Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är inte så heligt. Har du provat att göra rent, typ spola med WD40? Om ventilen är kleggig.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Den är helt ny, inköpt på Ebay från England för 700 kr.

      Comment


      • #18
        Originally posted by johnny View Post
        Blir kanske en avgasmätare, tack för infon om vinkel!

        Bilen går riktigt bra med extra behov av lite efterjusteringar av tomgångsmotorn, fick tips från Risto på Befra motor i stan att tomgångsmotorn skall ställas in med dator.

        Tyvärr gick någon in mitt på dan under arbetstid och stal deras dator för just dessa bilar.
        Vilken avgasmätare funderar du på att köpa?

        Jag har en AEM Uego. Den har fungerat klanderfritt sen installation september 2014

        Last edited by Freddan72; 26 August 2016, 20:16. Reason: Video
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Gjort lite arbete på mina strålkastare, men blev mer arbete än jag trodde.
          Delade på glas och underdel, insatserna över lyktorna satt löst och var sprucken på ett flertal ställen så det blev operation lagning med glasfiber och polyester.
          Lackering av insats, polering insida och utsida av glas, jag lackerade "ögonlock" på insidan av glaset med mattsvart färg.
          Sedan hoplimmat med smältlim.
          Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 01.jpg
Views:	1
Size:	99.2 KB
ID:	252955Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 02.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	252956Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 03.jpg
Views:	1
Size:	86.3 KB
ID:	252957Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 04.jpg
Views:	1
Size:	231.1 KB
ID:	252958Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 06.jpg
Views:	1
Size:	101.9 KB
ID:	252959
          Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 07.jpg
Views:	1
Size:	64.6 KB
ID:	252960Click image for larger version

Name:	Str&amp;#229;lkastare 08.jpg
Views:	1
Size:	172.2 KB
ID:	252961
          Last edited by johnny; 29 March 2017, 22:36.

          Comment


          • #20
            Gjort lite jobb i motorrummet med hänseende till diverse läckage + överdriven silikonanvändning.

            Av med grenrör och turbo för blästring, lackering och lindning av avgasbandage och turbo med ny fin mössa.
            Click image for larger version

Name:	Grenr&amp;#246;r 01.jpg
Views:	2
Size:	96.1 KB
ID:	252974Click image for larger version

Name:	Grenr&amp;#246;r 02.jpg
Views:	2
Size:	92.8 KB
ID:	252975Click image for larger version

Name:	Grenr&amp;#246;r 04.jpg
Views:	2
Size:	118.4 KB
ID:	252976

            Tog av oljesumpen för lackering och ny korkpackning för att få det tätt och fint.
            Click image for larger version

Name:	Synligt innanm&amp;#228;te.jpg
Views:	2
Size:	94.4 KB
ID:	252977Click image for larger version

Name:	Oljesump 01.jpg
Views:	2
Size:	79.3 KB
ID:	252978Click image for larger version

Name:	Oljesump 02.jpg
Views:	2
Size:	70.6 KB
ID:	252979Click image for larger version

Name:	Oljesump 03.jpg
Views:	2
Size:	93.6 KB
ID:	252980

            Blev även ny ventilkåpspackning efter blästring och lackering av kåpan.
            Click image for larger version

Name:	Kamk&amp;#229;pa 01.jpg
Views:	2
Size:	143.5 KB
ID:	252981Click image for larger version

Name:	Kamk&amp;#229;pa 02.jpg
Views:	2
Size:	95.1 KB
ID:	252982Click image for larger version

Name:	Kamk&amp;#229;pa 03.jpg
Views:	2
Size:	76.9 KB
ID:	252983

            Comment


            • #21
              Motorrummet efter lite "elbowgrease"!!
              Click image for larger version

Name:	Motorrum 02.jpg
Views:	2
Size:	115.1 KB
ID:	252987Click image for larger version

Name:	Motorrum 01.jpg
Views:	2
Size:	105.6 KB
ID:	252988

              Comment


              • #22
                Bra jobbat!
                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                Comment


                • #23
                  Snyggt. Önskade min ville starta så jag kan påbörja fixa allt annat smått.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #24
                    Fick en arbetsorder av bilprovningen idag.
                    Bussningar bakvagn på förarsidan.
                    En bromsslang bak (miss att inte byta den när jag bytte bromsrör).
                    Handbromsen kass fast jag bytt kablar, renoverat ett bromsok och det andra är nytt, på det igen.
                    Hc-halten låg lite högt, bara 279 , förra året låg den på 12, det enda jag gjort efter besiktningen förra året är att sätta dit den nya katalysatorn, får väl sätta dit den gamla igen och hoppas det löser problemet.
                    Besiktningsmannen tyckte inte om mina omgjorda dimljus som jag satt DRL-lampor i, skall vara dimljus som från fabrik, tyvärr är kromet helt gånget i reflektorerna så jag hoppas jag kan ta bort reflektorerna helt och besiktiga utan dimljus.
                    Finns ny att köpa på bildelaronline24.se ( endast höger), kostar bara 2456 kr.
                    Hade även en ickefungerande ABS-varningslampa, lossande instrumenthuset idag, ingen lampa i sockeln.
                    Någon som reparerat ABS-bromsen på enklaste sätt??!!
                    Last edited by johnny; 5 April 2017, 15:40.

                    Comment


                    • #25
                      Har inte tänkt på det innan men även vid hård körning och flera mil utan stopp ligger motortempen på 65 grader, kan det vara termostaten som inte fungerar?

                      Förra året körde jag en 5-6 mil innan jag besiktigade bilen med ett resultat av en HC halt på 12.

                      Kan ju vara en orsak till den höga HC halten om motorn inte blir varm nog, pumpar in en massa extra soppa hela tiden! Någon som har fler ideer?
                      Last edited by johnny; 12 April 2017, 20:14.

                      Comment


                      • #26
                        Kan säga att den går oljedopad (ngt. otät) om inte tempen är högre - min olja hamna i broms servot.. byt termostat..
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #27
                          Dimljus har jag liggande. Annars ska det räcka att du kopplar ur dem. Det är bara om de är inkopplade som de måste fungera.

                          Tempmätararen visar aldrig rätt temperatur i 16vt. 65 grader på mätaren är helt normalt.
                          Visst kan termostaten vara dålig men tempmätaren är ingen hjälp för att avgöra det.

                          ABSen vill man helst få ut felkoder från.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #28
                            Börjat fixa problemen med bilen, testat termostaten som öppnade redan vid ca 60 grader = "ljummen" motor = för mycket bensin hela tiden.
                            Arbetstemp skall vara 83 grader eller över för att en high performance motor skall fungera (min Fiat 124 Special med Volumex kompressor fungerar bäst vid 92 grader).
                            Fick en nygammal termostat av min gode vän Luciano som jag monterade igår, testade idag med en liten runda (körförbud så man får ta det försiktigt).
                            Blev en hel ny bil, gick upp till ca 80+ grader och vid gaspådrag kommer bilen direkt utan att tveka.
                            Nu skall bara resten av tvåorna fixas, förstår inte varför jag fick en tvåa på slitna bussningar har själv testat med bräckjärn och hittar inga glapp.
                            Hade av kamaxelgivaren och rengjorde den, någon hade varit framme med silikonsprutan och tätat istället för att fixa en ny oring, hittade en som passade direkt.
                            Man måste väl justera sensorn med diagnosdator eller?
                            Click image for larger version

Name:	Test av termostat.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	253141Click image for larger version

Name:	Ny termostat.jpg
Views:	1
Size:	101.7 KB
ID:	253142
                            Last edited by johnny; 9 June 2017, 00:00.

                            Comment


                            • #29
                              Tänkte besiktiga bilen i morgon men tji fick jag. Kopplingspedalen stannade halvvägs så det blev till att leta fel.

                              Till slut konstaterade jag att det nog behövs både ny kopplingshuvudcylinder och en ny slavcylinder eftersom jag inte fick bra tryck i grejerna.

                              Var ett helvete att montera av cylindrarna, man måste nästan vara ormmänniska för att komma åt överallt.

                              Beställer nytt "paket" ikväll från bildelaronline24.se.

                              Denna bil har gått från "tröstbil" till ett rent h---vete!

                              Comment


                              • #30
                                På min var det huvudcylindern som gick, verkar vara vanligast.. den är bökig o kladdig ja! På helt fel ställe (ovanför golvmattan).
                                Bra jobbat annars! Mkt att göra på dåligt skötta bilar som sagt!
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X