Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompression 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kompression 20vt

    Hej!!!

    Tycker att min fiat har gått dåligt nu i 1 vecka och lät mekanikern lyssna och han tyckte att den inte gick på alla cylindrar, jag sa att jag tycker att motorn känns varmare än vanligt.
    Så vi plockade in den och han gjorde ett komp test.
    cyl1 7,3
    cyl2 8,3
    cyl3 7,5
    cyl4 4,9
    cyl5 8,0

    Så vad ska 20vt ha för värden?
    Cylinder 4 är ju alldeles för dålig.
    Åtgärder??????

    Tack...

  • #2
    Plocka av toppen och felsök. Jag skulle gissa på läckande ventil. I övrigt är samtliga värden låga men det kan bero på mätutrustningen. Har du tur är det bara toppen.

    - - - Updated - - -

    Om du har möjlighet att göra ett leakdown test innan du plockar av motorn så hjälper det felsökningen
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #3
      20vt ska ha 8,5 +/- 0,15.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Pratade med JBT (England) och sa att en bra motor ligger på 150psi.

        - - - Updated - - -

        Originally posted by 84jr0 View Post
        20vt ska ha 8,5 +/- 0,15.
        Enhet är ju alltid bra att ha. Jag gissar på bar
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72 View Post
          Pratade med JBT (England) och sa att en bra motor ligger på 150psi.

          - - - Updated - - -


          Enhet är ju alltid bra att ha. Jag gissar på bar
          Rätt gissat
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            hur många timmar pratar vi om? Att ta ner toppen?
            När man håller på så kan man ju skicka in alla cylindrar el ventilerna el vad det nu är på slipning.
            Kosnad på slipning + ventiltätningar och allt som behövs.
            Måste hela motorn ner?

            Comment


            • #7
              Som sagt så är det utrustning och mätsätt som bestämmer siffrorna.
              Vad man letar efter är avvikelser och här har är 4an uppenbarligen allvarligt fel. Du måste lyfta toppen som Fuel skriver.
              Och då börjar det lätt rulla iväg

              Nej motor sitter bäst kvar i bilen.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Någon bra billig sida ebay el nåt där man kan få tag på allt som behövs. Slipning kommer att kosta 2500:- arbete gratis Bara delar som kommer att behövas...

                Comment


                • #9
                  Börja med att riva och hitta felet, köp ingenting förrän du är hundra procent säker på vad som är fel. Är det allt för allvarligt kan det löna sig med att byta motor.

                  Visar det sig vara toppen så kan jag helt klart rekommendera broms och toppservice i segeltorp. De gör ett seriöst jobb och kostar därefter.

                  - - - Updated - - -

                  Såg bara nu att du bor i anderstorp, borde finnas någon seriös motorbyggare där
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #10
                    Jag har 2 st mekaniker chefen och hans ena anställda som går i pension snart, han kör rally och har varit med länge var han som hörde oljudet direkt.
                    Så arbetet är gratis, blir säkerligen ett vinterjobb då bilen ska ställas av lite tidigare än tänkt...
                    Jag återkommer när det är klart.
                    Beg motor köper jag inte man vet inte vad man får och det är dyrt.mek gubben sa att det nog inte är så farligt
                    Återkommer när jag vet mera om nån månad.....
                    Tack

                    Comment


                    • #11
                      Någon som vet vilken packningsats som det är?
                      OEMNR FIAT 71711518 el 71711517

                      http://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Coupe...4AAOSw~oFXJGz9
                      http://www.ebay.co.uk/itm/Full-Gaske...AAAOSwNRdX~XPU
                      Vilken av dessa 2 är det???

                      Comment


                      • #12
                        UPPDATERING...
                        Har plockat ner och har haft den inne på reparation.
                        Den som fixade motorn sa att han inte hittade några fel mer än att avgasventilerna var sotiga som fan.
                        Det gjorde ju inte saken bättre för nu har ju inte felet åtgärdats väl?
                        Ville att han skulle hitta någon ventil som var kass.
                        Tätningar fick han nya och dom har han satt dit.
                        Så nästa steg blir fotogen på kolvarna och se om kolvringarna läcker sen är det slut på ideer om vad som kan vara fel.
                        Jag vill ju inte att vi sätter dit allt och att jag får dåliga värden på cylinder 4 igen USCH...
                        Några ideer, någon????

                        Comment


                        • #13
                          Kolvringar är kända för att ha gått med höga ladd. Du kollade inte detta innan du rev motorn?
                          Klassikern olja i cyl o komptest för att se om det är ringarna eller ventilerna.
                          (om kompet går upp efter oljan är det ringarna)
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Kollade inte det nej. Men jag hoppas att det inte är ringarna för då måste hela motorn ur och oljetråg mycket mer arbete. Dock så är det inte jag som gör arbetet men tråkigt...

                            Comment


                            • #15
                              Ok man kan inte ta ut kolvarna nedåt bara med tråget borta?
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X