Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin - blyersättning och andra tillsatser.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensin - blyersättning och andra tillsatser.

    När jag köpte min 850 Sport Coupé från 1970 sa tidigare ägaren att han körde på vanlig soppa utan blyersättning.
    Har försökt söka lite här på forumet men hittar ingen riktigt bra tråd/svar på den här frågan och inget när det gäller min modell, så jag kör ett varv till.
    Enligt verkstadshandboken ska man använda "Premium" - UK Grade 4.
    Sökte på detta det verkar som det motsvarar 97 oktan - och blyfritt fanns ju inte i Sverige 1970...
    Senaste - första - gången jag tankade blev det 95 oktan blyfri och en halv flaska Ki men nu funderar jag på om jag skulle hällt i lite blyersättningsmedel också...
    Ska nog köpa en flaska av något annat "undermedel" också tror jag. Det har hjälpt på andra bilar jag haft när de börjat gå lite dåligt.
    Någon som har lite "input"?

  • #2
    Vad har du för problem till att börja med? Hackar, misständer..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag skulle tanka 98 oktan. Tror inte blyersättning är absolut nödvändigt om man inte kör väldigt mycket. Tror inte det skadar att tillsätta blyersättning heller.

      Comment


      • #4
        Tack för svar!
        Jag har inte blivit färdig att svara innan - och jag har inte kört på flera dagar heller.
        Bilen hackar inte men den känns lite rosslig tycker jag. Tänkte att den kanske behövde "fräschas till" i förgasare osv.
        Har läst liiite om blyersättningsmedel i en gammal studie MHRF gjort och som jag hittade på Nätet.
        http://amazon.maxa.nu/blyersattning-vilken-ar-bast/
        Länk till testet finns på sidan.
        Den säger kortfattat - om jag minns rätt - att har man lättmetalltopp behöver man i princip inte blyersättningsmedel...men att det kan vara bra ändå ur andra aspekter än ventilsätesslitage som tydligen är det primära med blyersättningsmedlen. För så klart har alla olika tillsatser som finns sina förespråkare och vissa tillsatser som vi häller i tanken hoppas vi ska ha t.ex. en rengörande effekt. Jag har haft några äldre insprutningsbilar (Saab 900) där det blev en klart bättre motorgång med lite "Ki-akut" eller "STP".

        Vete tusan vad det är för topp i min 850...men jag antar att det inte är järn eller stål i både ventil och säte - som de säger är den skadliga kombinationen - någon som vet?

        Sedan är det minskad risk om man inte kör hårt och länge men en liten motor får ju jobba hårdare hela tiden...

        När det gäller oktanen så ska jag nog köra med 98 nästa gång istället för 95 som jag tankade senast.

        Comment

        Working...
        X