, låna hem en sån där mätare. Jag hatar att sitta och kallsvettas inför besiktningen... ( men det gör man ändå)
                            Vet någon om man kan svetsa rostfritt med en vanlig 180 mig om man använder rostfri tråd?

                            Comment


                            • #29
                              Kolla catch-tanken för vevhusventilationen. Om den är igensatt kan avgasvärdena påverkas. Om inte punto har en sådan kan det vara värt att införskaffa.

                              Vad fick du för lambda värde i senaste testet?
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • #30
                                Hej på er igen!
                                Ruttnade lite senast....
                                Är mitt i flytten från Stockholm till landet (dryga milen utanför Karlstad)
                                Nope Fuel! Finns ingen catchtank, tanken på att montera en har funnits men jag har inte riktigt förstått varför...?
                                Men vevhusventilationen är rengjord och kollad i våras.
                                Men just nu finns det inte tid för att pyssla med några bilar. Det får bli ny tag i höst/vinter.
                                Blev lite sugen på att flytta över alla mods till den blå gt:n och prova bana.
                                Har en hel del pryttlar liggande.
                                Coilovers, eibach krängare, brembos med 305mm skivor...
                                Och med modsen från denna tror jag det kan bli roligt.

                                Comment

                                Working...
                                X