Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 16vT 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupe 16vT 4x4

    Hej
    Jag har precis satt ihop en fiat coupe med lancia dedra drivlina.
    Som alla gamla fiatar så har bilen sin beskärda del elfel.
    Så jag undrar om någon sitter på ett komplett elschema till en 16vT från 94.

    MVH
    Eric Lycke

  • #2
    Trodde det var gamla Alfor som körde med elfel, men visst jag hade nog nåt på Argentan i mitten av 90-talet.

    Här är handboken, vill minnas att den innehåller elscheman.

    http://italiancarsclub.free.fr/Centr.../fiat%20coupe/
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för hjälpen med schemana.
      Jag skall ta några bilder nästa gång jag är i garaget.
      Dock inte mycket att se.
      Det enda som syns är en kardan och en slutväxel i bakvagnen.
      Samt en ny tank.

      MVH
      Eric

      Comment


      • #4
        Elementärt!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Hej
          Har någon koll på var diagnos uttaget för airbagsystemet sitter? Jag har en lysande airbaglampa.
          Sen har jag även en lysande motorlampa och motorn går bara att varva till 4000. Någon som har en bra ide?

          Annars så går den bra och sladdar fint med alla fyra hjulen på isen.
          reg besikting den 1:a februari.

          MVH
          Eric

          Comment


          • #6
            Kolla bakom mittkonsolen, typ bakom stereon. Där sitter styrboxen för airbagen och jag vill minnas att 3-pin diagnosuttaget finns där. Gul sladd om jag minns rätt nu.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Hej
              Läste en massa felkoder ur motorstyr.
              Någon som har en lista på vad dom betyder och vad det kan vara för fel.
              101 tomgångsregulator
              202 sekvens signalmönster
              204 styrdonsfel eprom
              208 styrdonsfel eeprom
              210 insignal automatlåda
              102 bränsleblandning
              104 lufttempgivare
              108 knacksensor
              110 givare kylvätsketemperatur

              Jag gissar på att allt detta inte kan vara fel. Bilen går men varvar inte över 4000.
              Jag körde bilen från umeå till stockholm när jag köpte den och då gick den men motorlampan tändes då och då.
              Nu lyser den konstant.

              Några bra råd?

              Fick ingen kontakt med airbagen.

              MVH
              Eric

              Comment


              • #8
                Hade någorlunda samma fel på min och lämnade styrdonet på OBD tuning ( dem finns i Stchlm bla. ).
                Efter borttagning av trimchippet och inmatning av orig. mjukvara försvann alla felkoder och bilen går som en dröm, varvade inte över 4000 heller bla.
                Fiat Barchetta 98'
                Fiat Coupé 16VT 94'
                Fiat Stilo 1.6 Dynamic 02'

                Comment


                • #9
                  Hej
                  Finns det någon som har programmet "Fiat ECU Scan"? Det verkar inte gå att hitta längre på nätet.
                  Sen undrar jag om någon har ett orginal chip till en Fiat coupe 16v turbo -94 som man skulle kunna få kopiera för en rimlig slant.

                  Jag har fortfarande inte löst att motorn inte varvar över 4000. Felkodslampan lyser. Jag har kollat att kamaxelgivaren fungerar och ger signal.

                  Nu är den i alla fall påställd och rullar. Skall besöka Via bil på södermalm på måndag och få felkoderna ur ECU och airbag utlästa.

                  MVH
                  Eric Lycke

                  Comment


                  • #10
                    ..
                    Originally posted by Ericl View Post
                    Hej
                    Finns det någon som har programmet "Fiat ECU Scan"? Det verkar inte gå att hitta längre på nätet. - Ja
                    Sen undrar jag om någon har ett orginal chip till en Fiat coupe 16v turbo -94 som man skulle kunna få kopiera för en rimlig slant. - Ja, både Coupe och 155Q4

                    Jag har fortfarande inte löst att motorn inte varvar över 4000. Felkodslampan lyser. Jag har kollat att kamaxelgivaren fungerar och ger signal.
                    Men ger den tillräckligt stark signal så att ECUn triggar vid höga varv? Annars behöver du två nya tändspolar

                    Nu är den i alla fall påställd och rullar. Skall besöka Via bil på södermalm på måndag och få felkoderna ur ECU och airbag utlästa. - Hälsa Robban

                    MVH
                    Eric Lycke
                    Last edited by TurboB; 27 January 2017, 16:54.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #11
                      Hej
                      Jag skall hälsa Robban. Han är mycket hjälpsam och trevlig. vem skall jag hälsa ifrån?
                      Kan du berätta mer om varför du tror att det är spolarna?
                      Det klipper ju så ecakt vid 4000 oberoende av last på motorn. Om splolarna började bli dåliga så borde ju problemet vara mer kopplat till densitet i cylindern och inte ett varvtal. Eller känner ECU:n av spolen på något sätt?

                      kall jag fråga dig om mjukvara och chip?

                      MVH
                      Eric

                      Comment


                      • #12
                        Click image for larger version

Name:	20170115_154852.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	252866Click image for larger version

Name:	20170115_154914.jpg
Views:	1
Size:	115.4 KB
ID:	252867

                        - - - Updated - - -

                        Här syns bakaxel kardan avgasrör och tanklåda.

                        Comment


                        • #13
                          Utvecklade svaret lite ovan.
                          Safety mode slår till vid exakt 4000 varv. Och det gör den när den inte triggar på kamgivarsignalen eller upptäcker misständningar.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            Du har PM.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Man gillar ju bilderna!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X