Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ordna lite med Punto GT:n.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ett långskott...
    Har börjat shimsa in ventilera och jag lider brist på lite mindre storlekar. Typ 3.00-3.15.
    Finns det någon vänlig själ här på forumet som skulle kunna tänka sig att låna ut lite shims?
    Bara så att jag kan ta reda på dom slutliga tjocklekarna.
    Tänkte köpa dom nya.
    Ha en trevlig helg allesammans.
    //Stefan

    Comment


    • #92
      Kul att höra att du är igång igen! Jag säljer en del olja till en kille som är duktig på att mappa i Vallentuna. Sympatisk och hjälpsam. När vill du ha det gjort? Observera att han är rätt fullbelagd när vi närmar oss säsong. Han kan de flesta system. Säg till när du vill ha det löst så tar jag upp det med honom. Ju mer jobb du gjort innan med alla givare osv. desto mindre tid behöver han och följdaktligen ju billigare blir det. Bra att du i så fall har avvägt alla delar såsom kam turbo intercooler kylning osv. så att du slipper åka dit fler gånger.

      /Fredrik
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #93
        Yes!! Äntligen!!

        Det är ju lite pyssel kvar...
        Men gissar slutet på maj början på juni.
        Jo jag tror jag fått ihop en bra combo av mods, det råder dock lite delade meningar om spridarna(315cc) och btr:en (3,5bar) räcker till. Vad tror du?
        Likaså fmic:n, du har ju sett den...
        Lägg iväg ett pm med nummer och mejl så kan vi surra lite.
        //Stefan

        Comment


        • #94
          Gör som jag och lägg dubbla kamhuspackningar så kan du använda "tjockare" shims och slipper eventuella problem med frigång mellan kam och ventilkopp (kamnocken kan slå emot kanten på koppen om shimset är för tunt).

          Comment


          • #95
            Smart!
            På ett par ventiler är jag nere på 3,50 mm och det är inte mer än 0.04 i spel. Samtidigt så skiljer det ganska mycket mellan ventilerna.
            Kan det bero på att sätena är frästa olika mycket?
            Tack för tipset Johnny!

            Comment


            • #96
              En liten återkoppling...
              Så här ser ventilspel och shimsningen ut för dagen. Så jag har lite att plocka med...
              (Ventilspel i ringarna och shims under)Click image for larger version

Name:	20190310_155444.jpg
Views:	1
Size:	103.2 KB
ID:	254844

              Comment


              • #97
                Kan bli problem med frigång eftersom du måste ner i tjocklek på de flesta ventilerna för att få rätt ventilspel.

                Comment


                • #98
                  Det känns lite som att hur jag än gör så blir det inte 100.
                  Lägger jag på 0,8 vilket en packning bygger så måste jag upp 5,10+ shims alt ner 2,80...

                  Comment


                  • #99
                    Gomorron Gubbs!
                    Ytterligare en fundering, är det möjligt att man riskerar att kamnocken tar i kanten på lyftarkoppen när det finns 2,80mm shims att köpa till motorn?
                    Kanten är 3,10mm.
                    //StefanClick image for larger version

Name:	received_266818957599662.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	254846

                    Comment


                    • Man har nojjat loss lite vad det gäller shims! Click image for larger version

Name:	20190312_182958.jpg
Views:	1
Size:	86.2 KB
ID:	254847

                      Comment


                      • Det går inte fort men det går sakta..lol
                        Nu har jag lyckats hasa mig ut till garaget igen..
                        Stötte på en del bekymmer senast så jag bara idiottröttna på allt vad Fiat och GT hette, men nu så börjar lusten komma tillbaka.
                        Det som hände var att jag hade i princip muttrat ihop hela motorn och började shimsa in ventilerna när det visade sig att alla avgasventilerna var för långa??? Förmodligen har det vid ett tidigare skede tagits ur för mycket virke i ventilsätena, så efter mycket om och men har jag lyckats få tag på en helt my topp. Så då kör vi igen.
                        Ny topp, nya toppbultar och nya packningar.
                        Jo jag vet varför kronan är rund!!Click image for larger version

Name:	20210213_162645.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	255631Click image for larger version

Name:	20210213_162919.jpg
Views:	1
Size:	98.5 KB
ID:	255632

                        Comment


                        • Synd att man inte var lite mer observant när man piockade isär grejerna...
                          Men vem faan kunde tro att någon varit och filat på ventilskaften.Click image for larger version

Name:	20210213_211744.jpg
Views:	1
Size:	44.0 KB
ID:	255633

                          Comment


                          • Usch, och det var inte ens seriöst gjort.
                            Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
                            Alfa Romeo 147 2,0 TS

                            Comment


                            • Haha å jävlar...
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • I väntan på lite beslut som skall tas så har jag börjat muttra ihop den "lille Gule".
                                Inte så himla mycket som skall göras, i med motorn, se till så den går som den ska samt byta skivor och ok fram.Click image for larger version

Name:	20210321_152559.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	255695Click image for larger version

Name:	received_472225047246517.jpg
Views:	1
Size:	93.8 KB
ID:	255696Click image for larger version

Name:	received_1149608378818296.jpg
Views:	1
Size:	107.5 KB
ID:	255697

                                Comment

                                Working...
                                X