Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor om Fiat Panda 4x4

    Hej!

    Jag är nybliven ägare till en Fiat Panda 4x4 och kan medge att jag är väldigt nöjd med bilen, dock har jag lite frågor gällande bilens funktioner och rostskydd.

    - Jag har förgäves försökt att hitta en lämplig USB-laddare som passar i bilens 12v uttag. det sitter en plastbit i botten av uttaget och det kontakten kommer inte tillräckligt långt ner. Har någon hittat en laddar som passar?

    - Är det någon idé att rostskyddsbehandla bilen? Vad jag har förstått är inte rostskyddet från fabrik optimalt. Har någon tips på bra rostskydd i Göteborgsområdet?

  • #2
    Hej, bra val av bil
    Jag har en no name cigadapter som passar som handsken, har inte namnet i huvudet, men prova en annan än den du har.
    Jag köpte en ny Panda Cross -16 och lämnade den på rostskydd direkt, det är i stort sett obefintligt från fabrik, så det är en bra idé.
    Ingen känning i Göteborg tyvärr, men du får säkert nåt bra förslag snart.

    Comment


    • #3
      Hej, välkommen hit och grattis till en utomordentligt trevlig bil!

      Bilen är galvad enligt vad jag uppfattat, men den behöver nog extra rostskydd utöver detta. Jag vet ingen i Gbg - eller annorstädes. Jag har en egen spruta och kompressor, så jag gjorde min rostskyddsbehandling själv. (Det är ett skitigt och allmänt otrevligt jobb) Men se i alla fall till att bilen blir rostskyddad, det är säkert en välgärning på sikt.

      Det går säkert att hitta någon USB-laddare som passar, annars har du även en USB-kontakt bredvid 12V-uttaget.

      Jag själv har en förlängningssladd med dubbla uttag, som jag placerat på hyllan under växelspaken. Där har jag två USB-adaptrar liggande. En till Androiden och en till trafik-filmkameran.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #4
        Hej!

        Tack för svaren!
        Då får det bli en rostskyddsbehandling innan hösten. Bilen har gått 1500mil men vad jag läst mig till ska det även gå att behandla en bil som gått några mil.
        Jag har dessvärre en version utan USB kontakt, åtminstone inte vad jag kan se.
        Problemet med USB laddare kvarstår dock, har för tillfället provat tre laddare redan.
        Kan säkringen rykt??

        //Anders

        Comment


        • #5
          Kan säkringen rykt??
          Du får prova uttaget med någon annan 12V-"manick" eller om du kanske har tillgång till en voltmeter eller testlampa.
          Last edited by Bambu; 6 September 2016, 22:41.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #6
            På Let's Deal finns det ett ställe som fixar rostskydd till ett bra pris i Gbg, dock ingen koll på om det de gör ett bra jobb. http://letsdeal.se/deal/4233087

            Annars är ett tips Enjoy-guiden som brukar säljas på diverse arbetsplatser, halv priset på en mängd ställen, främst restaurang och också mycket annat. Där har Kungsrekond i Kungsbacka en halvpriset-deal på rostskydd, de gjorde ett bra jobb tycker jag. Själva häftet brukar kosta runt 500-lappen.
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment

            Working...
            X