Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett besök hos Fiat ÅF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett besök hos Fiat ÅF

    Lite spridda tankar kring Fiat och dess återförsäljare...

    Sen ungefär en månad tillbaks har jag varit på jakt efter ny bil, då jag kör mycket stadstrafik och framförallt i köer vill jag gärna en snål bil med automat. Min Civic Type-R kan inte sagas uppfylla dessa kriterier

    Jag kollade på Fiats hemsida men kunde inte hitta någon bilkonfigrator (ett måste känner jag idag). Istället tog jag mig till Torvalla bil i Sätra för att kolla närmre på nya 500an. Efter några minuter fick jag tag i en försäljare, då jag hade lite olika frågor kring bilen. Han kunde inte svara på om det var möjligt att få xenon på en icke-Abarth 500a och vid frågan om vi kunde sitta ner och bygga en bil på datorn så var svaret att de inte hade något sånt program, kanske finns det på hemsidan Det ända som fanns var ett A4-papper där lite extrautrustning tillsammans med priser fanns listade, bl a xenon

    För mig är hela grejen med 500an att man helt kan välja färg, inredning och blanda ganska vilt (t ex olikfärgat tak) och därmed få en helt unik bil. Men utan konfigrator är det helt omöjligt att pussla ihop något sådant. Tilläggas bör att t ex Fiat.dk har en fungerande konfigrator. Att översätta och anpassa priser samt utrustning borde inte vara något jättejobb.

    Jag fick provköra en 500a och hade inga större invändningar mot den, men avsaknaden av konfigrator fick mig faktiskt att hoppa. Jag vill bygga min egen bil och se hur den kommer se ut, samt veta kostnaden. Nu har jag beställt en Toyta Yaris, tråkig bil javisst, men man måste ge att Toyota helt fattat det här med försäljare och presentation av bilen.
    Last edited by Putt; 3 November 2016, 13:23.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Man kan inte förvänta sig bättre från Torvalla bil, varje gång man ska prata Fiat med de så verkar de så ointresserade, känns som att man gett de smäll på käften när man nämner Fiat. Däremot ska man inte klandra Torvalla för avsaknad av konfigurator det får Fiat Sverige svara på och jag håller med det är kasst att det inte finns en på svenska sidan.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Till Torvallas försvar ska det sagas att säljaren var trevlig, däremot ingen jättekoll på prylarna tyvärr.

      Fiat Sverige ska lastas för att det inte finns någon konfigrator. Ska ärligt säga att det var mer än bara avsaknaden av konfigratorn som fick mig att välja bort Fiat, men just den saken gjorde att jag helt tappade intresset.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Fiat Sverige har väl samma sorts dragningskraft som Fordonslinjen på Gymnasiet tyvärr. Fördjävligt.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Japp, tycker det är jäkligt kasst skött av generalagenten i Sverige, både på Fiat och alfa romeo. Syns man inte så finns man inte, dålig uppdaterade Facebooksidor. Dåliga hemsidor där det knappt finns någon information om bilarna man säljer. Verkar ibland som man inte vill sälja bilar. Och ingen bättring verkar komma heller.

          Comment


          • #6
            För att förtydliga problemet:

            Utrustningslistan från Torvalla:
            Click image for larger version

Name:	500.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	252735

            Prisvärd läderklädsel..

            Broschyren för 500 på Fiats hemsida; http://docs.fiat.se/Broschyrer/nya500/

            Och prislista; http://docs.fiat.se/Prisoversikt/nya500prisoversikt/

            För att bygga ihop en bil måste man tydligen kolla i en av broschyrerna, visualisera hur bilen kommer se ut, se upp så att färg och inredning inte "krockar" och inte kan väljas tillsammans, sen räkna ihop totalpriset. Tur att det bara finns ett motorval

            Ni som köpt 500 ny, hur har ni gjort?
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Jag känner väl inte att det behövs en sån där figurator för min egen del men håller med om att det inte kan kosta skjortan att göra en svensk variant av den danska..!

              Tyvärr är det väl så att Fiat Sverige inte dräller av folk som brinner för märket utan man har en hygglig utbildning och därför har man fått jobbet och en hygglig lön men
              ungefär där försvann det roliga...! Finns rätt många som hade varit mer lämpliga att driva det hela men sannolikt saknar den rätta utbildningen..
              captainmorgan

              Comment


              • #8
                Originally posted by captainmorgan View Post
                Jag känner väl inte att det behövs en sån där figurator för min egen del men håller med om att det inte kan kosta skjortan att göra en svensk variant av den danska..!

                Tyvärr är det väl så att Fiat Sverige inte dräller av folk som brinner för märket utan man har en hygglig utbildning och därför har man fått jobbet och en hygglig lön men
                ungefär där försvann det roliga...! Finns rätt många som hade varit mer lämpliga att driva det hela men sannolikt saknar den rätta utbildningen..
                Nä, konfigrator kanske inte är en dealbreaker för alla. Men just 500 har ju som en av sina viktigaste USPar (unique selling point) att man ska kunna anpassa den helt efter eget tycke, därför känner jag att den är extra viktig just här.
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Känns dock som dom flesta som köper en Fiat 500 väljer en lagerbil och inte beställer en själv. När jag beställde min abarth hösten 2014 var det lite samma problem, dock hade dom tryckt upp en bra katalog där man såg alla tillval och vilka man kunde kombinera. Men ja, hade alla biltillverkare haft samma konfiguration som Porsche så hade det varit toppen

                  Comment


                  • #10
                    Kan inte annat än att hålla med er andra om att Fiat Sverige är under all kritik. Allt som har med deras hemsida att göra är under all kritik. Den visar fel bilar, innehåller nästan ingen information och ger ett ganska uppgivet intryck (den innehåller dessutom massor av faktafel). MEN jag vill också passa på att ge beröm till vår ÅF här i Umeå. Visst har det varit lite si och så med en del saker under de åren jag har haft med dem att göra men jag upplever ändå att de verkligen vill att man ska bli nöjd och att de försöker så gott de kan när man har någon fråga. Självklart är det lättare för dem att få fram bilder och information om de andra märkena de säljer när man på 2sekunder kan surfa in på märkets hemsida och se exakt vad man letar efter men jag tycker ändå att de gör ett bra jobb som Fiat-ÅF och förtjänar lite cred här på forumet!

                    Bra service ska belönas tycker jag

                    Comment


                    • #11
                      Click image for larger version

Name:	082391-green-jelly-icon-business-thumbs-up.png
Views:	22
Size:	51.0 KB
ID:	252778
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment

                      Working...
                      X