Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämna in gammal bil på service eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lämna in gammal bil på service eller inte?

    Jag har som bekant en gammal BMW E30-cab, den har i skrivande stund rullat ca 14500 mil och kan väl sägas vara i gott skick (inte utställningsskick men fin i övrigt). Mitt mål är att hålla den i bra skick och byta det som behövs allt eftersom (typ rullande renovering).

    Nu till frågan; bilen har full servicebok sen ny, tycker ni man ska fortsätta att serva på verkstad?

    Å ena sidan vore den fint med full servicebok, å andra sidan tycker jag det är bortkastade pengar på något jag kan göra själv, det jag kommer lämna in den för är ventliljustering och kamremsbyte.

    Hur resonerar ni?
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Det här är en intressant fråga som jag klurat på också.
    A och O är väl om du någon gång kommer att sälja bilen, annars spelar det ju ingen roll med en stämpel.
    För stämpeln är ju inte värd dig något. Vidare mer detaljerat när den kan tänkas säljas? Om värdet på bilen I övrigt vid föräljningstillfället är ca 10' så spelar det kanske ingen roll med stämpel? Men är den värd säg minst 30-50' så är det klart att en stämpel gör den enklare att sälja. Men ändå inte givet hur man ska göra

    Det är ett perspektiv I vart fall.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • #3
      Tänkte behålla bilen ett bra tag. Samtidigt tror jag inte serviceboken är något som en köpare av en sån gammal bil kollar på, skicket är nog viktigare.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Precis Patrik jag tror skicket är viktigare, annars är köparen fel person.
        Jag litar dessutom mer på mig än på en BMW-verkstad att jobbet verkligen görs.
        Gjorde som du och lämnade bara till Wölke's för ventiljustering (7500kr..) annars byter jag (och dokumenterar) allt själv.
        Och då är min ändå en 2006.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tror inte det spelar roll på äldre bilar. Annan typ av köpare.
          Det du skulle kunna göra är att föra egen servicebok med datum och åtgärd.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Låter vettigt det ni skriver, har ärvt min pappas ordningssinne och har en pärm till varje bil där kvitton och åtgärder bokförs. Dyrt nog som det är med bilen, slitdelar är hur billigt som helst men småprylar som t ex gummilister kostar flis.
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Originally posted by per View Post
              Gjorde som du och lämnade bara till Wölke's för ventiljustering (7500kr..) annars byter jag (och dokumenterar) allt själv.
              7500 för ventilljustering?
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                S54...
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Serva själv och dokumentera med datum och miltal i din pärm. Jag litar mer på det än bara en stämplad servicebok för jag vet att vissa har stämplar hemma som de missbrukar, jag vill se kvitton på allt. Jag hade allt sånt på coupen men Abarthen lämnar jag in mest för att det inte är mycket dyrare mot att göra det själv när man saknar garage och verktyg dessa dagar.

                  - - - Updated - - -

                  Serva själv och dokumentera med datum och miltal i din pärm. Jag litar mer på det än bara en stämplad servicebok för jag vet att vissa har stämplar hemma som de missbrukar, jag vill se kvitton på allt. Jag hade allt sånt på coupen men Abarthen lämnar jag in mest för att det inte är mycket dyrare mot att göra det själv när man saknar garage och verktyg dessa dagar.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0 View Post
                    Serva själv och dokumentera med datum och miltal i din pärm. Jag litar mer på det än bara en stämplad servicebok för jag vet att vissa har stämplar hemma som de missbrukar, jag vill se kvitton på allt. Jag hade allt sånt på coupen men Abarthen lämnar jag in mest för att det inte är mycket dyrare mot att göra det själv när man saknar garage och verktyg dessa dagar.
                    Sant, lämnar in Hondan främst pga garantierna, men det är också av ren bekvämlighet. Oljebyte är en ren plåga på den bilen.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • #11
                      Intressant fråga verkligen. Jag har åtminstone tillit på mig själv, vilket skulle leda till att i din position skulle jag inte föra bilen på service. Genom att försöka laga bilen själv sparar man ganska bra med pengar. Samtidigt om du behöver bilen genast i bruk kan det vara lönsamt att lita på servicen, eftersom enligt min erfarenhet jobbar de relativt snabbt.
                      hemsida

                      Comment


                      • #12
                        Ett tips är att beställa delar på nätet och ta med sig dessa till verkstaden - brukar bli en betydande besparing om man har en bra verkstad. Bra tips är www.mister-auto.se eller www.eurocarparts.com. Finns även några tyska firmor som är bra...
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by rask View Post
                          Ett tips är att beställa delar på nätet och ta med sig dessa till verkstaden - brukar bli en betydande besparing om man har en bra verkstad. Bra tips är www.mister-auto.se eller www.eurocarparts.com. Finns även några tyska firmor som är bra...
                          Dock så gissar jag på att verkstäderna inte är så väldigt förtjusta i sånt?

                          Kommer göra kamremsbyte på en verkstad nära vinterförvaringen, lite firma och känner ägaren som skruvat mkt MB och BMW så blir nog bra
                          Fiatlös

                          ___________________

                          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Putt View Post
                            Dock så gissar jag på att verkstäderna inte är så väldigt förtjusta i sånt?

                            Kommer göra kamremsbyte på en verkstad nära vinterförvaringen, lite firma och känner ägaren som skruvat mkt MB och BMW så blir nog bra

                            Mycket riktigt, de gillar inte när man kommer in med delar eller däck om man inte kommit överens om det innan. Vill man ha i special olja som de inte kan få tag på eller racebromsbelägg eller annat så kan man köpa själv och ta med sig men standardgrejer så blir de sura miner eller dyrare timpris.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Jag tror jag läst i nåt forum att det kan bli knepigt med "garanti" på jobbet om kunden kommer med delarna.
                              Verkstan vet inte vilken kvalite delarna håller om det inte kommer från deras "godkända" leverantör.
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment

                              Working...
                              X