Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Kul med ännu en västkust-Coupe som rullar!
    20V Coupe-96
    20VT Coupe-98
    16VT Coupe-95
    16VT Coupe-95
    (Saab 93-02)

    Comment


    • #77
      Har du problem med att få dit kopplingen till spridaren som är under den sexkantiga plattan?
      För mig så trycker den väldigt mycket på kontakten och när jag köpte min 16VT så spridaren helt vriden pga detta.
      20V Coupe-96
      20VT Coupe-98
      16VT Coupe-95
      16VT Coupe-95
      (Saab 93-02)

      Comment


      • #78
        Har du en bild, vet inte riktigt vad du menar?

        Comment


        • #79
          Click image for larger version

Name:	20200702_200612.jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	255440

          Hoppas det är okej att jag lånade din bild för är inte nere i garaget förens imorgon!

          Men det är den spridaren jag menar! Den plattan som sitter runt om där ligger emot kontakten väldigt hårt.
          20V Coupe-96
          20VT Coupe-98
          16VT Coupe-95
          16VT Coupe-95
          (Saab 93-02)

          Comment


          • #80
            Satte dit den när insuget var delat, sitter riktigt hårt, inget som man vill montera av/på när insuget sitter kvar på motorn i bilen.
            Måste nog sitta hårt annars har man nog läckage.

            Comment


            • #81
              Ja, är man riktigt lat(eller har relativt smala händer) så kan man lyckas utan att ta bort insuget helt. Var dock ett helvete att få dit den kontakten och undrade om det var så tajt eller om något satt fel.
              20V Coupe-96
              20VT Coupe-98
              16VT Coupe-95
              16VT Coupe-95
              (Saab 93-02)

              Comment


              • #82
                "Mekarglädjen" tar aldrig slut, införskaffat ny större intercooler.
                Byggt om nu under ett antal dagar, med ny topp, trimchip och alla andra moddar blev det ett helt annat tryck under huven.
                Hade tänkt sälja bilen nu under hösten men får suga på karamellen ett tag till.
                Click image for larger version

Name:	ny intercooler 01.jpg
Views:	1
Size:	270.4 KB
ID:	255455Click image for larger version

Name:	ny intercooler 02.jpg
Views:	1
Size:	281.8 KB
ID:	255456[/ATTACH]Click image for larger version

Name:	ny intercooler 03.jpg
Views:	1
Size:	242.6 KB
ID:	255457
                Click image for larger version

Name:	ny intercooler 05.jpg
Views:	1
Size:	288.8 KB
ID:	255458Click image for larger version

Name:	ny intercooler 06.jpg
Views:	1
Size:	268.6 KB
ID:	255459
                Last edited by johnny; 14 July 2020, 19:02.

                Comment


                • #83
                  Satte regskylten för långt ner så den fick lite skador när fronten dippade lite mycket, så nu sitter den lite bättre, synd man inte kan få en mindre skylt fram som på Alfa Romeo.

                  Click image for larger version

Name:	ny intercooler 07.jpg
Views:	1
Size:	219.4 KB
ID:	255460Click image for larger version

Name:	ny intercooler 08.jpg
Views:	1
Size:	273.4 KB
ID:	255461Click image for larger version

Name:	ny intercooler 09.jpg
Views:	1
Size:	246.6 KB
ID:	255462Click image for larger version

Name:	ny intercooler 11.jpg
Views:	1
Size:	219.6 KB
ID:	255463Click image for larger version

Name:	ny intercooler 14.jpg
Views:	1
Size:	138.6 KB
ID:	255464Click image for larger version

Name:	ny intercooler 16.jpg
Views:	1
Size:	251.8 KB
ID:	255465Click image for larger version

Name:	ny intercooler 10.jpg
Views:	1
Size:	246.3 KB
ID:	255466Click image for larger version

Name:	ny intercooler 12.jpg
Views:	1
Size:	236.6 KB
ID:	255467
                  Last edited by johnny; 14 July 2020, 19:07.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by johnny View Post
                    Börjat fixa problemen med bilen, testat termostaten som öppnade redan vid ca 60 grader = "ljummen" motor = för mycket bensin hela tiden.
                    Arbetstemp skall vara 83 grader eller över för att en high performance motor skall fungera (min Fiat 124 Special med Volumex kompressor fungerar bäst vid 92 grader).
                    Fick en nygammal termostat av min gode vän Luciano som jag monterade igår, testade idag med en liten runda (körförbud så man får ta det försiktigt).
                    Blev en hel ny bil, gick upp till ca 80+ grader och vid gaspådrag kommer bilen direkt utan att tveka.
                    Nu skall bara resten av tvåorna fixas, förstår inte varför jag fick en tvåa på slitna bussningar har själv testat med bräckjärn och hittar inga glapp.
                    Hade av kamaxelgivaren och rengjorde den, någon hade varit framme med silikonsprutan och tätat istället för att fixa en ny oring, hittade en som passade direkt.
                    Man måste väl justera sensorn med diagnosdator eller?
                    [ATTACH=CONFIG]19398[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]19399[/ATTACH]

                    Tja! Jag håller på att trassla med min termostat oxå, om jag lägger ner den kall i en kastrull och kokar upp, så sluter den tätt mot ett av utloppen vid ca 90 grader. Men är det vid vilken temperatur som den går tillbaka sen som man kollar??

                    Comment


                    • #85
                      Verkar som tempen går lite upp och ner som den själv vill på dessa bilar, med nya intercoolern framför kylaren håller den en bra arbetstemp på lite under 90 grader vid "progressiv" körning, går ner till 75-80 grader om man kör sakta.

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by johnny View Post
                        Verkar som tempen går lite upp och ner som den själv vill på dessa bilar, med nya intercoolern framför kylaren håller den en bra arbetstemp på lite under 90 grader vid "progressiv" körning, går ner till 75-80 grader om man kör sakta.

                        Ja, det verkar så. Du har inga bilder från ditt kamremsbyte? Fanns det splines på axeln för vevstaken? När du tog bort det drevet?

                        Comment


                        • #87
                          Finns markeringar på dreven, så inga större problem att byta kamrem, det stora problemet är att lossa och spänna remmarna till styrservo och AC-pump när remmarna är på plats, i handboken är motorn ute ur bilen vilket gör att byte blir mycket lättare.
                          Finns både främre och bakre gemensam låsning för styrservo och AC-pump, kunde inte spänna främre låsningen, dålig/ingen plats.

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by johnny View Post
                            Finns markeringar på dreven, så inga större problem att byta kamrem, det stora problemet är att lossa och spänna remmarna till styrservo och AC-pump när remmarna är på plats, i handboken är motorn ute ur bilen vilket gör att byte blir mycket lättare.
                            Finns både främre och bakre gemensam låsning för styrservo och AC-pump, kunde inte spänna främre låsningen, dålig/ingen plats.
                            Tja!

                            Nädå, dom har jag sett. Men man måste ju bort med drevet som sitter på vevaxeln. Jag undrar om axeln har splines? Först remskiva bort sen givarskivan och sen drevet...där är jag nu. Stoooora bulten ska bort, vad väntas då?

                            Comment


                            • #89
                              Finns inslaget prickar på dreven som skall ligga i linje, kamremsdrevet som sitter längst in tar du inte bort.
                              M14-bulten är vänstergängad, sätt på alla drev med de fyra insexbultarna innan du spänner M14-bulten, annars får du problem med insexbultarna.

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by johnny View Post
                                Finns inslaget prickar på dreven som skall ligga i linje, kamremsdrevet som sitter längst in tar du inte bort.
                                M14-bulten är vänstergängad, sätt på alla drev med de fyra insexbultarna innan du spänner M14-bulten, annars får du problem med insexbultarna.
                                Jaha så kamdrevet och balansaxeldrevet sitter inte ihop alltså?? Finns det någon splines eller liknande?

                                Comment

                                Working...
                                X