Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har också haft problem med kopplingen. För mig var det slavcylindern på lådan som gav upp. Rätt lätt att byta. Enda problemet jag hade var att den gamla slavcylindern hade rostat fast i fästet. Fick värma och slå ut cylindern.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #32
      Nya och fina kopplingscylindrar (och billiga) och kopplingen fungerar igen.
      Click image for larger version

Name:	Koppling 01.jpg
Views:	1
Size:	158.7 KB
ID:	253193Click image for larger version

Name:	Koppling 02.jpg
Views:	1
Size:	197.6 KB
ID:	253194
      Blästrade och målade batterihyllan när jag ändå var igång.
      Click image for larger version

Name:	Batterihylla 01.jpg
Views:	1
Size:	182.8 KB
ID:	253195Click image for larger version

Name:	Batterihylla 02.jpg
Views:	2
Size:	189.7 KB
ID:	253196
      Fixade även återgången för blinkersen.
      Click image for larger version

Name:	Blinkers 01.jpg
Views:	1
Size:	140.7 KB
ID:	253197Click image for larger version

Name:	Blinkers 02.jpg
Views:	1
Size:	179.1 KB
ID:	253198
      Last edited by johnny; 6 July 2017, 19:40.

      Comment


      • #33
        Proffsigt!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Besiktigade bilen idag, fick släckt alla tvåor förutom avgasvärdena som fortfarande bråkar.

          Nu var det alla avgasvärden som fallerade, får se om jag kan hitta någon i Helsingborgstrakten som kan läsa av felen genom diagnosdator, om det nu går på min årsmodell (94).

          Besiktningsgubbarna hittade inga fel på bussningarna bak så dom förstod inte varför jag fick en tvåa vid förra besiktningen.

          Comment


          • #35
            Det skulle vara BEFRA i såna fall.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #36
              Tyvärr blev Risto på Befra bestulen på sin Diagnosdator passande min Fiat.

              Comment


              • #37
                Verkar vara vevhusventilationen som behöver fixas, hittade rinnande olja i slangen som går från vevhusfiltret? (bakom batteriet) till luftfiltret. Som Pazzo skrev, bilen är oljedopad!

                Blir till att plocka ner, rengöra och hoppas att jag får ordning på avgasvärdena.

                Något som jag borde ha kollat innan men har för många projekt igång i år.

                Comment


                • #38
                  Plockat ner vevhusventilation och alla anslutningar mellan turbo och insug för rengöring och kontroll.
                  Click image for larger version

Name:	Slangar 01.jpg
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	253216
                  Catchtanken var full av avlagringar så den får ligga i avfettning tills i morgon.
                  Click image for larger version

Name:	Catchtank 01.jpg
Views:	1
Size:	100.6 KB
ID:	253217
                  Efter rengöring av alla slangar och anslutningar har jag smort in dom med glycerin/t-röd blandning.
                  Click image for larger version

Name:	Slangar 02.jpg
Views:	1
Size:	97.1 KB
ID:	253218
                  Hittade en spricka på anslutningen som går till insuget, har lagat hålet med polyester, kommer bilder.
                  Click image for larger version

Name:	Slangar 03.jpg
Views:	1
Size:	194.2 KB
ID:	253219
                  Fanns motorolja i intercoolern, avfettade och spolade ur den oxå.
                  Hade varit fint att byta ut allt mot nya silikonslangar och aluminiumrör men man är inte gjord av pengar tyvärr.
                  Last edited by johnny; 19 July 2017, 20:33.

                  Comment


                  • #39
                    Du hade kunnat få hela plaströr av mig. Synd att du bor så långt bort.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #40
                      Bilen går mycket jämnare nu så det verkar som min rengöring har gjort nytta, får köra några långsträckor och kolla efter.
                      Min lagning på tryckröret höll inte så länge, laddade lite extra och det sa "poff", får laga med något kraftigare.

                      Långt bort? Har du inget förtroende för Postnord?

                      Comment


                      • #41
                        om vi säger så här: vad sägs om Schenker??!!

                        Det går inte att fuska på trycksidan. Kolla tråden om min Uno Turbo som jag leker med nu i sommar. Det är otroligt vad bara 1 bar kan göra för skada.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #42
                          Jag har ett rör till dig om du vill ha.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #43
                            Mitt nya tryckrör från Biltema (VVS-rör) som fungerar alldeles utmärkt.
                            Kapade bort gummitätningen och limmade och popnitade för säkerhets skull.
                            Trodde att det skulle ta emot under huven men tar bara emot på yttersta kanten av strålkastaren (kan slipa bort lite plast på strålkastaren så går det helt fritt).
                            Blir lite svart färg på röret i en nära framtid.
                            Click image for larger version

Name:	Nytt tryckr&amp;#246;r 01.jpg
Views:	1
Size:	89.1 KB
ID:	253221

                            Comment


                            • #44
                              Röret blev svartlackerat, lite färgavskrap där strålkastaren tar emot men inget att bekymra sig över.
                              Click image for larger version

Name:	Nytt tryckr&amp;#246;r 02.jpg
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	253241
                              Hade även en ställmotor till strålkastaren som inte fungerade (gick upp och ner hela tiden).
                              Skaffade en begagnad på skroten för 50 kr från en Peugot 206, delade den och tog kretskortet och flyttade det till originalmotorn.
                              Nu fungerar motorn igen.
                              Click image for larger version

Name:	St&amp;#228;llmotor 01.jpg
Views:	1
Size:	126.9 KB
ID:	253242Click image for larger version

Name:	St&amp;#228;llmotor 02.jpg
Views:	1
Size:	136.9 KB
ID:	253243

                              Comment


                              • #45
                                Bra jobbat
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X