Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ordna lite med Punto GT:n.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Skulle behöva tips på fett/olja/annat smörja nu när det börjar bli dags att montera ihop motorn.
    Tack på förhand.

    Comment


    • #62
      Sådär!
      Den blev blå... lite rinningar, men va fan. Det var det från fabrik åxå.
      Så nu börjar det snart bli dags för att starta ihopsättningen. Det ska bli riktigt, riktigt roligt. Click image for larger version

Name:	20170907_172105.jpg
Views:	1
Size:	113.3 KB
ID:	253317Click image for larger version

Name:	20170907_171955.jpg
Views:	1
Size:	93.6 KB
ID:	253318Click image for larger version

Name:	20170907_171712.jpg
Views:	1
Size:	116.2 KB
ID:	253319

      Comment


      • #63
        Det syntes på den gamla bilden att cylinderloppen var förstörda så jag förstår att motorfirman vill borra om. Verkar vara nån som handhenat med sån där 3-armad Biltemagrej i borrmaskinen. Funkar kanske på en gammal gräsklippare men är ett utmärkt sätta att sabba ett motorblock.

        Vid monteringen behöver du lite sånt här http://www.ebay.co.uk/itm/Driven-Rac...dI9wyKhzRonZHA . Kolla med motorfirman vad de brukar använda. Red-Line gör bra grejor också.

        Ett tips när du startar upp motorn är att montera den gamla kamaxeln först så du kan åtgärda alla problem först. När du vet att allt funkar swappar du till den nya så den kan köras in på rätt sätt utan avbrott. Det är ju busenkelt att byta kamhus på SOHC-motorn. Sen följ Pipercams egen anvisning för inkörning.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #64
          Stort tack för tipsen!
          Lite fundersam bara, den gamla kammen var ganska sliten på två av avgasnockarna. Ska jag montera den ändå?
          Man är lite fuktig nu när man laddar in en inte försumbar summa pengar, så det inte bara slutar med ett stort rassel...

          Comment


          • #65
            Jag tänkte att du skulle slippa det. En kam med några slitna nockar (inom rimliga gränser, lägg upp en bild) har inte sönder någonting.
            Men när bilen och motorn varit nerplockad i atomer så kommer det vara saker som man missat eller är trasiga som måste fixas.
            Och man får absolut inte nöta på den nya kammen innan den är inkörd, motorn måste starta inom några sekunder annars blir det metallåtervinningen.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #66
              Härligt med lite råd å dåd!
              Här kommer lite bilder....det kanske inte var så farliga som jag tyckte....Click image for larger version

Name:	20170907_221804.jpg
Views:	1
Size:	92.9 KB
ID:	253320Click image for larger version

Name:	20170907_221735.jpg
Views:	1
Size:	92.0 KB
ID:	253321

              Comment


              • #67
                Hej alla!
                Behöver lite hjälp....
                Varför är det inga oljespår på två ramlager?
                Och har jag satt dit vevaxel shimsen rätt? I så fall, varför får jag inte dit den ena "halvan"?Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1505140268864.jpg
Views:	1
Size:	65.1 KB
ID:	253326

                - - - Updated - - -

                Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1505145939772.jpg
Views:	1
Size:	79.6 KB
ID:	253327

                Comment


                • #68
                  Ramlagret i mitten är har väl ingen oljeförsörjning och där sitter det två som saknar skåra. Jag hoppas du har ordning på överfallen eftersom blocket är borrat och honat tillsammans med respektive överfall.
                  Thurst washers sitter på varsin sida om lagret. Du får dem att "sitta fast" på blocket genom att kladda lite molybdensulfidfett på dem när du sen lägger i vevaxeln.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #69
                    Halloj!
                    Nu är jag inte riktigt med på snusket.
                    Vad har ramlagren och överfallen med borrningen av loppen?
                    Visserligen är överfallen till veven numrerade så även stakar med överfall. Och nu är ju vevaxeln nybalanserad vilket borde göra ett den är spikrak. Fick även med nya vevlager och ramlager med exakt storlek efter balanseringen. Du får gärna förklara.
                    Ha det gott.
                    Stefan

                    Comment


                    • #70
                      Ramlager och cylinderlopp har inget med varandra och göra.

                      Eftersom du inte visste hur ramlagren skulle placeras ville jag förklara det och tänkte samtidigt bara kolla så du hade ordning på överfallen.
                      Vid tillverkning av motorblock så borras och fräses inte bara cylinderlopp utan också hål för vevaxel och en del andra detaljer. Bearbetningen sker med överfallen på plats vilket gör att de bör återmonteras på samma ställe de satt från början.

                      Ska man vara lite petig med de tekniska begreppen så kan faktiskt något som inte är rakt ändå vara balanserat.
                      Men jag är säker på att firman som renoverat har stenkoll på dina grejor. Det där brukar vara duktigt folk.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #71
                        Det är lite mycke att tänka på nu.....
                        Har jag vänt alla ringarna åt rätt håll, och har jag roterat dom nog mycket?
                        Klickade segesäkringarna till kolvbultarna i tillräckligt?
                        Är det nog med smörja på lagren?
                        Mm mm...
                        Börjar man fundera för mycke så blir man galen.

                        Comment


                        • #72
                          Lite uppdateringar :
                          Smidda kolvar på plats, vevaxel med nya lager, packboxar likaså.
                          Det rullar på, en sak efter den andra. Click image for larger version

Name:	20171008_181040.jpg
Views:	1
Size:	87.3 KB
ID:	253420
                          Attached Files
                          Last edited by jag63; 12 October 2017, 22:23.

                          Comment


                          • #73
                            Forum funktionen e ingen höjdare..
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #74
                              Man får gå in i att "manage attachment" i Edit och deleta gamla bilder.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                Nu börjar det likna något. Click image for larger version

Name:	20171020_193340-1.jpg
Views:	1
Size:	165.1 KB
ID:	253477Click image for larger version

Name:	20171020_193146-1.jpg
Views:	1
Size:	126.8 KB
ID:	253478

                                Comment

                                Working...
                                X