Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat x1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat x1/9

    Hej!
    Provkörde en x1/9 i går. Har länge tyckt att det verkar vara en lockande sommarbil. Måste tyvärr säga att provturen inte gav mersmak. Styrningen var tung som på en Saab 99 med punka på framhjulen. Borde väl vara ganska lätt på en mittmotorbil, även utan servo? Växellådan inexakt, särskilt fyran var svår att hitta och ettan osynkad enligt säljaren (1980 års modell). Ska det vara så här?
    Magnus
    Marea Weekend 1,6 -01

  • #2
    Eftersom den inte är tillverkad igår utan som senast 1989 kan ju mycket ha hänt. Hjulinställningar kan ha blivit ogjorda tusen gånger om och leder i länkage utslitna/osmorda. Ettan är synkad f.ö.

    Läs gärna på lite mer om gamla entusiastbilar i allmänhet och X1/9 i synnerhet, och provkör fler exemplar!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jaa, det där med osynkad etta lät osannolikt, typ engelsk 50-talare. Säljaren verkade inte särskilt kunnig och är nog inte någon Fiat-entusiast. Pratade om att köpa en BMW 630...
      Magnus
      Marea Weekend 1,6 -01

      Comment


      • #4
        Om den är tungstyrd står hjulen åt pipan.
        Fördelen med X1/9 jämfört med de flesta andra "old-timers" är att i princip ALLT finns att köpa till den. Det var redan från början en kultbil, särskilt i USA.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Styrningen ska inte gå tungt, lådan kan vara lite trög på 3an och backen men inte 4an. Nånting måste ha varit skumt med den där.
          JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

          Min X1/9-sida


          Skaffa Firefox nu!

          Comment


          • #6
            Och bromsarna tog inte förrän längst ner mot golvet, trots att ok, skivor och belägg var helt nya. Ja, det var något skumt, synd för den var helt rostfri.Jag ser mig om efter en annan
            Magnus
            Marea Weekend 1,6 -01

            Comment


            • #7
              En annan tumregel med italienare är att rostfritt går före mekaniskt felfritt.. Rost är så oändligt jobbigare att fixa.
              Bromsar är en sån grej som nog är rätt enkelt fixat. Men som du beskriver verkar bilen i övrigt ngt av ett projekt, nu när det ändå finns finfina X1/9 till låga priser.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X