Announcement

Collapse
No announcement yet.

styrväxel Brava 1,6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • styrväxel Brava 1,6

    Tjena. Har uppstått ett litet oljud från framvagnen. Beställde en inre styrled/ styrstag, tänkte att det var felet. Men när jag hade monterat bort damasken så visade det sig vara glapp i själva syrväxeln. Kollade på reservbilen men det var samma sak där. Tydligen ganska vanligt. Tittade lite på meca och de andra nasarna men med dessa priser kan man nog glömma en ny sådan. Googlade lite och såg att det fanns nya bussningar till vissa TRW styrväxlar, men så klart inte till min 97:a. Ngn som vet om ngt företag som pysslar med liknade saker. Kan ju inte skrota bilen då den är riktigt bra rostmässigt och chassimässigt annars.
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

  • #2
    eBay is your friend.

    http://www.ebay.de/itm/Lenkgetriebe-...QAAOSwbYZXWCEz

    77 Euro + 10 frakt.

    Har själv en läckande styrväxel på Maran och räknar med att få byta hela. Jag har inte hittat några renoveringssatser.
    Det är ju en hel trave med brickor, bleck och prylar i en packning i ett hydralsystem som ska klarar flera hundra bars tryck.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tjena! Tror att bildelaronline24 var billigare på styrväxlarna faktiskt. Det är väl en växel utan servo den du länkar till?
      Min tyska är inte så bra . Var lite inne på en sån faktiskt. Min servopump fuktar lite så den är väl också på g.
      Jag var bara osäker om en växel utan servoassistans passar, vet att dom har olika styrleder. Sen fanns det två styrväxlar att välja på beroende vilken vxllåda man har( C512 eller C513) har sökt men inte kommit till klarhet med detta. Bilen ligger i en brytpunkt. Om ngn inte har ngt för sig så har bilen chnr 18200004375745 Som sagt så vet jag inte när bilen är tillverkad.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #4
        Hej igen!!
        Nu har jag botaniserat lite i styrväxlarna. Det viktigaste är att man får rätt fäste för växellänkaget som sitter på styrväxeln. Vad jag vet är det två olika fästen. En med en rak pinne och en med kula. Den med kula verkar sitta på bilar utan servo och med mindre motorer samt en annan växellåda. Har man 1,6 lit 16v och uppåt så verkar det vara pinne. Såg detta i Verkstadshandboken i ett tidigt skede, efter lite internetgooglande så verkar det stämma. Ang olika styrleder så verkar vanligast vara den lite svängda leden med M12 i gängan på svenska bilar.


        När det gäller Servo eller inte, så råkade jag ut för att min styrväxeln sprack i hydrauliken här om dagen. Plockade bort allt runt omkring och har kört så nu, lite tung i styrningen, men inte alls så trögt som jag trodde det skulle vara. Men det känns som om jag får nog investera i en ny hydraulisk styrväxel då bes är på gång. Såg att det fanns av märket Lauber för runt 2260:- hem till dörren. Helt klart prisvärt.

        Min utbytes servopump läcker lite också, den har väl ngt år på nacken visserligen. Ngn som vet om det går med en vanlig packbox vid remskiveaxeln?? Den som sitter där är märkt med "High temperature" Har aldrig sett detta på Ngn packbox därför funderar jag. Annars fanns det en servopump för runt 1100:- Kanske lika bra att satsa på det?
        Last edited by alfamats; 2 April 2017, 19:01.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Puhh! Nu är delar beställt, styrväxel, servopump och två styrleder för det facila priset 3600:-
          Blir skoj att tillbringa påsken med detta. Trång är bara förnamnet. Återkommer om jag kommer ihåg att fota.
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment

          Working...
          X