Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompression 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Hoppas dina knacksensorer är inkopplade fortf.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #77
      Det är dom

      Comment


      • #78
        Vän av ordning rycker ut.

        Punkt 1 och 2 är kanske off-topic men flera resonemang ovan svajar en del i stringens.

        1 - Kompressionsförhållandet (8,5 för 20vt) är ett förhållande (kvot) mellan två volymer och saknar därför enhet.
        2 - En kompressionsmätare är en manometer med backspärr. Genom att pumpa upp den ett antal gånger med hjälp av motorns cylinder uppnås förhoppningsvis ett maxtryck.
        Av detta kan man lista ut kvaliteten på mätaren inte spelar någon roll vid enkel felsökning på motorer, bara mätaren är hel och ger repeterbara resultat.
        Vad man vill ha i en frisk motor är lika värden på alla cylindrar.

        Med lite fix, trix och kunskap såsom Chramon beskrev så kan man få en indikation på slitage eller vad det kan vara som läcker. Men bara om man använder samma mätare.
        Bar/psi/mmHg är egentligen bara intressant om man mäter cylinderläckage/leak-down men då trycksätts cylindern och man mäter hur snabbt trycket sjunker. Det är knappast något som verkstäder och hempulare sysslar med. Vad Nisse, Leighton eller jag har för värden på våra mätare saknar relevans. Och ska man referera till och jämföra exakta värden vid tryckmätningar krävs mätare med aktuellt kalibreringsintyg.

        3 - Jag hoppas verkligen inte att dom har tagit 1 mm när dom planade toppen. Kanske 0,1 mm.
        Om jag räknat rätt så ökar kompressionsförhållandet med 1 mm planing från 8,5 till 9,3 och då kan du kasta den där toppen. Sugmotorer brukar ligga runt 9,3. ECUn klarar förmodligen att retardera tändningen så mycket att motorn inte knackar sönder men körbarheten och prestanda är åt skogen.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #79
          Jag vet inte hur mycket han planade, kanske 0.1 mm men mätaren är den samma och värdena är som dom är efter planingen. dom låg runt 7-8 innan nu ligger dom på 12.5.

          Comment


          • #80
            Jag kollade lite bakåt i tråden och såg att du förutom att byta den trasiga kolven också satt i nya kolvringar plus att ventilerna naturligtvis är inslipade eftersom toppen varit på planing.
            Så det är rimligt att du har mycket högre värde nu. Det ser perfekt jämnt ut nu. 13 är säkert bara ett mätfel.
            Undrar om du inte ska ringa och kolla med dem hur mycket de tog eller brukar ta när de planar. Bara för att veta säkert.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #81
              Jo allt är bytt.
              Han som planar har hållit på i herrans massa år kanske 40 år så jag tror att han vet vad han håller på med, hoppas jag.
              Men han har ju sin verkstad i Anderstorp så jag får åka förbi en dag och fråga.

              Comment


              • #82
                Jag hade 11.5 bar på min Fiat coupe 16vt efter ~0,1mm planing och renovering av toppen. 16vt har 8:1 i kompressionsförhållande så dina 12,5 bar låter som bra siffror.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment

                Working...
                X