Page 5 of 5 FirstFirst ... 345
Results 81 to 85 of 85

Thread: Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT

Registered User
    Ja, är man riktigt lat(eller har relativt smala händer) så kan man lyckas utan att ta bort insuget helt. Var dock ett helvete att få dit den kontakten och undrade om det var så tajt eller om något satt fel.
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)

Entusiast johnny's Avatar
    "Mekarglädjen" tar aldrig slut, införskaffat ny större intercooler.
    Byggt om nu under ett antal dagar, med ny topp, trimchip och alla andra moddar blev det ett helt annat tryck under huven.
    Hade tänkt sälja bilen nu under hösten men får suga på karamellen ett tag till.
    Name:  ny intercooler 01.jpg
Views: 16
Size:  270.4 KBName:  ny intercooler 02.jpg
Size:  281.8 KB[/ATTACH]Name:  ny intercooler 03.jpg
Size:  242.6 KB
    Name:  ny intercooler 05.jpg
Size:  288.8 KBName:  ny intercooler 06.jpg
Size:  268.6 KB
    Last edited by johnny; Yesterday at 18:02.

Satte regskylten för långt ner så den fick lite skador när fronten dippade lite mycket, så nu sitter den lite bättre, synd man inte kan få en mindre skylt fram som på Alfa Romeo.

Name:  ny intercooler 07.jpg
Size:  219.4 KBName:  ny intercooler 08.jpg
Size:  273.4 KBName:  ny intercooler 09.jpg
Views: 17
Size:  246.6 KBName:  ny intercooler 11.jpg
Size:  219.6 KBName:  ny intercooler 14.jpg
Size:  138.6 KBName:  ny intercooler 16.jpg
Size:  251.8 KBName:  ny intercooler 10.jpg
Size:  246.3 KBName:  ny intercooler 12.jpg
Size:  236.6 KB
    Last edited by johnny; Yesterday at 18:07.

Uppsala
    Quote Originally Posted by johnny View Post
    Börjat fixa problemen med bilen, testat termostaten som öppnade redan vid ca 60 grader = "ljummen" motor = för mycket bensin hela tiden.
    Arbetstemp skall vara 83 grader eller över för att en high performance motor skall fungera (min Fiat 124 Special med Volumex kompressor fungerar bäst vid 92 grader).
    Fick en nygammal termostat av min gode vän Luciano som jag monterade igår, testade idag med en liten runda (körförbud så man får ta det försiktigt).
    Blev en hel ny bil, gick upp till ca 80+ grader och vid gaspådrag kommer bilen direkt utan att tveka.
    Nu skall bara resten av tvåorna fixas, förstår inte varför jag fick en tvåa på slitna bussningar har själv testat med bräckjärn och hittar inga glapp.
    Hade av kamaxelgivaren och rengjorde den, någon hade varit framme med silikonsprutan och tätat istället för att fixa en ny oring, hittade en som passade direkt.
    Man måste väl justera sensorn med diagnosdator eller?
    Attachment 19398Attachment 19399

Tja! Jag håller på att trassla med min termostat oxå, om jag lägger ner den kall i en kastrull och kokar upp, så sluter den tätt mot ett av utloppen vid ca 90 grader. Men är det vid vilken temperatur som den går tillbaka sen som man kollar??

Verkar som tempen går lite upp och ner som den själv vill på dessa bilar, med nya intercoolern framför kylaren håller den en bra arbetstemp på lite under 90 grader vid "progressiv" körning, går ner till 75-80 grader om man kör sakta.