Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybliven lycklig (eller olycklig ) coupe ägare med frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by per View Post
    Hur många motorfästen är lossade?
    Vet iaf att vi fick vara rätt våldsamma med en träpåle för att få loss vattenpumpen (eller om det var spännhjulet)
    från sina pinnbultar.
    Vattenpumpen sitter med två korta insexbultar så det måste varit spännrullen som jävlades för dig också.
    Har lossat alla motorfästen, motorn hänger nu i två kedje-taljor.
    Om det hade gått att få ur undre gaffeln på främre motorfästet vid ac-pump och generator så hade jag kunnat hissa upp motorn högre i den kanten då hade det gått lätt, men det går ju inte.
    Hur långt kan drivaxlarna tryckas ihop? Känns nästan som om drivaxeln på vänster sida har gått i botten och inte går att få i hop mer.
    Det handlar om millimetrar som saknas.

    Eller ska man ta spännrullen neråt och sänka den sidan och lyfta i växellådan. Jag börjar få ont både om ideér och tålamod.

    Comment


    • #62
      Inte nog med att det är krångligt jag har nån grön liten jävel som gömmer alla verktyg hela tiden dessutom.
      Jag ger snart upp och går in å gräver ner mig i en back öl istället, man tänker ju så bra då.

      Comment


      • #63
        Yees jag fick loss den men det krävdes att jag släppte på A-armen på vänster sidan för att kunna flytta det allra sista.
        Har ni andra gjort det utan att göra detta ??

        Comment


        • #64
          Enda negativa med att jag lyckades få loss spännrullen är att jag gick miste om gravölen.
          Men å andrasidan kan jag ju fira istället!

          Några bilder på dagens meck:

          Också en bild på den där som gömmer mina verktyg, han var inte grön bara lite svart i facet.
          Click image for larger version

Name:	IMG_0969.jpg
Views:	1
Size:	60.4 KB
ID:	253184
          Attached Files

          Comment


          • #65
            Har fått ihop det mesta idag lite plock kvar imorgon.
            Har också funderat på det här med kamremsbytet och kommit fram till att egentligen kan man skita i allt som har med kamaxellägen tdc och annat att göra så länge man har en gammal hel rem på remskivorna, man kan byta remmen i vilket läge som helst så länge man håller ordning på antal tänder mellan dreven i det läge man har ställt motorn i, dvs bara märka remmen och dreven som sitter på och sedan överföra det till den nya remmen. Det kan ju inte bli fel förutsatt att man fått rätt rem då förstås och låst fast det hela på något sätt så att det inte flyttar sig medans man håller på. Rätt eller fel ??

            Comment


            • #66
              Javisst. Bra jobbat!!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Som jag förstått bör man inte göra så då olika toleranser kan göra att vev och kamaxel inte blir rätt synkade? Någon som provat kanske kan ge mer input.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #68
                  Hej hej Ante.
                  Det jag menar är att egentligen så har man ju ändå ingen justermån, remmens tänder har ju samma avstånd och kamaxlar drev och vevaxel bara ett "rätt"läge i förhållande till varandra det enda som skulle kunna sabba det för dig är om någon komponent flyttas ur sitt läge så du får en hel tands förskjutning. Inställningen handlar inte o tiondelar eller hundradelar så länge man inte börjar lossa på kamdrev och ändra på deras läge mot kamaxlarna och det går efter vad jag förstått endast att ändra på insugskammen. slå mig på fingrarna nu om jag är helt ute å cyklar.

                  Comment


                  • #69
                    Här slås ingen på fingrarna. Jag har "hört" att det inte funkar så bra på coupen det sättet. Många motorer med variabla ventiltider funkar på samma sätt som coupen idag, dvs utan märkningar och lösa kamdrev. Gissar att det är av en anledning.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #70
                      Hej igen kamremsbytet klart, verkar blivit rätt också har kört några mil utan problem. So far so good.
                      Nu ska det i ny olja och filter+ nya tändstift. Köpte NGK BKUR7ET efter era rekommendationer här på forumet.
                      Bra tips också här om sparkplugs.co.uk det sparade mig 190 sek mot mekonomens pris.

                      Och nu ännu en fråga hur mycket sjunker oljetrycket på era fina sportvagnar när de blivt varma? Vad är normalt?
                      Och nu en till fråga, på min cuppe sitter pysventil monterad hur känslig är en sådan? Alltså hur stor skillnad gör tex ett kvarts varv tror ni. Har fegat lite och inte vågat prova

                      Och vad händer om man skruvar upp trycket för högt. Kaaaboom eller??

                      Tack förresten för visat intresse.
                      Last edited by Glon; 3 July 2017, 22:09.

                      Comment


                      • #71
                        Härligt, starkt jobbat!
                        Vägrade köra med pys själv, lite för bonnigt.. Har du GTEC chip el likn? Jag skulle nöja mig med detta isf.
                        Trycket berodde lite på olja, men med Mobil1 5w-50 hade jag ca 2.5bar på tomgång varm.
                        Bankörning en riktigt varm dag ned till drygt 2bar.
                        Last edited by per; 4 July 2017, 01:59.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #72
                          Hej igen !
                          Tänkte höra med er här om ett litet problem jag märkt på coupén nyligen, när den den är varm och står på tomgång så tappar den varvtalet emellanåt och nästan dör men den åter hämtar sig efter ett ögonblick och så går det en stund och så samma visa igen, någon som känner igen detta?
                          Har även fått en blink på insprutar varningen ibland.
                          Kopplade upp den mot multiecuscan idag och det enda larmet jag fick var inlet manifold pressure sensor ,short to ground så jag började leta efter tryckgivare på plenum men hittade ingen sådan tingest ej heller i verkstadshand boken. Finns sådan givare på coupén ??
                          Har hällt i en flaska STP insprutningsrengöring sist jag tankade, tänkte att det kanske var skit i någon av insprutarna, har knappt kört den sedan dess så jag får väl vänta och se om det hjälper.



                          Glenn

                          Comment


                          • #73
                            Det här är själva poängen med att ECUn lagrar felkoder!
                            MAP sensorn är en svart liten fyrkantig plastmoj som sitter monterad precis mitt på torpedväggen bakom insuget och är anslutet med vakuumslang.
                            Kan vara oxidbildning på kontakten men felet är intermittent och det är en halvledarkomponent så mycket talar för att den håller på att ge upp.

                            Nån här kommer säkert föreslå att göra rent tomgångsventilen som är ett vanligt fel. Men med felkoden du har så lär det inte räcka.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #74
                              Tack för svar ska ta en titt på den snarast. Finns det något annat namn på den ? Jag hittar den inte i verkstadshandboken, i den står det i kapitlet för bränslesystem om luftmassemätare varvtalsgivare knacksensorer lufttempsensor och trottelpositionsgivare men inget om tryckmätning i insuget.
                              En tryckgivare för atmosfärstryck har jag sett att det finns.
                              Jag får ge mig ut imorgon och leta.
                              Finns Mapsensorer fortfarande att köpa?
                              .

                              Comment


                              • #75
                                Jag var ute och kollade på min 20vt och det är inte en MAP-sensor som är kopplad till plenum utan den mäter bara lufttrycket ute, dvs som du noterat Atmosperic pressure sensor. Men felkoden verkar gälla den i alla fall.
                                16vt däremot har en Manifold Absolute Sensor (MAP) eftersom det är ett speed/density system till skillnad från Bosch Mass Air Flow.

                                eBay is your friend, annars är det en standardkomponent som sitter i ett antal bilmodeller bla en massa Audis.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X