Page 5 of 5 FirstFirst ... 345
Results 81 to 91 of 91

Thread: Nybliven lycklig (eller olycklig ) coupe ägare med frågor

Registered User Glon's Avatar
    Japp det blev en givare från skroten för 300kr +frakt, kommer väl imorgon eller övermorgon. Får testa då.
    Återkommer med rapport när jag provat.

Atmosfärstrycksgivaren kom idag så jag bytte den och felkoden gick att radera och mätvärdet levde igen jippieho!!. Tack för goda råd.
    Men tyvärr försvann inte dykningarna på tomgång, efter ytterligare en stund dök en ny skojig felkod upp denna gång larmade airflowmeter alltså LMM . Men fortfarande ingen motor lampa, hur ser den ut förresten ? Har bara en italiensk instruktionsbok samt verstadsmanualen (har iofs inte gått igenom hela)
    Lampan som ser ut som en spridare blinkar fortfarande ibland.
    Får väl börja med att göra rent LMM först

Freddan hade ju gjort en förteckning över varningsindikeringar mm men den länken fungerar inte, går den att komma åt någon annanstans?

Glenn

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Hehe, "spridarlampan" är lampan för motorfelkod.
    Kolla bland GDS-guider, där finns en guide för rengöringen.

Edit:
    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...156#post114156
    Last edited by per; 16th August 2017 at 11:18.

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Det kostar väl inget att prova rengöring även om jag är rätt säker på att det inte hjälper. mht att det med all säkerhet är ett elektriskt fel (intermittent kortslutning i elektronikkretsen).
    Tänk dock på att inte vidröra det tunna blecket med någonting. Det är keramiskt och oerhört lätt att spräcka.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Coupe 20VT -97 räserbil, Uno Turbo -89 blivande rejsbil, Uno Turbo -88 restomod, Ritmo 105TC, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63, Marea 20v bruksbil.

Jag struntade i rengöring och beställde en ny istället.
    Frågan är om monteringsläget påverkar livslängden? skulle det kunna bildas kondens på själva givardelen (efter körning när bilen står och kallnar) som sedan rinner ned och tränger in i sockeldelen? givaren satt på undersidan av insugsröret. ska den sitta så?

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Kontakten och därmed givaren sitter normalt ungefär rakt framåt dvs 90 grader. Givare ska aldrig sitta på undersidan, t.ex. lambda.
    Så mycket kondens blir det nog inte just där men de gaser från vevhusventilationen som mynnar nära turbons inlopp kan bidra till att det efter många år kan lägga sig en tunn film över värmekroppen (tunna bladet) som isolerar lite.
    Därav tipset om rengöring. Men det kan inte skapa den felkod om avbrott/kortslutning som du fick.
    Men vrid upp plaströret så att det inte sitter i botten.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Coupe 20VT -97 räserbil, Uno Turbo -89 blivande rejsbil, Uno Turbo -88 restomod, Ritmo 105TC, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63, Marea 20v bruksbil.

Problemet är att Fiat ibland inte räknat med vissa fel, t.ex att folk skulle montera oljiga sportfilter som med tiden påverkar mätvärden från luftmassemätaren. Man har liksom räknat med att folk följer serviceschemat och monterar original pappersfilter.

Så det finns helt enkelt ingen felkod för "skitig LMM" utan den kan t.ex. peka på "felaktig lambdasond" (och få folk att i onödan byta den). När det istället handlar om felaktig soppablandning pga skitig LMM.
    Kan personligen t.o.m tänka mig att du kan få felkod om avbrott...

Till skillnad från TurboB menar jag igen att det är klart värt en så enkel procedur som rengöring av LMM, man har inget att förlora och det har hjälpt förr.
    En ny kostar dessutom en hel del som du kanske märkte!
    Last edited by per; 17th August 2017 at 15:46.

Idag gjorde jag en snabbfix för att kunna vara med på ett motorevenemang här här i Lidköping som kallas Hjulafton där allt som går på hjul eller har med motor att göra visas upp och körs med, gokart uppvisning ,trial uppvisning drifting, streetrace
    Tändkulemotorer, powerboats på Lidan, sportbilar, USA bilar, MC, mm.

Nå ja iallafall så gjorde jag rent lmm och körde ner till "stan" och det gick bra men när jag kom hem och lät bilen stå på tomgång fanns dykningarna fortfarande kvar, så jag antar att lmm är defekt trots allt.
    Har dock inte kopplat upp mot Multiecuscan.

Så himla dyr var inte lmm men då köpte jag bara själva mätsonden inte röret . Ca 430kr inkl frakt. Köpte från Spanien, vet inte vilken kvalitét det är, kanske är skit, men tänkte iallafall prova. En komplett Bosch original med rör och allt låg på 1600kr-2000kr såg jag.
    Vi får se. Den dyker upp om 1-5 arbetsdagar

Atmosfärstryckgivaren var definitivt kass, när jag bytt så skakade jag lite på den gamla och hela innanmätet var loss och skramlade runt inne i plastkapslingen.

Har du gjort rent tomgångsmotorn..?
    Kan ha missat det i denna långa tråd isf.

Längesedan jag pickade tangentbord här. Har gjort rent tomgångsmotorn enligt rekommendation av Per och det behövdes, mycket goja var det i den, och rengöringen verkar ha gjort nytta . Bytte inte till nya lmm ( den jag beställde från Spanien såg misstänkt "Kinesisk" ut, den var inte likadan som bosch med keramiskt element utan en med kylda motståndstrådar )passar gör den nog men nu går ju bilen bra så originalet får sitta kvar.
    Har också hunnit besikta och enda anmärkningen var på reflexer bak men besiktnings killen var schysst och skrev " fattas på en sida, hade han skrivit båda sidor hade det blivit ombes. Var också lite nervös för att de skulle gnälla om avgasröret och ljudet men det enda han sa när han såg racekatten var " jaha ja det förklarar att det tog lite tid med avgasprovet".

Kul att läsa!